Na lang wikken en wegen sinds de verkoop van de vorige wagen zijn we er uit. Rallycoureur Steven Kroesbergen en co-piloot Ronald Hupkens hebben de stoute schoenen aangetrokken. Ze willen erbij horen! Hoe? Door in het groep N-veld te kiezen voor drukvulling. Daarmee gaan zij dus strijden in klasse N4 en wel met een Mitsubishi Lancer Evo 6. En dat is voorwaar geen kleine stap ten opzichte van de Renault Clio RS.
Er is gekozen voor uitbesteden van preparaties aan het team RallyRent in Barneveld. Van hun diensten zal gebruik gemaakt worden tijdens de Golden Tulip Rally (16-17 september Hellendoorn). Om alvast vertrouwd te raken met de potentie van dit geduchte rallywapen is de 23e LG Amsterdam Rallysprint aan het rijtje toegevoegd. Deze zal op zondag 4 september plaatsvinden.
"We hebben nogal rondgekeken in Nederland, Belgie en Duitsland" zegt Steven. "Maar telkens vroegen wij ons af: hoe zit het met betrouwbaarheid en kennis, nodig voor preparaties? Passen wij wel in driver / hotseat? Hoe flexibel kun je je afspraken maken met een verhuurder? Moet je wel huren of toch weer zelf runnen, met de noodzaak veel tijdsbeslag en mogelijke problemen om de wagen betrouwbaar te krijgen en te houden. Vooral dat laatste werd steeds meer een opgave na de komst van de kleine, het werk op de diverse lokaties in Nederland en mijn rechtenstudie."
"Het punt van passen in een rallywagen is geen sinecure voor de beide leden van de equipe" voegt Ronald daaraan toe. "Beiden zijn we vrijwel 2 meter lang en dan kun je kleiner als een Clio eigenlijk op je buik schrijven. Hoewel ik daarin echt aangenaam heb vertoefd naast Steven - het was echt een leuke wagen met links en rechts heuse groep A-trekjes dankzij de mogelijkheden die de Clio-homologaties boden."
"Maar nu is er dus de ultieme rallyauto - een heuse Evo 6" aldus Steven. "De echte rallyfanaat wil zo'n auto gewoon op zijn rally-CV kunnen bijschrijven. En op 4 september gaat dat gebeuren. En ik heb echt niet de illusie dat we meteen top 10 - top 15 finishen. Daarvoor moet je gewoon veel rallykilometers maken. Op de grens rijden met zo'n wagen is echt moeilijk. En deze klasse kent uiteraard stevige competitie. Oude rotten als Bolderheij , van der Marel of Vossen hou je niet ineens zomaar bij, laat staan dat je sneller bent. Om van de fanatiekelingen als Eldik, Garvelink, Verkooijen, Moree en niet te vergeten Jasper van den Heuvel nog maar te zwijgen."
"Ons beider ervaring heeft geleerd, dat Hellendoorn een pittige start in de avond kent, waar het voor zowel rijder als navigator lastig is om een goed ritme op te pakken." doceert Ronald. "Daarom is het essentieel wat beter beslagen ten ijs te komen door in Amsterdam ervaring op te doen. Leren om te gaan met de ruim 100 pk en 200 Nm aan extra power, die nu over vier wielen op de weg gebracht worden. Remmen, stuurgedrag en misschien links en rechts wat driften kun je op een industrieterrein wat vergeeflijker beproeven dan op de landweggetjes in Overijssel. Om maar aan te geven, drie jaar geleden mocht ik eens plaatsnemen naast Patrick van Empel in een Paradigit-Evo. Dat was op een rallytest-track in de Finse bossen midden in de winter. Als je zag welke inspanning je moet leveren om zo'n wagen in het goede spoor te houden. Echt een aanslag op de rijder en navigator. Je voelt echt wel dat die auto meer van je vergt. Ik heb daarom bij Steven aangedrongen om Amsterdam in het programma op te nemen. Dan hebben we zeker meer plezier van alle tijd en moeite die we erin steken." besluit Ronald.
"De Vierhouten Rally in Barneveld zit er helaas niet aan." verzucht Steven. "Daarvoor missen we net een krachtige financieel participant. Geldbronnen genoeg in Nederland, alleen wij krijgen het blijkbaar niet aangeboord. Op zich was het geweldig geweest de strijd met de chrono aan te gaan zo dicht bij de RallyRent Headquarters . Maar wat niet is, kan nog komen."
Thans is de equipe vollop met de voorbereidingen bezig. Sponsorprogramma's opzetten, stickerschema's afstemmen, afstellingen van de wagen, inschrijvingen, hotelreservingen, afspraken met organisatoren wijzigen, noem maar op. En de broodnodige krachtige participant kan zich van harte melden, dan kunnen we een mooi publicity & incentive-programma opzetten. Kortom, des te meer sponsorbijdragen, des te heter de herfst.