Rallysport in Nederland sterft uit

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor SylviaVisser » wo mei 03, 2006 20:48

ondanks dat het KNAF gelukt is het sprintkampioenschap vakkundig de nek om te draaien.

Zou je dat uit kunnen / willen leggen?
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor StevenK » wo mei 03, 2006 20:48

Christophe schreef:Vergis u niet, ook in België zijn er zo van die mensen.

Ja, die komen allemaal in auto's met geel-zwarte kentekenplaten :D
StevenK
Site Admin

Berichtdoor StevenK » wo mei 03, 2006 20:52

SylviaBos schreef:ondanks dat het KNAF gelukt is het sprintkampioenschap vakkundig de nek om te draaien.

Zou je dat uit kunnen / willen leggen?

Hé, je weet toch dat ik dat niet zou zeggen als ik 't niet zou kunnen onderbouwen ?

De sprint heeft een tijd lang naast de rallysport bestaan als een separate sport, voor de mensen die in staat waren elk van de 3 of 4 proeven maximaal te presteren, de types als v.d. Berg, Verbaas, Abbring, Weijs, noem maar op.

Maar op een gegeven moment kwam enerzijds de ruimte om een sprint ergens achteraf tijdens een rally te organiseren en kwamen er anderzijds steeds andere regels, zogenaamd om de sprint te maken tot de kraamkamer van de rallysport.

Het gevolg is dat het sprintkampioenschap al zijn charme heeft verloren, terwijl de opstart-klassen toch de cups blijken te zijn, die niet in de sprints, maar de rally's gereden worden.

Het enige bestaansrecht ontlenen sprints nu nog aan het behalen van een rallylicentie...
StevenK
Site Admin

Berichtdoor briljant » wo mei 03, 2006 21:11

StevenK schreef:Het gevolg is dat het sprintkampioenschap al zijn charme heeft verloren, terwijl de opstart-klassen toch de cups blijken te zijn, die niet in de sprints, maar de rally's gereden worden.

In de cups rijden idd een aantal startende teams maar om v.d. Berg, Abbring, Vael, Westenbrink en Damen nu opstarters te noemen :wink:

StevenK schreef:Het enige bestaansrecht ontlenen sprints nu nog aan het behalen van een rallylicentie...

Dat ben ik niet helemaal met je eens Steven,
Hoeveel van de sprinters in Hulst heeft geen club licentie?
En er zijn ook verscheidene teams die wel een dag voor de rally vrij kunnen maken, maar niet elke keer een lang weekend (als je vrijdags al moet verkennen)
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor stefanjonas » wo mei 03, 2006 21:32

Ik denk dat het probleem met de entree zit in de veranderingen, een paar jaar geleden werd er voor het eerst entree gevraagd voor het servicepark bij de gtr, en dan moest je eens horen wat voor reacties de entreeheffers om de oren kregen... nu is iedereen eraan gewend, en valt het mee met de reacties. het is geaccepteerd...
Bij de rally, dan kijk ik ff naar de gtr, zie je heel veel dat pa ff met zoon gaat kijken naar de autorace (zoals dat door de leek gezegd wordt) en dat pa niet wil betalen, want dan kost het geld terwijl het voorheen gratis was... Dit zijn niet de echte rallyfans, maar wel een groot deel van de toeschouwers. de echte rallyfans willen denk ik wel entree betalen, als dat niet teveel is, maar juist degenen die de rally gaan bekijken omdat het wel leuk is één keer in het jaar, willen geen entree betalen. Want geld uitgeven aan iets waar je ook gratis naar binnen kunt komen, of aan iets wat eerder gratis was, dat doe je toch niet? (volgens de algemene-persoon, niet echte rallyfan)

Dus als de toeschouwers moeten blijven, dan moet die entree niet te hoog, 10 euro is dan veel te veel (pa is teveel kwijt als ie meer dan 1 zoon heeft, of dat is meer dan een krat bier per persoon voor de vriendengroep die één keer int jaar een goedkoop uitje heeft)

Ik denk dat een gesloten proef, met een paar toegangsplekken wel kan werken, als deze ook echt gesloten is (heel moeilijk) en dan kan ook entree gevraagd worden, maar hooguit 2 euro ofzo. Het is niet veel, maar bij 5 euro haken veel mensen af. (o.a. mijn vrienden die bij de gtr op vrijdagavond meegaan voor de gezelligheid, onderlinge fotocompetitie, maar echt niet omdat ze rallysport zo mooi vinden)
stefanjonas

Berichtdoor Peer » do mei 04, 2006 9:17

Ik heb mensen meegemaakt (met gele nummerplaten) die ruim 200 km naar Spa rijden, zich daar realiseren dat entree gevraagd wordt en meteen rechtsomkeert maken.

