Nederlands English
De Winkel / v Hoek kijken tevreden terug op Sezoensrally.
21-05-2008
14:59
Het nieuwe rallybommetje van Jan de Winkel auto oogt mooi, errrugg mooi, daarover geen twijfel. De Renault Clio R3 is met zijn felle blauwe basiskleur met gele belettering een lust voor de ogen. De bestickering maakt de auto nog dynamischer. Maar, zou de auto ook rijden zoals gedacht? Die vraag kon Jan na afloop van de rally bevestigend beantwoorden.

"De basis van de nieuwe R3 is goed, erg goed zelfs", meldt Jan.
"Gedurende de rally konden we perfect testen hoe de auto zich met de basis set-up zou houden onder wisselende terreinomstandigheden, en dit dan naar eigen inzicht uitbouwen. Daarin is de Sezoensrally met 31% onverhard een goede graadmeter. En het moet gezegd, de auto staat zijn mannetje als het gaat om wegligging op onverhard. Begonnen we aanvankelijk voorzichtig op het onverhard, aan het eind van de rally konden we vol over het onverhard gaan. De auto gaf geen krimp, en bleef goed controleerbaar. Hoewel we natuurlijk de handicap van een 2-wiel aandrijver hadden, was ook de tractie in het onverhard beter dan we aanvankelijk gedacht hadden. Nu nog wat meer vermogen, en we doen weer mee voor de echies", lacht Jan.

Ook Radboud was erg tevreden: "Met het zg dynamisch gedrag van de auto is helemaal niets mis. Die is erg goed zelfs. Je voelt gewoon dat het onderstel nog veel meer aan kan. Nu nog wat meer vermogen, want we hebben wel gemerkt dat we dat missen. Dit is natuurlijk de gevleugelde uitspraak van ELKE rallyrijder."

"Maar bij de R3 merk je gewoon dat de auto zo enorm stabiel is in zijn rijgedrag, dat hij eigenlijk tegen je zegt: kom maar op met die extra 50 PK. Ik kan ze hebben. En dat is ook zo! Een ongeloofelijk goed gebouwde rallyauto, met een ongekend goede wegligging. Ook Renault Frankrijk heeft deze roep naar meer vermogen gehoord, en belooft dat ze komen. De engineers van Renault France lossen deze belofte snel in. In dit najaar is de nieuwe evolutie bij de FIA gehomologeerd, en is er zo?n 20-30PK meer beschikbaar. En dan wordt het ineens NOG leuker", grijnst Radboud.

Jan over het verloop van de rally: "Aan een eerste rally met de hagelnieuwe auto ben ik zo intensief met de afstelling van de auto bezig, dat ik me helemaal niet met de stand bemoei. We hebben de rally goed en systematisch opgebouwd, en het ging elke KP sneller. Jammer dat we in de 2e boucle foutieve banden hadden gekozen (hardheid), want dat scheelde veel wielspin in de bochten. Maar daar leer je van, en merkt dan ook weer dat deze auto toch weer anders reageert op bandenhardheid dan de S1600. Het zijn de kleine details. Een erg leerzame rally voor de nieuwe rallyauto."

Radboud: "We zijn volgens de site 21e algemeen geworden, 2e in de klasse. Echter we hebben 3 x 20 sec (1 minuut) teveel rijtijd gekregen bij KP 3, 7 en 11. Door de rundkurs, hadden we daar steeds 10 sec. moeten wachten. Op de rekenkamer zijn deze bij de rijtijd opgeteld, ipv erafgehaald. Wat ik ook probeerde, hoe ik het ook uit probeerde te leggen, de dame van de rekenkamer was niet van haar standpunt af te wijken. Dan kun je op je kop gaan staan, een FIA protest indienen, en weet ik nog wat meer doen voor 3 plekjes winst. Of je kunt elkaar even meewarig aankijken, en zeggen: We hebben bereikt waar we voor kwamen: Veel plezier, en een berg data verzameld. We kwamen voor een andere hoofdprijs, en die hebben we binnen. Soms is het goed je te concentreren op een ander resultaat, dan alleen het resultaat van de stopwatch. Hoe gek het ook klinkt in een sport die alleen maar draait om de seconden."

Kijk voor snelle plaatjes op www.niekerents.nl

De volgende rally van Jan de Winkel is de Paradigit ELE Rally: 6-8 juni a.s. vanuit Helmond.

Persbericht Jan de Winkel Rally | Foto: Hein Arns