Nederlands English
Pechduiveltje achtervolgt Nijhof en Hissink opnieuw in Sulingen
05-05-2008
18:43
Ze kwamen terug naar Sulingen voor een revanche. Nadat Jan Nijhof en Bart Hissink vorig jaar veel problemen kenden met hun BMW Compact M3, wilden de mannen van Reconsales Autosport afgelopen zaterdag met de ex-Kankunen Toyota Celica GT-4 de zege binnenhalen. Ook dit jaar sloeg het pechduiveltje echter toe. Onder andere problemen met de turbo weerhielden de mannen van de zege. Desondanks wisten Nijhof en Hissink menig scratch te scoren en legden ze uiteindelijk beslag op de tweede plaats algemeen. De equipe kijkt terug op een fantastische rally, met uitdagende proeven, mooi weer en een felle strijd om snelste tijden.

Tijdens het verkennen van de proeven op vrijdag kwamen alle weersoorten voorbij: regen, zon en zelfs hagel. Als de mannen zaterdagochtend met startnummer 2 op de deuren van de Reconsales-Celica aan de start van de eerste klassementsproef staan, is het gelukkig prachtig weer. De equipe rijdt vanaf de eerste meter met het mes tussen de tanden en zet op de eerste proef een tweede tijd neer, slechts een tiende van de snelste rijder, Richert met zijn Ford Escort Cosworth. Klassementsproef twee en drie voerden over een enorm militair terrein, compleet verscholen in een woud. Het terrein is van oorsprong een geheim munitiedepot uit de Tweede Wereldoorlog, aangelegd in opdracht van Hitler. De proeven over dit terrein kenmerken zich door kronkelige smalle bospaden, spoorlijnen, blinde bochten en veel elkaar snel opvolgende situaties. ‘We wilden echt vol van start en het niet eerst even aanzien. We stonden echter op te harde veren en waren ook niet helemaal zeker over onze bandenkeuze: het was wel erg mooi weer, maar het asfalt op het beboste militaire terrein was nog nat. Op de tweede proef zaten we dan ook twee keer naast de baan en verloren we 40 seconden. Bovendien kregen we steeds een alarm van de oliedruk, wat ook geen vertrouwen gaf.’ Voor de tweede boucle monteert de equipe nieuwe intermediates van Kumho en andere veren. Dat heeft succes, vooral op het gladde ondergrond van het militaire terrein: de equipe weet de achterstand op de leider, Richert, weer terug te brengen tot 12 seconden. Het is echter nog geen bekeken wedstrijd: ‘Tijdens de derde boucle hadden we op de negende proef nog steeds problemen met de oliedruk. Ook begon de auto slecht te lopen. Daarvan vonden we de oorzaak na KP10: de turboslang lag eraf. Opnieuw veertig seconden kwijt,’ aldus een gefrustreerde Nijhof.

Met nog een paar proeven te gaan gooien Nijhof en Hissink alles weer in de strijd en uiteindelijk sluiten ze de rally af met een tweede plaats algemeen, op 18 seconden van de leider. Dat de snelheid erin zit is duidelijk: op alle proeven waar ze geen problemen hadden noteerden ze de scratch, de snelste tijd. ‘We hebben echt een fantastische wedstrijd gereden. We hebben laten zien dat we snel zijn en we hadden hier goede zaken kunnen doen. Volgend jaar zijn we weer van de partij, deze rally heeft alles. Ongelooflijk uitdagende proeven, schitterend weer, een superstrakke organisatie en natuurlijk bier und bratwurst!´

Persbericht: Reconsales Autosport | Foto: Gerrit Euverman