BasJBuitendijk schreef:Mijn Escort gekte stamt echter van het circuit, eind 60er jaren de Gr2 Escort Twin Cams van FRAMI, ALAN MANN en BROADSPEED !
Leuk! Daar is het voor mij ook begonnen. Eigenlijk nog iets eerder met
Fiat Abarth (Swart, Hezemans enz. enz.), en Ford Lotus Cortina met
Sir John Whitmore, Jackie Ickx enz. en dan komen de Escorts die je beschrijft en later Frans Lubin, Han Akersloot, Liane Engeman en anderen. Het rally virus (al reed ik al vanaf 1970 betrouwbaarheidsritten) sloeg voor mij toe in Ieper. Eerst met Gilbert Stapelaere in de MK1 en later met zijn pupillen, de drie Musketeers in MK2 en een keur van andere merken in de 80ties.
Ik haal de jaren een beetje door elkaar; het begon op Zandvoort door de vader van een vriend die iets met Racing Team Algemeen Dagblad had (oa Slotemaker-Ford Mustang en ik geloof Rob Janssen in een Honda S800). Vanaf het begin waren het de "dikke" toerwagens die mij het meest aanspraken, daar hoorde ook de "dikke" autos van de kleine klasse bij;
FIAT Abarths (Goedemans niet te vergeten!), later FIAT 128 (Trivellato of zoiets!?), NSU TT en TTS, Hillman IMp, Mini, enz.
En met wat meer ccs de Alfas GTJ, GTA, en GTAM, Escort 1300GT (soms met 16 klepper), Twin Cam, RS1600, Capris 2600RS en 3000RS en de BMWs 1602, 2002 (TIC) en 3.0CSLs enz enz Nog een naam in dit verband; Toine Hezemans.
Hoogtepunt van het jaar; de EK wedstrijd voor Gr2 Toerwagens !
Toen kwam echter de AVRO Rallycross ; wat mij betreft zijn de beginjaren van de rallycross, met de AVRO er nog bij betrokken, het absolute hoogtepunt van de Nederlandse autosport in het algemeen en dan heb ik het over tot op de dag van vandaag ! Iedereen (fan en niet fan) wist erover te praten, niet autosport fans kenden de namen en keken ernaar ! Daar op Valkenswaard zag ik voor het eerst wat je nog meer met een Escort kon doen (met name John Taylor en Rod Chapman maakten grote indruk). Natuurlijk waren er Porsches, DAFS, enz enz, maar niks zag er zo goed uit als een Escort die "dwars" ging !
Gek genoeg was Ieper ook voor mij de eerste rally die ik "life" zag; ik denk dat Gilbert Stapelaere in de MK1 reed met "de bestuurder" op de deur geschilderd, maar ben niet zeker (1972?).
That was it ! Het virus had definitief toegeslagen.
(Overigens hebben wij nog wat gemeen; karpervissen !)