Nederlands English
Paradigit Rallyteam maakt indruk in Zeeuws Vlaanderen
29-04-2008
07:34
Na het sterke optreden van het Paradigit Rallyteam in de eind maart verreden Belgische rally Circuit des Ardennes, waar Piet van Hoof een podiumplaats wist te bemachtigen, vormde het Zeeuwse Hulst in het laatste weekend van april het decor voor de eerste krachtmeting van dit seizoen met de Nederlandse kampioenschaprijders. De twaalf klassementsproeven tellende Proflex Merwede Rally gold als derde ronde van het Rallyclinic Dutch Open, waardoor het deelnemersveld gesterkt werd door de aanwezigheid van een behoorlijk aantal snelle coureurs met potente World Rally Cars. Met de inzet van drie Groep A Mitsubishi Lancers, bestuurd door Piet van Hoof, Arjen de Koning en Noortje van Gennip, verscheen het Paradigit Rallyteam op volle sterkte aan de start van het zonovergoten evenement.

Ondanks de zware concurrentie straalde het Brabantse team voorafgaand aan de wedstrijd veel vertrouwen uit. “De rally in Hulst heeft ons altijd goed gelegen”, wist Arjen de Koning, die zich tijdens de editie van 2007 al goed van voren liet zien op de snelle Zeeuwse proeven. “De klassementsproeven geven ons met de Mitsubishi’s de kans om snel te gaan en ons te mengen in de strijd vooraan. Ja, ik heb er veel vertrouwen in”. Met zijn tweede plaats in het eindklassement van vorig jaar in het achterhoofd, kon ook Piet van Hoof de wedstrijd vol goede moed ingaan. Mark van Eldik, de winnaar van 2007, gold met zijn Subaru Impreza WRC wederom als de zwaarste concurrent. Dirk Boers, John Temmink, Faron van Lieshout en de Britten David Turnbull en Graham Coffey brachten eveneens een snelle World Rally Car aan de start, waardoor zonder twijfel tot het uiterste gegaan moest worden om in aanmerking te kunnen komen voor een plaats op het erepodium.

Al direct op de openingsproef van de wedstrijd onderstreepte het Paradigit Rallyteam het vooraf uitgesproken vertrouwen met een ietwat verassende, maar klinkende één-twee. Van Hoof nam de leiding in de wedstrijd, vóór teamgenoot De Koning, die op de ruim twintig kilometer lange publieksspecial Perkpolder rondom het Veerhavenplein de vele WRC-rijders knap achter zich wist te houden. Onder hen geen Mark van Eldik, die al na enkele kilometers moest opgeven met een technisch probleem. De drie volgende klassementsproeven brachten de deelnemers naar de landelijke dijkweggetjes rondom Kloosterzande en Hulst. Op de eerste van deze drie, een negen kilometer lange proef ten oosten van Vogelwaarde, reed Van Hoof naar zijn tweede opeenvolgende scratchtijd, al moest hij hem deze keer delen met Dirk Boers. Ondanks dat dit Subaru-rijder Boers niet dichter bij leider Van Hoof bracht, bleek de tijd wel voldoende te zijn om de tweede plaats in de tussenstand over te nemen van De Koning. Paradigit-CEO De Koning pareerde de aanval van Boers echter direct. Gecoacht door Hein Verschuuren, stuurde hij zijn Lancer evo 7 op de derde proef naar een indrukwekkende scratchtijd, acht seconden sneller dan Boers. De achterstand die Boers op deze proef opliep wist hij op de vierde proef niet meer goed te maken, waardoor De Koning na de eerste ronde van vier proeven met de tweede plaats in het algemeen klassement in het spoor van teamgenoot en leider Van Hoof bleef. Noortje van Gennip, in de derde Paradigit-Mitsubishi, kende met een achttiende tijd op de eerste proef een behouden start, maar verhoogde het tempo op de daaropvolgende proeven en sloot de eerste lus af op de dertiende plaats.

