eterniet asbest Goor

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

eterniet asbest Goor

Berichtdoor Wout de Klerk » ma nov 28, 2005 0:29

Het valt mij op dat er niemand over de asbestverharding van de onverharde wegen in de buurt van Goor begonnen is, dus dan ik maar.
Ik kan me nog de rally begin jaren 90 herinneren ( werd het toen ook al Euregio genoemd ?), waar we veel onverhard hadden, en ontiegelijke stofwolken hadden buiten, maar vooral in de auto.
We lipen toen al te geinen dat we lekker door de asbest hadden gereden, was dat ook zo?
Wie kan mij dat vertellen.
Rallyhome was dacht ik in het "Wapen van Delden".

Ik ben benieuwd, Wout.
Wout de Klerk

Berichtdoor Turboboost » ma nov 28, 2005 8:20

Er staat toch duidelijk op die platen: "eethetniet...." :roll: :wink:

Alle gekheid op een stokje;
Denk dat Jan Nijhof hier het beste antwoord op kan geven?

De laatste berichtgeving over de asbest daarzo is alweer enige tijd oud, en ging om een nieuwe woonwijk, waarbij er dus asbest in de tuinen zijn gevonden (en een hoop trammelant over de schone grond verklaringen). :? Weet zelf zo niet waar die exacte stukken onverhard waren.

1 vezeltjes schijnt al genoeg te kunnen zijn... Dus zeg het maar.... :roll:
Turboboost

Berichtdoor Holkers » ma nov 28, 2005 8:33

Turboboost schreef:1 vezeltjes schijnt al genoeg te kunnen zijn... Dus zeg het maar.... :roll:

Ja, en keukenzout is ook schadelijk als je er veel van opeet. Water is ook dodelijk als je teveel zuipt en ga zo maar door.

Asbest 'verhoogd' de 'kans' op longkanker. Dit komt voornamelijk voor bij mensen die gedurende een lange periode bloodgesteld zijn/waren aan asbest vezels. In Goor hebben ze daar de wegen en perken volgestord met het spul en is er dus een verhoogde kans dat er vezels ingeademd worden met de bekende resultaten. 1 keer een rally over wegen waarvan het niet eens duidelijk is of er asbest in verwerkt is, kan naar mijn mening niet schadelijk zijn.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Coyote1 » ma nov 28, 2005 11:00

Holkers schreef:
Turboboost schreef:1 vezeltjes schijnt al genoeg te kunnen zijn... Dus zeg het maar.... :roll:

Ja, en keukenzout is ook schadelijk als je er veel van opeet. Water is ook dodelijk als je teveel zuipt en ga zo maar door.

Asbest 'verhoogd' de 'kans' op longkanker. Dit komt voornamelijk voor bij mensen die gedurende een lange periode bloodgesteld zijn/waren aan asbest vezels. In Goor hebben ze daar de wegen en perken volgestord met het spul en is er dus een verhoogde kans dat er vezels ingeademd worden met de bekende resultaten. 1 keer een rally over wegen waarvan het niet eens duidelijk is of er asbest in verwerkt is, kan naar mijn mening niet schadelijk zijn.

Precies, zo is het!

Jan
Coyote1

Berichtdoor John Raven » ma nov 28, 2005 11:10

Coyote1 schreef:
Holkers schreef:

Precies, zo is het!

Jan

Bovendien vraag ik me af wat schadelijker is... één keer of een asbestweg rijden of het hele jaar de benzinedampen van een EVO (of andere rallywagen op speciale benzine) inademen...
John Raven

Berichtdoor StevenK » ma nov 28, 2005 11:22

John Raven schreef:Bovendien vraag ik me af wat schadelijker is... één keer of een asbestweg rijden of het hele jaar de benzinedampen van een EVO (of andere rallywagen op speciale benzine) inademen...

Er zijn ook Evo's die op normale benzine rijden, daarnaast zijn er ook atmosferische auto's op speciale benzine. Zie o.a. het interview met Lionel Hansen over de 5,50 euro per liter die de Clio S1600 drinkt.

En over fijn stof zullen we het ook maar niet hebben :D
Laatst bijgewerkt door StevenK op ma nov 28, 2005 11:44, in totaal 1 keer bewerkt.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor David Westenbrink » ma nov 28, 2005 11:27

Bovendien vraag ik me af wat schadelijker is... één keer of een asbestweg rijden of het hele jaar de benzinedampen van een EVO (of andere rallywagen op speciale benzine) inademen...

Dat laatste snuift iig een stuk lekkerder
David Westenbrink

Berichtdoor briljant » ma nov 28, 2005 13:26

Er zijn ook Evo's die op normale benzine rijden.

Dat zie je dan ook :wink: :wink:
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor StevenK » ma nov 28, 2005 13:30

briljant schreef:Er zijn ook Evo's die op normale benzine rijden.

Dat zie je dan ook :wink: :wink:

Nee, helaas niet. Die rode Evo 6 rijdt ook op normale benzine, dus ook dat is geen excuus...
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Turboboost » ma nov 28, 2005 13:46

Turboboost schreef:

1 vezeltjes schijnt al genoeg te kunnen zijn... Dus zeg het maar....

Dat bedoelde ik er ook mee te zeggen. De kans dat 1 vezeltje longkanker veroorzaakt is uiterst klein (maar niet geheel uitgesloten). Die paar keer dat men er dus met de rally overheen is gereden (als dat al zo zou zijn) is de kans dus uiterst klein dat je hier schadelijke gevolgen van ondervindt. :idea:
Turboboost

Berichtdoor Peer » di nov 29, 2005 13:15

Het is niet zozeer het soort benzine dat de problemen veroorzaakt maar veel meer of de katalysator al dan niet naar behoren functioneert. Ik zal jullie de details besparen maar je wordt er niet vrolijk van.

Groeten Peer
Peer

Berichtdoor StevenK » di nov 29, 2005 13:27

Turboboost schreef:Dat bedoelde ik er ook mee te zeggen. De kans dat 1 vezeltje longkanker veroorzaakt is uiterst klein (maar niet geheel uitgesloten).

Ik heb altijd begrepen dat voor asbest (overigens net zoals voor benzeen en tolueen, belangrijke componenten in hoog-octaan brandstoffen) geldt dat de kans op kanker erbij juist *niet* in verband staat met de mate van blootstelling.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor briljant » di nov 29, 2005 14:08

StevenK schreef:Ik heb altijd begrepen dat voor asbest (overigens net zoals voor benzeen en tolueen, belangrijke componenten in hoog-octaan brandstoffen) geldt dat de kans op kanker erbij juist *niet* in verband staat met de mate van blootstelling.

Zo heb ik het ook altijd begrepen
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor Berto » di nov 29, 2005 16:31

Er is inderdaad een hele kleine kans dat het vezeltje iets kan veroorzaken.

Dit hoeft niet per saldo bij iedereen die ermee in aanraking komt zo te zijn.

Vroeger (zo'n 20 jaar geleden) toen het nog niet bekent was dat het zo schadelijk KAN zijn, waren er heel veel mensen die de asbestplaten gewoon aan stukken zaagden of slepen en een groot aantal van deze mensen ken ik, maar er is er nog niet 1 van ten onder gegaan aan de gevolgen van asbestvezels.
Ik heb in die tijd zelf ook massa's golfplaten van asbest aan stukken geslepen (met grote stofwolken als gevolg) terwijl we alleen een zakdoek voor onze mond knoopten.
Deze stukken gingen rechtop de grond in om bijvoorbeeld groententuinen te beschermen tegen o.a. konijnen e.d., omdat deze hier niet door konden en omdat gaas in de grond maken veel meer werk en veel duurder was.

Zo ging dat op de boerderie :D

Ik zeg niet dat het niet slecht is, maar het wordt naar mijn idee wel af en toe een beetje overdreven.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto

Berichtdoor Wolter » di nov 29, 2005 17:01

Ik weet wel iemand in Markelo die 2/3 jaar geleden er aan overleden is. Ze fietste vroeger altijd met asbest verharde wegen naar school. Het komt dus wel degelijk voor. Er liep volgens mij destijds ook een rechtzaak van haar kant uit naar de Eterniet, ik weet niet hoe dat is afgelopen.
Wolter

Volgende

Keer terug naar Wedstrijden