Nederlands English
Harry Kuipers verkoopt teleurgesteld zijn Porsche 996 GT3
24-11-2008
20:58

De oplettende bezoekers van de Scania Racing day van afgelopen vrijdag op de voormalige vliegbasis Twente hebben het ongetwijfeld gezien. De Porsche 996 GT3 van Harry Kuipers heeft andere kleurstellingen gekregen. Dat komt omdat de sympathieke Twentse transportondernemer geen eigenaar meer is van de imposante GT3. “Ik heb de auto inderdaad verkocht. De reden daarvoor is dat ik niet met de auto mag rijden in Nederlandse wedstrijden”, liet Kuipers desgevraagd weten.

Harry Kuipers is zeer teleurgesteld in de houding van de KNAF die hem, behalve in Amsterdam, consequent verbood om te starten met de ruim 400 PK sterke achterwielaandrijver. Eric Noort gaf afgelopen zaterdag in Nieuwendijk de daar aanwezige teams met interesse voor de Nissan 350Z cup al te kennen dat de KNAF de GT auto’s eigenlijk liever kwijt dan rijk is. Vooral voor de Porsche’s worden de eisen om aan de start te mogen komen in een dergelijke auto nog verder aangescherpt. Volgens Noort worden de GT’s daarmee feitelijk verbannen van de Nederlandse rallypaden, al kan de KNAF nog steeds een uitzondering maken op basis van de rijder/auto combinatie. En dat heeft volgens Noort alles te maken met het ontbreken van een GT reglement vanuit de FIA.

In de zomer van 2007 stapte de transportondernemer Kuipers over van de circuitracerij naar de rallysport. In eerste instantie reed hij met een BMW Compact M3 in de Compact M3 Cup, maar toen zich de kans voordeed om een Porsche 996 GT3 aan te schaffen in de aanloop naar de Autosoft Vechtdal Rallysprint, liet Kuipers die kans niet schieten. In Hardenberg werd hem echter verboden te starten met de Porsche. Hetzelfde gebeurde ook in Hellendoorn en Hengelo, twee belangrijke thuiswedstrijden voor de Twent. In Hellendoorn koos Kuipers voor zijn Compact M3 en in Hengelo reed hij als X-auto met zijn Porsche. Toch liet Kuipers in Oberehe, Amsterdam en in Hengelo zien de Duitse krachtpatser wel degelijk in de hand te hebben. In Oberehe werd hij door een onreglementaire, maar noodzakelijke tweede bandenwissel, uit de uitslag geschrapt, maar stond hij in natte omstandigheden keurig netjes virtueel in de top 10. In Amsterdam bedroeg het verschil met Jan van der Marel slechts 13 seconden, maar had Kuipers de achtvoudig Nederlands kampioen tot het uiterste gedwongen in de eveneens zeer natte LG Amsterdam Rallysprint. In Hengelo reed Kuipers als voorauto en bleef hij met de tricky Porsche, in tegenstelling tot veel anderen, wel op de uiterst natte proeven overeind.

Wat Kuipers, samen met navigator Gert Kamphuis, volgend seizoen gaat doen wilde hij nog niets over zeggen.

Redacteur: Hein Arns | Foto: Hein Arns