Nederlands English
Belgian RX en XC: Bex, Heindrichs en Volders aan het feest
20-11-2023
22:39


Round 8 : Mettet - 19 november

Na een kille en kletsnatte voorlaatste manche van het seizoen, werd het Belgisch kampioenschap Rallycross en Cross Car vandaag onder een aangename herfstzon beslist. Wie al eerder zijn titel veroverd had, was vandaag niet aan het feest. In de drie beslissende finales gingen de laatste Belgische titels naar Kristof Bex, Steve Volders en Tom Heindrichs, die de razend spannende finale in XC Senior wist te winnen.

Lucas Cartelle beloond
XC JUNIOR
Bij de jongeren mocht Jordan Genten zaterdagavond zijn eerste Belgische titel vieren, maar op het droge circuit Jules Tacheny kwam zijn Kamikaz op zondag niet in het stuk voor. Uiteindelijk bleef de gele bolide zelfs op de startgrid staan. "We weten niet precies wat er aan de hand is, maar de motor leek al het ganse weekend "vermoeid". Misschien was het seizoen net te lang," vertelde Jordan Genten ontgoocheld.
Teamgenoot Marius Debuisson nam de kopstart, maar al snel nam Lucas Cartelle het commando over. De Lifelive-piloot liet zich niet op een foutje betrappen en sloot het seizoen af met knappe zege. "Ik wil het team van Lifelive zeker bedanken voor een prachtig seizoen, ook in het Europees kampioenschap," besloot Cartelle. "Vandaag heb ik de finale beheerst gewonnen. Een mooie afsluiter van het seizoen!"

Tranen van vreugde bij Tom Heindrichs
XC SENIOR
Met meer dan 30 Cross Cars aan de start, was de categorie XC Senior erg sterk bezet. Vier piloten maakten bij het begin van de slotdag mathematisch nog kans op de titel: leider Kobe Pauwels, winnaar van de laatste drie wedstrijden, Tom Heindrichs, dit seizoen voortdurend in de kopgroep maar zonder overwinning, zijn teamgenoot Romuald Demelenne en Eric Borguet, de piloot van Kamikaz die op zaterdag ongelukkig was. "Ik werd twee keer naast de baan gezet, toevallig telkens door een TN5, maar blijkbaar hoort dat bij racen in peloton," was Borguet ontevreden over de afloop zaterdag.
Deze keer was Borguet ook de eerste die moest afhaken. De Kamikaz-rijder eindigde in de B-finale, waarin hij onder andere de duimen moest leggen voor de piepjonge Emilien Allart.
Nadat Tom Heindrichs zijn halve finale gewonnen had, leek ook Kobe Pauwels op weg naar de zege in zijn halve finale. Maar, de Mygale-piloot werd opgejaagd door David Méat, de Franse piloot van Lifelive in het Europees kampioenschap XC in de autocross. Méat was twee keer Europees kampioen, waarna hij dit seizoen vice-kampioen werd. Het was pas zijn tweede Rallycross, nadat hij ooit eens van de discipline proefde in het Zweedse Höljes. "Ik ben heel aangenaam verrast van het niveau in jullie kampioenschap," verklaarde de Franse kampioen. "Het gaat heel hard en de top is breed."
David Meat zette de jacht in op Pauwels, de snelste in de reeksen, die zich op een zeldzaam foutje liet betrappen, waardoor Méat hem van de zege kon houden. Een cruciale zege, want hierdoor stonden de Lifelive TN11's op de eerste rij in de finale, met Pauwels in de Mygale en Demelenne in de derde TN11 op de tweede rij, voor de Mygale van de Duitser Braumüller en de TN5 van Kyandro Van de Vivere.
De opdracht van David Méat was duidelijk: een buffer vormen om teamgenoot Tom Heindrichs te verdedigen tegen aanvallen van Kobe Pauwels, maar bij de start kon de Limburger de Fransman meteen passeren om de aanval in te zetten op Heindrichs. Die concentreerde zich op zijn taak, terwijl Méat Pauwels onder druk zette. Na zijn jokerlap, zette de Fransman een prima vrij rondje neer, waarmee hij net voor de Mygale-piloot bleef nadat Pauwels zijn joker nam. In de slotronde, toen leider Heindrichs zijn joker afwerkte, vormde Méat de ideale buffer om een ultieme aanval van Kobe Pauwels op te vangen. Met tranen van vreugde pakte Tom Heindrichs op zijn 19de de titel van Belgisch kampioen Cross Car Senior.
"Gisteren kon ik de schade beperken met een derde plaats, maar door de spray van Ottink zag ik drie ronden lang helemaal niets. Ik moest blind zijn remlicht volgen. Geen prettige ervaring. Vandaag was het gelukkig droog. De druk was groot, want Kobe ging erg hard en had het volste vertrouwen na drie zeges. Gelukkig heeft het team me dit weekend uitstekend omringd en is de TN11 een prima machine. Toen ik de kopstart had, heb ik gewoon zo hard mogelijk, maar ook geconcentreerd en beheerst, gereden om Kobe op afstand te houden. Ik ben blij dat het gelukt is!" aldus Heindrichs, die zijn eerste overwinning van het seizoen behaalde.

Mark van Eyken kampioen, maar Bjorn Versluys wint
SUPERBUGGY
Bij de Superbuggy's was de titelstrijd al voor de slotmeeting in Mettet beslist in het voordeel van Mark van Eyken, die ook op zaterdag de beste was in het donker. Een 7de overwinning leek in de maak, maar bij de finale op zondag bleef het gaspedaal hangen bij de start. Daardoor schoof Van Eyken te ver naar buiten en ging hij rond in de eerste bocht om wat later op te geven. Bjorn Versluys, die eerder dit seizoen een paar wedstrijden miste, liet de kans niet liggen om de laatste zege van het seizoen binnen te halen.

Dubbel voor Yenthe Putzeys
RX3
Yves Teelen, na zijn opgave in de bewogen finale op zaterdag uitgeteld voor de titel, plaatste zich voor de pole position in de finale, maar eens te meer bleek Yenthe Putzeys in de finale een fractie sneller met zijn Opel Corsa. Nick Vanalken werd derde, voor Danny Luyten.
"Wat een weekend. Ik had nooit gedacht twee overwinningen te scoren, al was ik vandaag wel bijzonder gemotiveerd," lachte Yenthe Putzeys.
Kampioen Davy Van Den Branden, die met 10 Belgische titels het record van François Monten evenaarde, werkte zijn manches nog steeds met een sputterende motor af, om uiteindelijk in de finale op te geven.

Steve Volders met de reservewagen naar de titel
SUPERNATIONAL-2000
Martijn Vanhove, de leider in de tussenstand, kwam op de slotdag niet meer in actie. De versnellingsbak van zijn BMW 1M brak zaterdag en kon niet ter plaatse hersteld worden. Steve Volders kreeg daardoor een mooie kans om de titel te pakken. Dat deed de Limburger in stijl, want hij stuurde zijn Volvo C30 naar winst voor de Escort van Nick Neyens, gisteren oppermachtig, en de verrassende Honda Civic van Kevin Van Beck.
Dat Neyens in de halve finale de voortrein van zijn Escort beschadigde, deed zijn winstkansen geen goed.
"Ik had Nick de overwinning wel gegund, maar hij kwam niet echt aandringen," vertelde Steve Volders. "Gisteren moest ik door motorproblemen aan de kant blijven. Gelukkig had het team onze tweede C30, de ex-Sterkens wagen, ook geprepareerd en meegebracht. Zo kon ik vandaag weer rijden en toch nog de titel pakken. Mooi, al was het dit jaar niet mijn hoofddoel. Ik wilde me gewoon amuseren."

Kristof Bex controleert de finale
SUPERNATIONAL+2000
Bij de grote jongens liet Kristof Bex dit jaar al een paar overwinningen liggen door lekke banden. Daarom bleef hij tot de finish van de laatste finale voorzichtig in zijn uitspraken, maar uiteindelijk bleek de Limburgse Volvo-rijder toch de sterkste op de slotdag. Zijn dichtste achtervolger, Glenn Cools, was beresterk in de reeksen, maar in de finale had Bex de binnenkant bij de start en dat maakte het verschil. "Das Boot" kon de S40 nooit echt bedreigen. De derde plaats ging verdiend naar Bart Bel, met zijn BMW M3 E30 dit jaar al Nederlands en Duits kampioen Supernational. Ariane Vanlommel stuurde haar BMW naar een mooie vierde plaats, voor de Volvo van Ludo Hermans en de BMW van Roel Verhoeven. Yorick Maeyninckx bekocht een flinke jump in de halve finale met een gebroken achterbrug.
"Glenn was dit weekend heel sterk. In de manches kon hij me twee keer verrassen in de start, maar in de finale stonden ik op de pole en dat maakte het verschil. De titel is binnen en dat doet deugd, want ik verloor door bandenpech heel wat punten dit jaar..."

Met deze dubbele confrontatie op het Circuit Jules Tacheny kwam een einde aan de jaargang 2023 van het Belgian Rallycross & Cross Car Championship. Afspraak in 2024!




Redacteur: Pb BRC Media | Foto's Persfoto