Veiligheid in de rallysport?

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Turboboost » do okt 12, 2006 11:52

Leuk, maar kom maar eens aanzetten bij nabestaanden met een dergelijke berekening...ik zou niet durven. :shock: :roll:
Turboboost

Berichtdoor John » do okt 12, 2006 12:01

Niels rijdt volgens mij met HANS die kan er vast meer over vertellen
John

Berichtdoor J©® » do okt 12, 2006 12:04

Turboboost schreef:Leuk, maar kom maar eens aanzetten bij nabestaanden met een dergelijke berekening...ik zou niet durven. :shock: :roll:

Dat bedoel ik ook niet te zeggen. Ik wilde de onderschatting van het risico dat je iets gebeurd tijdens een rally ten opzichte van gewone verkeersdeelname even laten zien. Deelnemen aan een rally brengt gewoon risico's met zich mee.
J©®

Berichtdoor John Raven » do okt 12, 2006 12:07

J©® schreef:
Turboboost schreef:Leuk, maar kom maar eens aanzetten bij nabestaanden met een dergelijke berekening...ik zou niet durven. :shock: :roll:

Dat bedoel ik ook niet te zeggen. Ik wilde de onderschatting van het risico dat je iets gebeurd tijdens een rally ten opzichte van gewone verkeersdeelname even laten zien. Deelnemen aan een rally brengt gewoon risico's met zich mee.

Eens, maar ik doelde eigenlijk meer op het verongelukken of zeer zware letsel.
John Raven

Berichtdoor David Westenbrink » do okt 12, 2006 12:08

John Raven schreef:De getraindheid van de officials is zeer belangrijk, maar opvallend is dat wij als rijders licenties moeten behalen, maar daarbij niet getraind zijn/worden in het verlenen van eerste hulp.
We hebben blusmiddelen aan boord, maar weten alle rijders/navi's daar mee om te gaan?
Wat moet je doen als je auto op de kop ligt en/of in het water?

Ook dit had wellicht geen invloed gehad op eerder genoemde ongelukken, maar heeft mij wel aan het nadenken gezet...

Het zou wat mij betreft best een (verplicht) onderdeel kunnen worden voor het behalen van een licentie. Sterker nog, voor het behalen van een rijbewijs (want laten we eerlijk zijn: je hebt meer kans in het dagelijks verkeer een ongeluk te krijgen dan in de rallysport).

Nou ik denk inderdaad dat je hier een goed punt heb. Als je al een tijdje in de autosport zit en je hebt qua klappen al wat meegemaakt weet je wat je bij een klap kan verwachten en hoe je fysiek moet handelen tijdens klap, oftewel hoe je je schrap moet zetten, benen terugtrekken, etc, etc.

Zeker direct na de klap kan de manier van handelen erg belangrijk zijn en als je dan precies weet wat je moet doen. Als equipe zijnde vind ik dit eigenlijk een verplichting naar elkaar toe. Je bent immers voor elkaar de eerste persoon ter plaatse.
Laatst bijgewerkt door David Westenbrink op do okt 12, 2006 12:16, in totaal 1 keer bewerkt.
David Westenbrink

Berichtdoor SylviaVisser » do okt 12, 2006 12:15

savrallying schreef:
gisissi schreef:Idem voor het HANS systeem. Als dat een dusdanig toegevoegde waarde heeft waarom dan niet verplichten? De financiele overweging het niet te doen vind ik in deze context volstrekt onbelangrijk.

Prioriteiten.....

Als dat verplicht wordt dan wordt het voor mij volgend jaar echt onbetaalbaar als navigator.

Is al FIA plicht, in Nl uitgesteld om verschillende redenen.
SylviaVisser

Berichtdoor SylviaVisser » do okt 12, 2006 12:23

David Westenbrink schreef:
John Raven schreef:De getraindheid van de officials is zeer belangrijk, maar opvallend is dat wij als rijders licenties moeten behalen, maar daarbij niet getraind zijn/worden in het verlenen van eerste hulp.
We hebben blusmiddelen aan boord, maar weten alle rijders/navi's daar mee om te gaan?
Wat moet je doen als je auto op de kop ligt en/of in het water?

Ook dit had wellicht geen invloed gehad op eerder genoemde ongelukken, maar heeft mij wel aan het nadenken gezet...

Het zou wat mij betreft best een (verplicht) onderdeel kunnen worden voor het behalen van een licentie. Sterker nog, voor het behalen van een rijbewijs (want laten we eerlijk zijn: je hebt meer kans in het dagelijks verkeer een ongeluk te krijgen dan in de rallysport).

Nou ik denk inderdaad dat je hier een goed punt heb. Als je al een tijdje in de autosport zit en je hebt qua klappen al wat meegemaakt weet je wat je bij een klap kan verwachten en hoe je fysiek moet handelen tijdens klap, oftewel hoe je je schrap moet zetten, benen terugtrekken, etc, etc.