Dat gaat dus helemaal niet meer over geld maar om een waan-principe.
Peer

Berichtdoor StevenK » do mei 04, 2006 9:18

stefanjonas schreef:Dus als de toeschouwers moeten blijven, dan moet die entree niet te hoog, 10 euro is dan veel te veel (pa is teveel kwijt als ie meer dan 1 zoon heeft, of dat is meer dan een krat bier per persoon voor de vriendengroep die één keer int jaar een goedkoop uitje heeft)

Wat heeft een sponsor aan toeschouwers die nog geen 10 euro uit willen geven ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor StevenK » do mei 04, 2006 9:56

Nico Biesheuvel klinkt hier ook niet al te positief: http://www.bndestem.nl/sportzeeland/article309910.ece
StevenK
Site Admin

Berichtdoor stefanjonas » do mei 04, 2006 11:34

Die mensen geven geen tien euro uit omdat het eerst gratis was, en als dat opeens veranderd naar tien euro snap ik best dat er mensen afhaken.
Dan zou bijv. mijn vader ook niet meer gaan kijken met mn jonge broertje.
Het was altijd zo dat rally een leuk goedkoop dagje topsport, spektakel en mooie auto's kijken was. Als die prijs veranderd naar tien euro, dan kun je dat goedkoop wegstrepen + de niet echte rallyfans die dan niet meer komen...

Een sponsor heeft denk ik niet zo heel veel nadeel, die zouden juist zeggen: meer toeschouwers!!! meer reclame!!!
En die tien euro entree kunnen ze beter in de zak houden, daar kan de sponsor dan weer geld mee verdienen...
stefanjonas

Berichtdoor StevenK » do mei 04, 2006 12:06

stefanjonas schreef:Die mensen geven geen tien euro uit omdat het eerst gratis was, en als dat opeens veranderd naar tien euro snap ik best dat er mensen afhaken.
Dan zou bijv. mijn vader ook niet meer gaan kijken met mn jonge broertje.

En daarom denk ik dat je alleen geld kunt gaan rekenen als je het aangeboden produkt ook aanpast.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Jeroen » do mei 04, 2006 12:20

Altijd leuk om dit soort topics te lezen als je na anderhalf jaar er tussen uit geweest te zijn, op het punt staat de rallysport weer op te pakken. Maar goed, toch maar even mijn visie...

Ik denk dat je als organisatie de tering naar de nering moet blijven zetten en als er minder geld binnenkomt of als er een probleem is met vergunningen, bemanning van de proeven etc., dan maar een compactere rally waarbij je een keer vaker over de proef moet. Rundkursje extra met wat entreegeld (laag, paar euro of zo, maar dan niet alleen naar binnen, maar ook een tasje met een startlijst en een kaartje van die specifieke proef en een goede routebeschrijving naar andere betaalde publiekspunten en wat advertentiemateriaal, etc.). Kan er trouwens niet wat meer bloot rond de rally? Het spreekwoord luidt nou eenmaal: "zonder tiet verkoopt het niet!". :wink: Ikzelf heb helemaal geen bezwaar tegen compacte eendaagse rally´s waarbij je 3x over de zelfde proef moet. Als dat voor een schappelijk inschrijfgeld kan en een tevreden organisatie, tevreden publiek en tevreden sponsors, wie ben ik dan om daar niet happy van te worden!
Jeroen

Berichtdoor MartijnS » do mei 04, 2006 12:29

stefanjonas schreef:Het was altijd zo dat rally een leuk goedkoop dagje topsport, spektakel en mooie auto's kijken was. Als die prijs veranderd naar tien euro, dan kun je dat goedkoop wegstrepen.

Wat is nou 10 euro?? :? Toch echt niet veel wat mij betreft en ik ben nog wel student :D
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor Werner » do mei 04, 2006 13:51

Jeroen schreef:Altijd leuk om dit soort topics te lezen als je na anderhalf jaar er tussen uit geweest te zijn, op het punt staat de rallysport weer op te pakken. Maar goed, toch maar even mijn visie...

