door Jeroen » vr jul 15, 2005 14:50
Ik had al als reactie bij het artikel geschreven dat een overtreding een overtreding is als je ´m maakt en niet als ie door de wedstrijdleiding wordt geconstateerd. Het is een sport en is die niet veel leuker als je ´m naar de regels speelt en niet naar de capaciteiten van de wedstrijdleiding?
Misschien speelt er hier iemand golf, maar daar ben je volledig verantwoordelijk voor je eigen score. Sla je een bal in het water, dan tel je er gewoon een strafslag bij op, zonder dat er ook maar één referee in de buurt is. Mensen die daar de boel besodemieteren worden heel snel uitgekotst. Je wint fair of je wint niet. Als je dan toch constateert dat iemand de boel belazerd, dan ga je naar die persoon toe en dan zeg je: "ik heb gezien dat wat je doet niet correct is. Je trekt daar nu de conclusies van, anders doe ik dat" (en dan ga je dus naar de wedstrijdleiding).
Kortom, je hoeft het naar mijn mening echt niet te pikken als iemand de regels overtreedt, maar er zijn elegantere oplossingen denkbaar dan direct naar de wedstrijdleiding te stappen, waarbij imo de verantwoordelijkheid zelf in eerste instantie bij de overtredende equipe zelf ligt.
Overigens weet ik ook wel dat de drang om jezelf in de rally te houden mega groot is en dat je heel gauw geneigd bent om alles wat god verboden heeft toch toe te passen om maar in de rally te blijven. Ik heb die drang zelf ook, maar ik praat het niet goed! En het zou de equipe hier meer sieren als ze op z´n minst hadden gezegd dat de constatering van de overtreding correct was, maar nee hoor, alle schuld gaat naar iemand die de regels wel correct toepast. Ik vind het niet goed en als tolerantie voor overtredingen de norm is, dan is de sport iets zieker dan ik dacht...
Btw, ik heb nog nooit tegen iemand een protest ingediend...