Nederlands English
Tachos Rallying begint met achterstand tijdens LG Almere Rally
01-04-2008
21:00
Nadat drie weken geleden het team van Tachos Rallying zich succesvol wist te revancheren op de Tank S Rally is het nu tijd voor deel twee van de revanche, de LG Almere Rally.

Tijdens de Tank S Rally van vorig jaar wisten Niels Kroeze en Marieke Spoelstra niet verder te komen dan de eerste tijdcontrole op zaterdagmorgen, alwaar een kabel van de bobine brak en verder rijden onmogelijk was. Dit werd gerepareerd en vol goede moed werd aan de rallysprint gestart op zaterdagavond, waar er 1 proef een super tijd neer gezet werd en op de tweede reeds de motor de geest gaf. In 2008 ging de wedstrijd boven verwachting goed. De auto hield zich voortreffelijk en ook Niels en Marieke maakten geen fouten, en wisten de auto in het parc ferme te plaatsen op een nette 33e plaats algemeen en met grote overmacht werd de winst in de klasse behaald. Helaas werd dit door de organisatie niet beloond met een beker, omdat zij de C5 klasse “vergeten” waren.

De LG Almere Rally van aanstaande zondag is het begin van het seizoen voor de BMW 325i Challenge. De Nederlandse merkencup die bij uitstek bekend staat vanwege hun snelheid, kwalitatief sterke rijders en het spectacel. Doelstelling voor dit jaar van Niels en Marieke is een kampioenschap; “met minder neem ik geen genoegen, na een 3e en een 2e plaats in de voorgaande jaren” aldus een gretige Niels. De kampioen van de voorgaande twee jaren, Theo van de Berg, heeft zijn BMW verkocht en werkt aan een nieuwe uitdaging. “Maar dat zegt niet dat het nu makkelijk wordt, de concurrentie is sterker dan ooit te voren!” waarschuwt Marieke. Mannen als Frank Gerritsen Mulkes en Rene Walraven zullen proberen de ervaring van de afgelopen jaren om te zetten in nog meer snelheid, waar de jonge hond Wolter Luijten gaat proberen ook zich vooraan te melden. Grootste concurrent is toch wel de Duitser Ulli Boing, die zich al meer dan 25 jaar lang op de rallypaden laat zien.

Tijdens een testsessie afgelopen vrijdag op het Duitse vliegveld Niederrhein is de Tachos BMW helaas kapot gegaan. “Het ging erg goed en we waren van alles aan het uitproberen, totdat het differentieel explodeerde en het ineens over was” aldus Marc Groeneveld, de technische man van het team. De BMW is nu uitgerust met een nood oplossing, een differentieel met een lange eindoverbrenging EN zonder sper. “Het is erg jammer dat we het kampioenschap nu met zo’n handicap moeten beginnen, maar desondanks was de testsessie erg nuttig” volgens Niels. De doelstelling voor deze wedstrijd is nu bijgesteld naar beneden, uitrijden en proberen een top 5 resultaat te halen is nu het motto, om kostbare punten voor het kampioenschap te vergaren.

De blauwgrijze BMW van het Tachos Rallying team is op zaterdag tijdens de sprint te zien als 5 minuten auto, wat inhoud dat Niels met gasten rond rijdt. De eerste 4 proeven zitten er gasten van LG en de organisatie naast, en het laatste boucletje wordt besteed om de hoofdsponsor ICE van het rallygeweld te laten genieten. Naast hoofdsponsor ICE wist het team vlak voor de Tank S Rally een nieuw sponsor contract te tekenen, en wel met TUC Engineering Systems. Het hele team is erg blij met deze nieuwe samenwerking en zal er alles aan doen om het een geslaagde te maken.

Persbericht: Tachos Rallyteam | Foto: Maarten Holkers