Gordel stand verkeerd!

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor V.D.G Rally team » do jun 16, 2005 20:52

Doctor Cinquecento schreef:
joostkusters schreef:als ik het annex j lees staat er echt dat de stand tussen 0 graden en 45 graden moet zijn, en aanbevolen is tussen 0 en 10 graden,
ik denk dan dat jullie het annex j beter hadden moeten lezen, en het advies moeten aannemen.

Vooral bij hatchback auto's is het niet altijd mogelijk om de gordel onder een kleinere hoek dan 25 graden vast te zetten. Dus het annex J kan niet altijd als perfecte optie worden aangehouden.

Als je een kooi laat maken in een hatchback dan kun je daar rekening mee houden. Heb je een simpele kooi dan kun je achterin ter hoogte van de schokbrekers een soord stabilisater maken en daar de gordels aan bevestegen.
V.D.G Rally team

Berichtdoor Gast » do jun 16, 2005 21:01

V.D.G Rally team schreef:Vooral bij hatchback auto's is het niet altijd mogelijk om de gordel onder een kleinere hoek dan 25 graden vast te zetten. Dus het annex J kan niet altijd als perfecte optie worden aangehouden.

Als je een kooi laat maken in een hatchback dan kun je daar rekening mee houden. Heb je een simpele kooi dan kun je achterin ter hoogte van de schokbrekers een soord stabilisater maken en daar de gordels aan bevestegen.

Niet iedereen laat een kooi maken. Er zijn ook kitcar kooien die geschroefd worden. Dan moet je in veel gevallen je bevestigingspunten op de bodemplaat vastzetten. Onze shoulder straps zitten ook vast aan de bodemplaat onder een hoek van ongeveer 45 graden.
Gast

Berichtdoor V.D.G Rally team » do jun 16, 2005 21:18

V.D.G Rally team schreef:Vooral bij hatchback auto's is het niet altijd mogelijk om de gordel onder een kleinere hoek dan 25 graden vast te zetten. Dus het annex J kan niet altijd als perfecte optie worden aangehouden.

Niet iedereen laat een kooi maken. Er zijn ook kitcar kooien die geschroefd worden. Dan moet je in veel gevallen je bevestigingspunten op de bodemplaat vastzetten. Onze shoulder straps zitten ook vast aan de bodemplaat onder een hoek van ongeveer 45 graden.

Als je leest wat ik schrijf je kunt en mag een buis dwars achterin de auto plaats als een soort stabilisator daar kun je dan je gordel aan bevestegen.
V.D.G Rally team

Berichtdoor Gast » do jun 16, 2005 21:23

V.D.G Rally team schreef:

Als je leest wat ik schrijf je kunt en mag een buis dwars achterin de auto plaats als een soort stabilisator daar kun je dan je gordel aan bevestegen.

Als wij zoiets willen maken zitten we met een homologatie probleem.
Gast

Berichtdoor V.D.G Rally team » do jun 16, 2005 21:36

V.D.G Rally team schreef:

Als wij zoiets willen maken zitten we met een homologatie probleem.

Hoezo homologatie probleem ???? ik heb hem nog in elke auto gehad mazda 323 citroen ax peugeot 106 citroen saxo en in de citroen c2 komt er ook 1. Je mag een stabilisator toevoegen .
V.D.G Rally team

Berichtdoor Gast » vr jun 17, 2005 7:14

Als wij zoiets willen maken zitten we met een homologatie probleem

Hoezo homologatie probleem ???? ik heb hem nog in elke auto gehad mazda 323 citroen ax peugeot 106 citroen saxo en in de citroen c2 komt er ook 1. Je mag een stabilisator toevoegen .

Dit is een ex cup auto, waar zelfs de bevestigingspunten van de gordels in de homologatie zijn vastgelegd. Ten tweede is een stabilisator om praktische redenen vrijwel niet aan te brengen. Het is een piepklein autootje waar erg weinig ruimte in zit. De toevoeging van een stabilisator zorgt er zeker voor dat we het helmennet niet meer op een verantwoorde manier kunnen bevestigen. Ook het uitnemen van het reservewiel wordt hierdoor erg lastig.
Gast

Berichtdoor joostkusters » vr jun 17, 2005 10:13

de opmerkingen dat niet iedereen een kooi maakt of dat t bij jullie niet kan maakt toch niet uit, het gaat erom dat het annex j tussen de 0 en 10 graden aanbeveeld. dus wat doen mensen dan die zo veilig mogelijk willen rijden...........................
en ook bij jullie mag t want je mag van je gehomologeerde gordelpunten afwijken ivm veiligheid.
joostkusters

Berichtdoor Gast » vr jun 17, 2005 10:45

joostkusters schreef:de opmerkingen dat niet iedereen een kooi maakt of dat t bij jullie niet kan maakt toch niet uit, het gaat erom dat het annex j tussen de 0 en 10 graden aanbeveeld. dus wat doen mensen dan die zo veilig mogelijk willen rijden...........................
en ook bij jullie mag t want je mag van je gehomologeerde gordelpunten afwijken ivm veiligheid.