Zeker direct na de klap kan de manier van handelen erg belangrijk zijn en als je dan precies weet wat je moet doen. Als equipe zijnde vind ik dit eigenlijk een verplichting naar elkaar toe. Je bent immers voor elkaar de eerste persoon ter plaatse.

Mee eens, maar vergeet het adrenaline aspect en de drang om door te willen niet, (kleine klapjes worden vaak met een schouderophalend 'de auto kan verder' genegeerd.) "gaan" staat nog met grote letters in het hoofd. de hulpverleningskennis is vanaf de klok naar de achtergrond verdwenen......
Bij een grote klapper is de eerste zorg voor elkaar er altijd, maar als er dan na een ok vraag een NEE volgt is onwetendheid niet het grootste punt, de bezorgdheid, roep om hulp doen eigen kennis vaak verdwijnen als sneeuw voor de zon. (voor gelezen uit eigen werk, Barneveld rally 2005 :oops: )
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor StevenK » do okt 12, 2006 13:13

SylviaBos schreef:Is al FIA plicht, in Nl uitgesteld om verschillende redenen.

Als ik het goed heb, is het toch alleen verplicht voor de M1 teams ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor sebas » do okt 12, 2006 15:44

Wat is eigenlijk het HANS systeem?sorry klinkt misschien dom maar hoor het voor het eerst nu :oops:

Heb ff op internet gezocht en heb het al gevonden...
Laatst bijgewerkt door sebas op do okt 12, 2006 16:08, in totaal 1 keer bewerkt.
sebas

Berichtdoor nkroeze » do okt 12, 2006 16:00

John schreef:Niels rijdt volgens mij met HANS die kan er vast meer over vertellen

Ik heb er een paar keer mee getest, maar het systeem wat ik toen had was voor de rallyauto nog niet helemaal geschikt. Meer voor in de formule en touringcars, waar je iets verder onderuit gezakt zit.

De gradenhoeken van het systeem zijn inmiddels wel aangepast, en ik ben zeer sterk aan het kijken om er volgend jaar definitief mee te gaan rijden inderdaad.

Vrij simpel, van mij mogen ze het verplichten. Is het te duur? Rij je toch een wedstrijdje of 2 minder....

Het is voor je eigen veiligheid, dus daar kan, mag en MOET je zelfs niet op willen bezuinigen.
nkroeze

Berichtdoor kraats » do okt 12, 2006 17:59

Je kunt risico's niet uitbannen door de veiligheidsvoorzieningen, op welke manier dan ook, uit te breiden. Het risico blijft altijd bestaan.
Ik denk dat de sport maar op 1 manier veiliger gemaakt kan worden.
Meer met het hoofd bezig zijn en minder met het hart.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor mr_nice_guy73 » do okt 12, 2006 18:41

Om het probleem op te lossen is er maar 1 optie! Allemaal in een Kalos gaan rijden :lol:
mr_nice_guy73

Berichtdoor V.D.G Rally team » do okt 12, 2006 19:50

Dan kunnen we de rallywagens ook wel gaan uitrusten met air bags.
Het is altijd vervelend als je zijdelinks schade krijgt .
De kooi houd wel iets tegen maar die komt ook naar binnen.
en tussen de tunnel en de deur is al niet veel ruimten .Daar staat de stoel.
V.D.G Rally team

veiligheid in de rallysport???!!!

Berichtdoor W.v.Westerneng » do okt 12, 2006 20:35

jaja dat is een goeie :)
daarom reed de 5 min auto ook in vrijetijds kleertjes rond!
en ook de navi van 02 auto in spijker broek met mooi t'shirt hihi!!! :x
dat in barneveld na de g.t.r rally :oops: :oops:
waar zijn we mee bezig :?:
iedereen in een brand vrij pak van -0 tot 0 rijder!!! :?
word er nu iemand wakker :?: of :?: :?:
grt wim.
W.v.Westerneng

Berichtdoor Berto » do okt 12, 2006 21:01

Vind ik niet.

Als voorrijder wordt je geacht te zien of de route veilig is en je waarschuwd het publiek dat er binnen korte tijd op snelheid gestart wordt.

Men verwacht van een voorrijd auto ook niet dat deze op snelheid aankomt, men zou er door verrast kunnen worden met ongelukken tot gevolg.

Ik heb zelf een paar jaartjes terug in de X auto gereden yijdens de Euregio en ik kreeg duidelijk de boodschap mee me te gedragen.

Maak je als voorrijder een fout, dan kan dat het hele tijdschema van de wedstrijd in gevaar brengen en daar heeft niemand wat aan.

Dus in het kader van de te rijden snelheden van deze auto's vind ik het onzin aangepaste kleding te dragen, dat heb je op de openbare weg ook niet.

Overigens geldt dit natuurlijk niet voor de 0.

Dit is mijn mening.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden