Werner schreef:Hoe zou dat juridisch zitten. Bij een 'normaal' ongeluk waar 2 deelnemende auto's betrokken zijn is het natuurlijk ieders eigen verantwoordelijkheid voor zijn eigen auto, en eventuele schade valt onder de verzekering, maar hoe zit het als iemand onder geel jouw gestrandde auto in de poeier rijdt? Ik kan me voorstellen dat je dan een rekening mag opsturen...
Hier zou ik waarschijnlijk een heel boek over vol kunnen schrijven. Als iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt, is het éénvoudig: elke deelnemer heeft zich accoord verklaard met de vrijwaring, waardoor hij feitelijk het recht van verhaal op organisatie of andere deelnemers heeft opgegeven.
Wanneer je echter aan kunt tonen dat iemand in strijd met de regels gevaarlijk hard in een gele vlag situatie heeft gereden, kun je toch mogelijk verhaal zoeken, hoewel de rechter ook heel goed op grond van de 'eigen schuld' bepaling zou kunnen argumenteren dat je het risico accepteerde door deel te nemen. Ook kan het zijn dat de rechter tot een schuldverdeling komt, bijvoorbeeld 50/50.
Ook jegens de organisatie kan zo'n verhaal spelen: als de organisatie niet voldoende maatregelen neemt bij een gestrande auto, kan het onder omstandigheden zo zijn dat er, ondanks de vrijwaring, toch verhaal op de organisator mogelijk is.
Kortom: de onderlinge afspraken zijn duidelijk: geen verhaal mogelijk. Maar juridisch zit er vaak meer ruimte in,hoewel je je er dan wel van bewust moet zijn dat dit behoorlijke effecten kan hebben op je positie binnen de sport.

Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.