In dat geval moet je wel kunnen aantonen dat er ook noodzaak toe is, en dat de veiligheid met de aanpassing wordt verhoogd.

Het annex J doet natuurlijk dienst als algemene richtlijn van de regelgeving. Elk type carrosserie heeft uiteraard zijn eigen constructieve beperkingen en eigenschappen. Het kan dus zo maar zijn dat bepaalde veiligheidsvoorschriften zoals die worden genoemd en voorgeschreven in het annex J, niet altijd perfect hun werk doen in alle typen auto's.

De op dit moment voorgeschreven veiligheidsgordels zijn natuurlijk niet voor niets breder geworden. Er is altijd ergens in de praktijk een voorval nodig, waaruit men leert dat de dan geldende veiligheidsvoorzieningen niet goed genoeg bleken te zijn. Zo gaat dat ook met gordelbevestigingspunten. Wanneer nu blijkt dat de hoek van 45 graden een te groot risico met zich meebrengt, zal men hieruit lering trekken en de regels opnieuw aanpassen.

Nu is het natuurlijk aan diegenen die het ongeval is overkomen, om de regelgever er van te overtuigen dat het op dit moment veiliger is om de gordels onder een andere hoek te monteren. Dat betekend actie ondernemen en het balletje aan het rollen te brengen.
Gast

Berichtdoor David Westenbrink » vr jun 17, 2005 11:01

@Joost

Daar zijn wij inderdaad ook achtergekomen en dit zei Theo v T. ook. Daarom willen wij ook aangeven dat dit advies er dus niet voor niets is!

---------------------

Wat trouwens de meest ideale gordelbevestiging is, is de variant waarbij (in geval van laskooi) er in de hoofdbeugel een horizontale buis wordt toegevoegd, die zo gepositioneerd is dat deze vlak onder de schouders zit, zodat er een gordelhoek van zo'n 10graden ontstaat.

In geval van frontale impact heb je vrijwel geen verticale druk op je wervelkolom door de kleine hoek. In geval van koprol(len) is de afstand van bevestiging tot schouder zo kort dat verticale verplaatsing in de stoel, dus ook vrijwel onmogelijk is.

Dit idee: http://www.vtcar.com/gallery/red_wrx/im ... w14_lg.jpg

Alle eventuele 'rek' is er dan wel uit.

Wat betreft de gordel en het wel/niet rekken daarvan. Hoe meer een gordel rekt des te losser kom je in een stoel te zitten. Ik zou in geval bijv. meerdere koprollen of meervoudige impacts, goed gefixeerd in mijn stoel willen blijven zitten. Ik geef daarom de voorkeur aan 3" gordels, ook omdat deze de impact op het lichaam beter verdelen.
David Westenbrink

Berichtdoor Gast » vr jun 17, 2005 11:30

David Westenbrink schreef:@Joost

Daar zijn wij inderdaad ook achtergekomen en dit zei Theo v T. ook. Daarom willen wij ook aangeven dat dit advies er dus niet voor niets is!

---------------------

Wat trouwens de meest ideale gordelbevestiging is, is de variant waarbij (in geval van laskooi) er in de hoofdbeugel een horizontale buis wordt toegevoegd, die zo gepositioneerd is dat deze vlak onder de schouders zit, zodat er een gordelhoek van zo'n 10graden ontstaat.

In geval van frontale impact heb je vrijwel geen verticale druk op je wervelkolom door de kleine hoek. In geval van koprol(len) is de afstand van bevestiging tot schouder zo kort dat verticale verplaatsing in de stoel, dus ook vrijwel onmogelijk is.

Dit idee: http://www.vtcar.com/gallery/red_wrx/im ... w14_lg.jpg

Alle eventuele 'rek' is er dan wel uit.

Wat betreft de gordel en het wel/niet rekken daarvan. Hoe meer een gordel rekt des te losser kom je in een stoel te zitten. Ik zou in geval bijv. meerdere koprollen of meervoudige impacts, goed gefixeerd in mijn stoel willen blijven zitten. Ik geef daarom de voorkeur aan 3" gordels, ook omdat deze de impact op het lichaam beter verdelen.

