Nederlands English
We hebben goed nieuws en we hebben slecht nieuws
30-04-2008
17:40
Op de vraag wat als eerste te willen horen, zal meestal worden geantwoord: “doe maar het slechte nieuws”.
Het slechte nieuws is dat het team wederom is uitgevallen.
Ook nu begaf de rechter aandrijfas het in de laatste sectie van de rally.
Het goede nieuws is dat we vanaf proef 2 de wedstrijd hebben gedomineerd!

Na een dag verkennen, keuren en barbecueën, kon de equipe zaterdag starten met de rally. Het weer was schitterend en het beloofde een mooie rally te worden. Totaal moesten 4 proeven elk 3 maal verreden worden.
Op weg naar de eerste proef besloten we de draad op te pakken daar waar we
geëindigd waren in Almere. “Meestal rijd ik de eerste paar proeven iets behoudender om erin te komen, maar met slechts 12 proeven te gaan, wilde ik meteen goed van start. We hadden goede pacenotes en ik had geen reden om te twijfelen aan de capaciteiten van de auto”, vertelt Henk.
Zo gezegd zo gedaan. René vult aan: “We gingen op KP1 van start. Het was direct de ‘beruchte’ rondkoers waar Henk vorig jaar de prullenbak aan barrels reed. Die was overigens niet meer terug gezet, dus daar konden we deze keer geen last van hebben. Met ons voornemen om er direct vol tegenaan te gaan, besloot ik Henk maar eens wat meer richting nieuwe grenzen te ‘coachen’.
Aan de hand van de snelheid waarmee ik de pacenotes moet oplezen en het onderbuikgevoel dat ik heb als we door de bochten gaan, kan ik redelijk goed kan inschatten of we nog harder kunnen. Een bepaald type bocht kan nu eenmaal met een bepaalde snelheid genomen worden.
Direct na de start konden we het tempo aardig opvoeren. We moesten twee maal hetzelfde rondje rijden, alvorens we de proef afgingen. Ik kon merken dat de gang er goed inzat, want in het tweede rondje moest ik alle zeilen
bijzetten om de bochten op tijd voor te lezen. Het ging allemaal erg goed”.
Al snel bleek bij de finish van KP1 een goede tijd te zijn gereden. Een tweede plaats, met 2 seconden achterstand op nummer 1. Dit kwam mede door ‘last van verkeer’ op de proef, dus onze hoop begon te groeien.
Toen we op KP2 de beste tijd neerzette, wist de equipe dat de overwinning haalbaar was.
Ondanks dat KP4 wat langzamer ging dan de vorige proeven, stond Rallyteam Just 4 Fun na de eerste sectie (van 4 proeven) op plaats 1.

De tweede sectie verliep zoals gepland. “We verbeterde opnieuw onze tijden en bleven de rest voor.
We hadden inmiddels 4 maal de snelste tijd neergezet en dat gaf een voldaan gevoel. Nu vasthouden tot aan de finish”, aldus Henk.

Tijdens de tweede service werd nog even vlug een uitlaat gelast die tijdens KP6 gescheurd was. De auto was er weer klaar voor en de laatste sectie werd gestart.
Ondanks onze gedachte niet harder te kunnen, ging het tempo weer omhoog. Betere lijnen en minder afremmen voor de bochten. Ruimte voor fouten was er niet. De concurrentie lag ons op de hielen en ieder foutje zou direct worden
afgestraft met een 4e of 5e plaats.
Op de rondkoers, met één ronde achter de rug, ging het de tweede ronde fout. In een haakse bocht naar rechts, knapte opnieuw de aandrijfas. We schoven in de bocht naar buiten, waardoor het rechterwiel vanuit het uitgereden stuk tegen de wegkant klapte. Een hels kabaal en we moesten besluiten vroegtijdig de proef af te gaan.
Omdat we een ronde te weinig hadden gereden, kregen we een normtijd. Even hebben we getwijfeld de rally uit te rijden, maar de as was dermate kapot dat we
moesten besluiten terug te gaan naar de service, alwaar een mooie start van deze rally helaas te vroeg werd beëindigd.
“Het is jammer dat deze as opnieuw is geknapt want de as was in de eerste rally van het seizoen nog vernieuwd. Hoewel we ervan uitgaan dat de as door de schuiver tegen de wegkant stuk is gegaan, zijn we niet gerust op de uitlijning. We willen in ieder geval alles uitsluiten en we gaan de komende weken de auto weer helemaal nameten.
Een derde keer uitvallen met een kapotte aandrijfas moet voor de rest van het seizoen uitgesloten worden!”.

Het duurt nog 6 weken voordat de ELE rally in en rondom Helmond van start gaat. Het team zorgt dat de auto er dan weer helemaal klaar voor is. We houden u voor aanvang van deze rally op de hoogte.

Redacteur: Persbericht Rallyteam Just 4 Fun | Foto: WiMofotografie