Ik denk dat je als organisatie de tering naar de nering moet blijven zetten en als er minder geld binnenkomt of als er een probleem is met vergunningen, bemanning van de proeven etc., dan maar een compactere rally waarbij je een keer vaker over de proef moet. Rundkursje extra met wat entreegeld (laag, paar euro of zo, maar dan niet alleen naar binnen, maar ook een tasje met een startlijst en een kaartje van die specifieke proef en een goede routebeschrijving naar andere betaalde publiekspunten en wat advertentiemateriaal, etc.). Kan er trouwens niet wat meer bloot rond de rally? Het spreekwoord luidt nou eenmaal: "zonder tiet verkoopt het niet!". :wink: Ikzelf heb helemaal geen bezwaar tegen compacte eendaagse rally´s waarbij je 3x over de zelfde proef moet. Als dat voor een schappelijk inschrijfgeld kan en een tevreden organisatie, tevreden publiek en tevreden sponsors, wie ben ik dan om daar niet happy van te worden!

Daarom vind ik als toeschouwer de rally van Hulst ook een erg mooie. Jammer dat'ie zo ver weg is.
Daarom is het jammer dat in Zeeuws Vlaanderen vorig jaar lang niet iedereen wist dat hij gereden werd. Bron:vriend van me wiens ouders en een hoop vrienden van hem in Terneuzen e.o. wonen. Volgens mij is de rally in Hulst veruit het meest spectaculaire wat er in die omgeving gebeurt....
Werner

Berichtdoor Wolter » do mei 04, 2006 14:23

Werner schreef:Daarom vind ik als toeschouwer de rally van Hulst ook een erg mooie. Jammer dat'ie zo ver weg is.
Daarom is het jammer dat in Zeeuws Vlaanderen vorig jaar lang niet iedereen wist dat hij gereden werd. Bron:vriend van me wiens ouders en een hoop vrienden van hem in Terneuzen e.o. wonen. Volgens mij is de rally in Hulst veruit het meest spectaculaire wat er in die omgeving gebeurt....

Inderdaad; Vaak weet de regionale bevolking (op de aanwonenden van de KP's na) niet dat er een rally verreden wordt. Dat mag van mij door middel van de regionale kranten, tv stations en radiozenders verbeterd worden. Eventueel posters in bushokjes en op middelbare scholen ophangen.

Daarnaast nog het programma Rally Report. Als er een perfect programma over dé sport op tv is zal dit ook de niet-100%hardcore-rallyfans kunnen interesseren. En dan doel ik op overbodige voorgelezen columns, vreemde geluidsfragmenten, maar vooral uitleg wat een rally is (als ik voetbal ga kijken wordt toch nooit uitgelegd dat het op een grasveld met een ronde bal gespeeld wordt !?). Met deze uitleg maak je naar mijn idee de sport, of in iedere geval de kijker, belachelijk.
Nogmaals; een echte rallyfan vind onderwerpen als columns leuk, maar de doorsnee toeschouwer interesseert het niet veel, of ergert er zich zelfs aan. De fout die FV maakt is denk ik het willen neerzetten van een totaal-programma van de rallysport. Hij maakt echter de fout door te denken dat er miljoenen fans zijn die meer diepgang willen. 99% wil rallyauto´s zien die spectaculair rijden. Het plan om rallyrijders met dezelfde auto te laten rijden op een klein parcours zal daarentegen wel aanslaan denk ik.
Wolter

Berichtdoor MichSTI » do mei 04, 2006 15:01

Wolter schreef:
Werner schreef:Daarom vind ik als toeschouwer de rally van Hulst ook een erg mooie. Jammer dat'ie zo ver weg is.

Inderdaad; Vaak weet de regionale bevolking (op de aanwonenden van de KP's na) niet dat er een rally verreden wordt. Dat mag van mij door middel van de regionale kranten, tv stations en radiozenders verbeterd worden. Eventueel posters in bushokjes en op middelbare scholen ophangen.

Daarnaast nog het programma Rally Report. Als er een perfect programma over dé sport op tv is zal dit ook de niet-100%hardcore-rallyfans kunnen interesseren. En dan doel ik op overbodige voorgelezen columns, vreemde geluidsfragmenten, maar vooral uitleg wat een rally is (als ik voetbal ga kijken wordt toch nooit uitgelegd dat het op een grasveld met een ronde bal gespeeld wordt !?). Met deze uitleg maak je naar mijn idee de sport, of in iedere geval de kijker, belachelijk.

Inderdaad. Heel namen hing afgelopen weekend vol met posters van de Rally de Wallonie. Dat trekt zeker aandacht.

Maar ik vind je vergelijking een beetje scheef. Rally is een ingewikkelde sport, met al die klassen enzo, beetje uitleg is niet verkeerd.
MichSTI

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden