Aflinten, wat kan beter en wat hoort niet!?

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Peer » wo jul 18, 2007 8:09

In veel buitenlanden zoals oa hier in Skippyland zijn er diverse soorten officials die zich echt niet met elkaars werk bemoeien.
1. Roadblock - zorgt ervoor dat er geen autos of andere verkeersdeelnemers de proef opkomen
2. Radio post - verzorgt radioverkeer, in nationale evenementen wordt elke passerende deelnemer via packet radio naar HQ geseind, deelnemers hebben een transponder in de auto
3. Publieksofficial - bevind zich achter het lint en bemoeit zich alleen maar met het publiek

Daarbij komt dat op rallies publiekspunten zijn ingericht en buiten deze publiekspunten kan je doorgaans ook ECHT HELEMAAL NIET komen. Dit is uiteraard mede mogelijk omdat de rallies in een bos gehouden worden met vaak maar 1 enkele ingang. In de rally van Queensland is welgeteld 1 publiekspunt. Dit punt is weliswaar enkele honderden meters lang en opgenomen in meerdere proeven, voorzien van een kunstmatige jump en een beek doorwading maar de vaste klanten hebben dat na enkele jaren ook allemaal wel gezien.
Peer

Berichtdoor kraats » wo jul 18, 2007 11:44

Olde Meule schreef:Theo v/d Kraats & Jos Bergman,

We begrijpen elkaar als we het hebben over het aflinten van posten want een lint houd niet altijd honderd man tegen, dan zit er vast wel één bij die het lint dan zit te verknevelen zodat het op springen staat dan wel knapt!
Kort genomen op drukke posten heb je meer overzicht v/h publiek en bij rustiger posten kun je achter het lint het overzicht goed bij houden toch!?

Ja dat bedoel ik....
Zo zijn er ook officials die denken dat zij de veiligheid moeten kunnen garanderen. En dat kan volgens mij helemaal nooit.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor Maatje47 » wo jul 18, 2007 12:52

kraats schreef:
Ja dat bedoel ik....
Zo zijn er ook officials die denken dat zij de veiligheid moeten kunnen garanderen. En dat kan volgens mij helemaal nooit.

Idd. Je doet niet meer dan aan risicobeheersing. De veiligheidsmaatregelen moeten publiek alleen maar extra tijd geven als een deelnemer onbedoeld de zones opzoekt.

En dan is er nog het punt zittend publiek. Die schakelen daarmee alle ingebouwde tijdsmarges uit, zoals bedoeld in het veiligheidsplan.
Maatje47

Berichtdoor Frevo » wo jul 18, 2007 13:39

Wel eens opgelet hoeveel officials er zitten? ;)

Geef dan het goede voorbeeld zou ik zeggen.
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Frevo

Berichtdoor FCT65FAN » wo jul 18, 2007 19:25

Frevo schreef:Wel eens opgelet hoeveel officials er zitten? ;)

Jij als fotograaf kan het weten, wij staan alleen op onze posten dus daar is geen tijd voor om te verkassen!
FCT65FAN

Berichtdoor eenarmigebandiet » wo jul 18, 2007 20:09

--------------------------------------------------------------------------------

Wel eens opgelet hoeveel officials er zitten?

--------------------------------------------------------------------------------

Heb je zelf wel eens van het begin tot het eind langs de zelfde kp gestaan ? :?:
Dan is als official een stoeltje een uitkomst.(overigens wel gaan zitten op een veilige plek).
Want zonder stoel is van +/-16.00 uur tot s'nachts +/- 3.00 uur wel erg lang zoals laatst tijdens kp De Hel.
Maar alles met mate.
Groeten van een official (met stoel nu ,maar ook in de toekomst) :) :)
eenarmigebandiet

Berichtdoor Ned rally » wo jul 18, 2007 20:19

eenarmigebandiet schreef:

Wel eens opgelet hoeveel officials er zitten?