Ik denk zelf dat enige rek in de gordels toch geen overbodige luxe is. Stel dat je een flinke frontale aanrijding hebt waarbij de gordels vrijwel zonder rek zijn gemonteerd, bestaat er wel een veel grotere kans dat je daarbij je nek breekt als je geen HANS systeem gebruikt. Wanneer gordels enigzins rek hebben, vangen ze een deel van de reactieve energie op.
Gast

Berichtdoor Berto » vr jun 17, 2005 11:50

Ik denk zelf dat enige rek in de gordels toch geen overbodige luxe is. Stel dat je een flinke frontale aanrijding hebt waarbij de gordels vrijwel zonder rek zijn gemonteerd, bestaat er wel een veel grotere kans dat je daarbij je nek breekt als je geen HANS systeem gebruikt. Wanneer gordels enigzins rek hebben, vangen ze een deel van de reactieve energie op.[/quote]

Ook hier zit wat in.
Toct noch toe hebben alle varianten van de montage op dit forum genoemd wel een kern van waarheid.
Het blijft volgens mij een ingewikkeld verhaal.
Kunnen we ons niet spiegelen aan de WRC rijders?
Hoe zit het daar eigenlijk?
Dit zijn toch jongens die mega klappers maken door hun itsje hogere snelheden als dat wij gewend zijn.
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto

Berichtdoor Wolter » vr jun 17, 2005 12:18

Berto schreef:Ik denk zelf dat enige rek in de gordels toch geen overbodige luxe is. Stel dat je een flinke frontale aanrijding hebt waarbij de gordels vrijwel zonder rek zijn gemonteerd, bestaat er wel een veel grotere kans dat je daarbij je nek breekt als je geen HANS systeem gebruikt. Wanneer gordels enigzins rek hebben, vangen ze een deel van de reactieve energie op.

Ook hier zit wat in.
Toct noch toe hebben alle varianten van de montage op dit forum genoemd wel een kern van waarheid.
Het blijft volgens mij een ingewikkeld verhaal.
Kunnen we ons niet spiegelen aan de WRC rijders?
Hoe zit het daar eigenlijk?
Dit zijn toch jongens die mega klappers maken door hun itsje hogere snelheden als dat wij gewend zijn.

Ik weet niet precies hoe ze het met gordels en stoelen in het WRC hebben, maar de fysieke gesteldheid van de rijders is wel helemaal top. Ze hebben een geweldige conditie en zijn heel sterk. Deze factor speelt als je het mij vraagt ook van belang om het lichamelijke letsel te beperken.
Wolter

Berichtdoor David Westenbrink » vr jun 17, 2005 12:24

Idd dit laatste maakt heel veel uit.

Ikzelf hang 3x p.w om de gewichten en train al vanuit de kartsport vooral mijn nek en rug.

En als je het verschil ziet hoe gerrit en ik er vanaf zijn gekomen.

Daarbij ben ik natuurlijk ook 20 jaar jonger dan Gerrit.
David Westenbrink

Berichtdoor joostkusters » vr jun 17, 2005 13:01

in de wrc's die ik gezien heb en overige "works" auto's zitten de gordels allemaal nagenoeg recht, ik heb zelf 7 punts gordels liggen waar achter de stoel een extra punt is die de gordels in horizontale ligging houden.
joostkusters

Berichtdoor Gast » vr jun 17, 2005 17:36

Je mag en kan er natuurlijk vanuit gaan dat de WRC rijders altijd beschikken over de beste veiligheidstechniek. Dat neemt uiteraard niet weg dat zij inderdaad enorme klappers maken, die relatief weinig lichamelijke klachten opleveren. Dat houdt denkelijk wel enig verband met de fysieke gesteldheid van de WRC coureurs.

Ooit heb ik eens ergens mogen lezen dat voor de WRC rijders, stoelen op maat worden gemaakt. Dus ongeveer zoals dat gaat in de F1. Als een stoel echt perfect past is vermoedelijk de bescherming ook optimaal. Wij als amateurs rijden met absolute standaard stoelen. Relatief tengere personen zitten er dan te losjes in, en de wat forser gebouwden onder ons zitten soms letterlijk bijna klem. Ook dat kan volgens mij een bepalende factor zijn in hoe je een fikse klap doorstaat.
Gast

VorigeVolgende

Keer terug naar Reglementen