Nederlands English
Ford behoudt leiding WK Rallies na gruwelijk zware Rally van Argentinie
30-03-2008
22:17
Het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team heeft de leiding behouden in het FIA World Rally Championship na de loodzware vierde ronde dit weekend in Argentinië. Ford-rijders Mikko Hirvonen en Jari-Matti Latvala toonden in Focus RS World Rally Cars hun veerkracht door na eerdere tegenslagen alsnog de nodige punten in de wacht te slepen voor het WK. De meervoudige wereldkampioen – Ford – heeft een voorsprong van 3 punten op de naaste belager.

Hirvonen kwam ijzersterk terug nadat hij op de eerste dag problemen had gekregen aan de wielophanging en hij eindigde alsnog als vijfde. Landgenoot Latvala herstelde zich van een koprol op de eerste dag en een probleem met de startmotor op de tweede dag door als 15e de finishlijn te passeren. Dat beide Ford-rijders zich alsnog in de punten zouden rijden leek op de tweede dag welhaast onmogelijk. De verraderlijke omstandigheden en de met rotsstenen bedekte wegen zorgde voor een hoog uitvalpercentage onder de toprijders.

Hevige regenval voor en tijdens het evenement had er voor gezorgd dat de onverharde zandpaden in de omgeving van Carlos Paz, in de provincie Cordoba, heel modderig waren geworden, en vol met diepe sporen. Hierdoor raakten rotsstenen, die tijdens de verkenning niet zichtbaar waren, losgewoeld, waardoor veel rijders met problemen te kampen kregen. Ondanks de zware regen waren naar schatting zo’n 1,5 miljoen toeschouwers de Pampa’s ingetrokken om de rallywagens in actie te zien.
De rally duurde drie dagen en werd uitgevochten over 21 klassementsproeven met een totale lengte van 347,91 kilometer.

Hirvonen lag de eerste morgen van de rally comfortabel aan de leiding totdat hij een rots raakte, waardoor een geleidearm in de voorwielophanging afbrak. Op de tweede dag kon hij met een herstelde Focus vanaf de 25e plaats zijn rally vervolgen om op een indrukwekkende wijze door te stoten naar de zesde plaats. Op de derde dag nam hij geen enkel risico op de laatste proeven in de Traslasierra Bergen, die worden gerekend tot de zwaarste KP’s in het WK. Hij klom zelfs nog een plaatsje op en verlaat Zuid Amerika, terwijl hij op de tweede plaats staat in de rangschikking van de rijders, met slechts een achterstand van vijf punten op de leider.

“Na de problemen op vrijdag dacht ik niet meer, dat ik nog zo hoog kon finishen,” aldus een gelukkige Fin. “Ik ben blij met mijn punten en Loeb ligt gelukkig niet zo ver voor in het kampioenschap. Natuurlijk ben ik wel teleurgesteld omdat ik zo goed van start ging en na de eerste proef bijna een minuut voor lag op Loeb. Ik had zeker ook kunnen winnen. Ik was hier sneller dan in Mexico, ondanks dat ik voorzichtiger heb gereden omdat het zo glad en mistig was.”

Latvala verloor de eerste dag negen minuten na een koprol maar wist zich terug te knokken naar een achtste positie. Tot hij zijn startmotor na een jump beschadigde en hij de toegestane reparatietijd overschreed. Hij verscheen de laatste dag weer aan de start en klom van de 21e naar de 15e plek, waarbij hij twee keer de allersnelste was. Ook Latvala behaalde punten voor het WK en staat nu vierde in de tussenstand.

“Mijn prestatie was teleurstellend maar dit waren dan ook de moeilijkste omstandigheden die ik ooit heb meegemaakt,” aldus Latvala. “Ik heb mijn rijstijl aan moeten passen aan de omstandigheden. Gisteren dacht ik nog dat alles was verloren en ik was niet gemotiveerd, maar op de derde dag kwam mijn zelfvertrouwen weer terug. Wat ik heb geleerd is dat ik na een zware klap zoals bij een landing na een sprong eerst de motor moet checken, ook al lijkt alles OK.”

BP Ford Abu Dhabi team director Malcolm Wilson keek terug op een evenement dat hij beschreef als ‘het ergste voor het team sinds de rally van China in 1999'. “Maar onze teamgeest heeft ons er door gesleept; we hebben ons goed hersteld en we staan nog steeds op kop van het kampioenschap voor de merken. We hebben alsnog punten gescoord en daar zag het er eerder niet naar uit,” aldus Wilson.

Op de zesde plaats finishte de Argentijn Federico Villagra van het Munchi Ford team in een Focus WRC, gevolgd door de Italiaan Galli van het Ford Stobart team, ook in een focus WRC.

Volgende ronde
De derde opeenvolgende rally buiten Europa vindt volgende maand van 24 tot 27 april plaats in Jordanië. De volledig onverharde Rally Jordan, die voor het eerst in de WK-kalender is opgenomen, wordt in de omgeving van de Dode Zee verreden.

Eindrangschikking
1. S Loeb/D Elena Citroen C4 4 uur 05 min 48.6 sec
2. C Atkinson/S Prévot Subaru Impreza 4 uur 08 min 21.8 sec
3. D Sordo/M Marti Citroen C4 4 uur 09 min 53.3 sec
4. C Rautenbach/D Senior Citroen C4 4 uur 25 min 52.1 sec
5. M Hirvonen/J Lehtinen Ford Focus RS 4 uur 31 min 03.9 sec
6. F Villagra/J Perez Companc Ford Focus RS 4 uur 33 min 30.6 sec
7. G Galli/G Bernacchini Ford Focus RS 4 uur 33 min 40.4 sec
8. A Aigner/K Wicha Mitsubishi Lancer 4 uur 34 min 47.9 sec
9. S Beltran/R Rojas Mitsubishi Lancer 4 uur 35 min 53.5 sec
10 J Ketomaa/M Teiskonen Subaru Impreza 4 uur 37 min 41.2 sec

Rijders
1. S Loeb 30 pnt
2. M Hirvonen 25 pnt
3. C Atkinson 22 pnt
4. J-M Latvala 16 pnt
5. G Galli 11 pnt
6. D Sordo 9 pnt

Merken
1. Ford 44 pnt
2. Citroen 41 pnt
3. Subaru 33 pnt
4. Stobart M-Sport 22 pnt
5. Munchi's Ford 10 pnt
6. Suzuki 6 pnt

Persbericht Ford | Foto: Ford