Heb je zelf wel eens van het begin tot het eind langs de zelfde kp gestaan ? :?:
Dan is als official een stoeltje een uitkomst.(overigens wel gaan zitten op een veilige plek).
Want zonder stoel is van +/-16.00 uur tot s'nachts +/- 3.00 uur wel erg lang zoals laatst tijdens kp De Hel.
Maar alles met mate.
Groeten van een official (met stoel nu ,maar ook in de toekomst) :) :)

er is tijd genoeg tussen de KP's door om te zitten..... als goede voorbeeld naar het publiek moet een official juist NIET gaan zitten, je kunt dus helemaal niks meet zeggen tegen het publiek dat gaat zitten.

En veilig zitten is maar heel relatief, een rallyauto kan in verkeerde situaties overal terrechtkomen. Dus ook in veilige zones!

GEEF HET GOEDE VOORBEELD (en sta tijdens de KP's)!!!!
Veenhuizen Groep Nederland Rally
Officialclub Midden-Nederland
www.nederlandrally.nl
Ned rally

Berichtdoor eenarmigebandiet » wo jul 18, 2007 20:25

GEEF HET GOEDE VOORBEELD (en sta tijdens de KP's)!!!!
Hier kan ik mij wel in vinden want met zitten tijdens de kp mis je teveel.
Zowel van de wedstrijd als de gedragingen van het publiek :lol:
8) Maar toch blijft een stoel een fijne uivinding 8)
eenarmigebandiet

Berichtdoor JosWRX » wo jul 18, 2007 22:45

Ned rally schreef:er is tijd genoeg tussen de KP's door om te zitten.....

Eens.. Al heb je daar bij de ene rally meer tijd voor dan bij de andere. Tijdens een KP zit ik echter nooit, althans niet op een baanpost.. ;-)

Ned rally schreef:En veilig zitten is maar heel relatief, een rallyauto kan in verkeerde situaties overal terrechtkomen. Dus ook in veilige zones!

En dat geldt natuurlijk ook voor veilig staan. Altijd alert blijven is gewoon belangrijk. Ook op stukken die niet afgelint zijn kunnen rare situaties ontstaan. Een klapband kan voldoende zijn, ook een landing zoals die van de nul in Almere. ECHT veilig is het in feite nergens langs de proef. Extreme oplossingen daargelaten.. ;-)
Nogmaals, en dat geldt zowel voor officials als publiek: vooral wakker blijven! (en daar helpt staan ook iets beter bij dan zitten..)
JosWRX

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 20, 2007 19:07

Nu hebben wij het over veilig zitten dan wel staan, wat als iemand in een rolstoel gebruik maakt v/d klassementsproef (de Hel) om naar de feesttent te komen zoals in Achtmaal dan sta je gewoon verbaast hoe ver die man nog komen kan, terwijl de rally al gestart is met de voorrijders dan wel deelnemers. Hoe kwetsbaar de man ook was, zo eigenwijs als hij ook kon zijn! (het verliep stroef maar wel goed anders was hij wit van de proef gegaan, dat kon ik hem garanderen want rijders kun je dat niet aan doen om je zelf als invalide voor de dood te laten grijpen!) En al staan we er voor de veiligheid van één ieder dit ging iedere marshall gewoon te ver!!!
Olde Meule

Berichtdoor eenarmigebandiet » vr jul 20, 2007 20:27

Sugestie via de mobi was zo gek nog niet :)
(steek z'n band lek) :lol:
eenarmigebandiet

Berichtdoor official No. 27768 » vr jul 20, 2007 21:51

eenarmigebandiet schreef:Sugestie via de mobi was zo gek nog niet :)

:x beetje respect graag !

Zodra je een iemand ziet aankomen die slecht ter been / invalide is kan je die ook vriendelijk benaderen en helpen, (en er tijd/mogelijkheden voor zijn), krijg je een bedankje en ook meteen meer respect van het andere publiek!
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor Olde Meule » za jul 21, 2007 20:25

official No. 27768 schreef:
eenarmigebandiet schreef:Sugestie via de mobi was zo gek nog niet :)

:x beetje respect graag !