De dubbel voor het Paradigit Rallyteam in de tussenstand van de rally zorgde voor vrolijke gezichten op de service, waar de Mitsubishi’s klaargestoomd werden voor de tweede lus van vier proeven. Net als tijdens de eerste ronde, opende de rondkoers Perkpolder ook de tweede lus van de rally. Ondanks de tweede plaats in het klassement, kon De Koning door een hoog startnummer - de organisatie had hem startnummer 14 toebedeeld - pas een stuk later over de proef dan zijn directe concurrenten. “Dan kom je toch terecht achter wat minder snelle deelnemers en dat zorgt dan weer voor wat tijdverlies”, wees De Koning op het nadeel van zijn startnummer in combinatie met een proef waar meerdere rondes gereden worden. Met startnummer 4 op de portieren hadden Van Hoof en navigator Niels Leermakers minder last van de andere deelnemers, maar de kans om hun voorsprong verder uit te bouwen kregen zij niet. Tijdens de eerste ronde over Perkpolder viel de snelheid plots volledig weg uit de Mitsubishi, waardoor de équipe vanuit leidende positie moest opgeven. Teamgenoot De Koning leek het stokje vooraan over te nemen, maar Boers reed op het deze échte ‘WRC-proef’ de snelste tijd en nam daarmee de leiding in de wedstrijd. Een prachtig secondeduel leek aanstaande, maar nog voordat De Koning antwoord kon geven op de snelle tijd van Boers, verdween ook de tweede Paradigit-Mitsubishi uit de wedstrijd. “De motor begon warm te lopen en schakelde over naar het noodprogramma, waardoor we moesten lossen”, legde De Koning uit. “We hadden nog twee proeven te gaan tot aan de volgende service, waardoor het tijdverlies enorm geweest zou zijn. Strijden voor de winst zat er daardoor niet meer in, dus hebben uit voorzorg besloten om de auto aan de kant te zetten”.
Ondertussen hadden Noortje van Gennip en navigator Sander van Barschot hun eerder ingezette opmars een succesvol vervolg gegeven. Na de tweede lus van vier proeven waren ze opgeklommen naar de elfde plaats in het klassement. Tijdens de laatste vier proeven reed de snelste dame van Nederland keurig om alle valkuilen heen, wat uiteindelijk resulteerde in een toptien finish, waarbij ze de snelle World Rally Car van Faron van Lieshout knap achter zich wist te houden.

Ondanks dat twee van de drie équipes uiteindelijk niet beloond werden voor het sterke optreden, kon men achteraf toch positief terugkijken op de neergezette tijden. “Het is gewoon enorm gaaf als je ziet dat we met onze Mitsubishi’s de World Rally Cars kunnen volgen. In eerste instantie dachten we dat we onze winst pakten op topsnelheid, maar de Impreza WRC van Turnbull haalde een top van 225 kilometer per uur, terwijl wij daar met een top van 228 km/ u slechts een fractie boven zitten. Dan is het toch wel erg mooi om te weten dat je de voorsprong in het bochtenwerk pakt!”, aldus een enthousiaste De Koning, die al uitkijkt naar het vervolg. “Na ons Franse avontuurtje in de Rallye des Flandres over een kleine drie weken, rijden we in het tweede weekend van juni onze volgende Nederlandse rally; de Paradigit-ELE Rally. Dit is onze thuiswedstrijd, waardoor we ook daar op volle sterkte aanwezig zullen zijn. Bovendien zetten we daar nog twee extra auto’s in die zullen fungeren als zogenaamde X-auto’s, de voorrij-auto’s. We hebben er erg veel zin in en we kijken er al naar uit om daar het duel met de World Rally Cars een vervolg te geven!”



Algemene gegevens Proxlex Merwede Rally 2008
- zaterdag 26 april, 2008
- start en finish op het voormalig Veerhavenplein Perkpolder
- lengte van de rally: 278 km met 12 klassementsproeven (KP’s) over 159 km (100% verhard)
- droog en zonnig, circa 20 graden Celsius
- 58 deelnemers aan de start, 37 aan de finish

Uitslag
1. Dirk Boers-Michiel Poel (NL, Subaru Impreza WRC, A8) 1.22.59
2. Jasper van den Heuvel-Martine Kolman (NL, Mitsubishi Lancer evo 9, N4)
3. David Turnbull-Marc van Nuyssenborgh (GB-NL, Subaru Impreza WRC, A8)
4. John Temmink-Henk Jan Elbert (NL, Skoda Fabia WRC, A8)
5. Graham Coffey-David Gamblin (GB, Subaru Impreza WRC, A8)
9. Ton Cornelissen-Henrie van Samang (NL, Mitsubishi Lancer evo 6, A8)
10. Noortje van Gennip-Sander van Barschot (NL, Mitsubishi Lancer evo 7, A8)
11. Faron van Lieshout-Willie Kepser (NL, Ford Escort WRC, A8)
x Piet van Hoof - Niels Leermakers (NL, Mitsubishi Lancer evo 4, A8)
x Arjen de Koning - Hein Verschuuren (NL, Mitsubishi Lancer evo 7, A8)


Persbericht: Paradigit Rallyteam | Foto: Maarten Holkers