Nederlands English
Jasper van den Heuvel en Martine Kolman aan de leiding in het NK Rally’s
28-04-2008
19:47
Met een ijzersterke tweede plaats in de Proflex Merwede Rally van Hulst hebben Jasper van den Heuvel en Martine Kolman de leiding in het Rallyclinic Dutch Open stevig in handen gekregen. De Barneveldse equipe was met de standaard Groep N Mitsubishi Evo 9 wederom een groot aantal veel sterkere World Rally Cars te snel af. Zij moesten alleen in Dirk Boers en zijn potente Subaru WRC hun meerdere bekennen.

De Rally van Hulst is een wedstrijd met twee gezichten. Er zit een aantal typische stuurproeven in, waar precisie en ritme vereist zijn. Daarnaast zijn er ook KP’s met lange rechte stukken, waarop de World Rally Cars met hun gigantische vermogen en koppel onverslaanbaar zijn. Toch slaagden Jasper van den Heuvel en Martine Kolman er in om op drie van de twaalf proeven de snelste tijd te noteren, waarvan eenmaal ex-aequo met de uiteindelijke winnaar Dirk Boers. Om zo ver voor in het veld te geraken moest Van den Heuvel wel heel diep gaan. De oranje Mitsubishi Evo 9 reed zichtbaar op de uiterste limiet en soms leek het zelfs even er overheen te gaan. Zoals op de allereerste KP, waarop de auto bijna achterstevoren raakte. Met dank aan de fenomenale stuurmanskunst van Nederlands beste rallyrijder van het moment liep dat toch nog goed af. Van den Heuvel zelf had er wel een verklaring voor. “Ook al rijden we vol voor het NK, de komende EK-ronde in Ieper staat ook hier voor ons centraal. We hebben weer veel aan de schokdempers ontwikkeld en dat willen we hier uittesten. Kennelijk had ik ze op KP1 nog iets te zacht staan, waardoor de auto niet stabiel genoeg was. Na de finish hebben we de dempers wat bijgesteld, wat ik daarna nog een paar keer heb gedaan. Na de eerste doorgang van vier proeven stond de auto wel goed op zijn poten”, legde Van den Heuvel uit. Al op de eerste KP had Mark van Eldik afscheid genomen. De regerend kampioen moest zijn imposante Subaru Impreza WRC al na een paar honderd meter met een losgeraakte turboslang naar de service terugrijden. Toch bleven er nog vier andere WRC’s over waarmee Van den Heuvel moest afrekenen. Drie ervan was hij de baas, alleen Dirk Boers was net dat ene tandje sneller. “Op de lange rechte einden zitten de WRC’s al na vijfhonderd meter aan hun top. Alleen als het stuk echt erg lang genoeg is komen wij daar ook aan. Sterker nog, dan zijn wij sneller, zoals op dat ene stuk waarop we tweehonderdtweeëntwintig haalden. Dat is echt hard op zo’n smal polderweggetje”, illustreerde de Barnevelder hoe snel het in het Zeeuws-Vlaamse landschap ging. En hij ging daarbij ook echt tot het uiterste. “Straks in Ieper komt de hele Europese top aan de start en krijgen we geduchte tegenstand van top Groep N-rijders. Ik wil die wedstrijd absoluut winnen en ik denk ook dat dat kan. Maar dan moet én het materiaal top zijn, én ik moet meteen superscherp van start kunnen gaan. Vandaar dat ik er hier ook zonder reserve vol tegenaan ga”, legde Van den Heuvel uit. Aan de finish in Perkpolder kwam hij slechts 17 seconden te kort op winnaar Dirk Boers. Wat in het kamp van Van der Heuvel Motorsport tot tevreden geluiden leidde. “Als je hier op minder dan een halve minuut van een winnende WRC-equipe finisht, dan heb je het gewoon goed gedaan. Zo simpel is dat. Dit is een mooie opsteker voor Ieper”.
Met het uitvallen van Mark van Eldik en het niet komen opdagen van Erik Wevers heeft Jasper van den Heuvel nu de leiding in het Rallyclinic Dutch Open stevig in handen gekregen. En hij is vast van plan die zo lang mogelijk vast te houden!

Uitslag
1. Boers/Poel (Subaru Impreza WRC) 168 km in 1 uur 23’00; 2. Van den Heuvel/Kolman (Mitsubishi Evo 9) op 0’16; 3. Turnbull/Van Nuyssenborg (Subaru Impreza WRC) op 1’27; 4. Temmink/Elbert (Skoda Fabia WRC) op 1’52; 5. Coffrey/Gamblin (Subaru Impreza WRC) op 2’17; 6. Van der Marel/Berkhof (Porsche 997 GT3) op 2’21

Stand Dutch Rally Open na 3 wedstrijden
1. Jasper van den Heuvel 286; 2. Marcel Piepers 258; 3. John Temmink 248; 4. Johan Faes 232; 5. Gert-Jan Heutink 198

Persbericht: Van den Heuvel Motorsport | Foto: Maarten Holkers