Zodra je een iemand ziet aankomen die slecht ter been / invalide is kan je die ook vriendelijk benaderen en helpen, (en er tijd/mogelijkheden voor zijn), krijg je een bedankje en ook meteen meer respect van het andere publiek!

Neem me niet kwalijk Niek met deze persoon hoe vriendelijk of je ook bleef hij had meer respect voor je als je hem door zou laten gaan, invalide of niet voor hem gelde slecht's de feestent "want zijn vrienden gingen daar toch ook naar toe" zelfs bij de dubbel nul verklaarde hij dat hij graag naar huis wilde maar werd telkens op gehouden door die vervelende gele crewtjes.
Zelfs onder begeleiding v/d dubbel nul thuis gekomen toch naar de feestent (slecht's drie posten verder en dan binnen door) hoe vervelend ook te zijn hij kwam er wel, hij liet zich niet tegen houden want zijn vrienden mochten ook verder! Aan gekomen voor de eerste chicane van Achtmaal (werd een vriendelijke maar pitige preek door mijn mede marshall gehouden) twijfelend toch verder gaan (terwijl er rijders op de proef zitten) door de chicane (vriendelijk verzoek ik hem om v/d kp te gaan "gelukkig maar") via de start krijg je nog dik gedrukt te horen om eerst eens goed af te wachten wat er gaat gebeuren en dan te hanteren alvorens je de start op geroept.
(wat sta je dan in gods naam te doen op je post!?) Terwijl je v/d veiligheid van een invalide in een rolstoel je eigen conclussies moet trekken wordt je bestraft terwijl je bedoelingen goed bedoeld zijn! Hij heeft het zover kunnen trekken dat de kp stil gelegd werd, hij zou ter plekke door twee auto's van de organisatie opgevangen worden en nog was hij in staat om verder te gaan (al kokend ben ik voor hem gaan staan met de brandblusser in mijn hand, als je gaat "prima" doe je best als je zo graag een wit pak wild! "slik" dan blijf ik toch maar even staan want ik wil nog wel verder richting feestent.)

Niek als iemand tot het uiterste v/h uiterste gaat hoe hou jij hem nog in de hand!?

Geestig "zo'n opmerking" J.G!
Olde Meule

Berichtdoor official No. 27768 » za jul 21, 2007 22:04

Kijk, dat wist ik uiteraard niet, sorry dan voor de voorbarige reactie maar banden lek steken leek mij ook niet helemaal normaal.

Er was eens een fietser die ik echt vlak voor de truck van Beckx met fiets en al van de weg trok want hij vond dat hij gewoon een stukje mocht gaan fietsen en dus het lint gewoon kapot trok en ging fietsen terwijl de grote MAN er op volle snelheid aan kwam.....

Als mensen kosten wat het kost ergens heen willen doe je er niks aan, zelfs dreigen dat je de proef stil legt werkt dan ook niet. Er zijn mensen die het gevaar niet (of niet willen) zien en dan valt er héél weinig aan te doen.

Je doet alles om de situatie zo veilig mogelijk te houden maar soms schiet je eigen macht te kort, dat geldt toch ook voor alle andere beveiligings instanties...
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor Olde Meule » za jul 21, 2007 22:40

Dit zijn soms de vervelende momenten van een kp maar er zitten soms ook wel leuke momenten bij zoals afgelopen keer in Yper! Een Belgische man vraagt waar hij de gracht over kan springen, (terwijl de man springt) zeg ik alé manneke wij zijn hier ook niet droog gekomen, "a" mis nat en geiriteerd roept de man dat had je ook wel eerder mogen zeggen dan was ik daar gebleven, waarop ik hem een antwoord gaf maar alé manneke dan was gij ook niet daar geweest!? (met natte poten :lol: )
Olde Meule

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden