oude rallyfoto's

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Berichtdoor Dennis Klein » zo dec 16, 2012 12:12

Ton Van Spanje schreef:Terug in de tijd.

Heerlijk mijmeren terwijl ik jouw foto's bekijk, Dennis.

Zelf raakte ik in 1976 via een vriend betrokken bij de rallysport tijdens de 1e Amac-rally. Een collega van hem (Wim te Strake) deed mee met een ex-rallycross Alfetta. Niet lang daarna raakte ik in het Veenendaalse (mijn geboorteplaats) cluppie terecht rond Dick Waaijenberg, Gert-Jan Vermeulen en Rob van der Poel. Je zal dus wel snappen dat met name de Ford Escort foto's mij veel plezier doen :D

Voor Gert-Jan heb ik jarenlang meegeholpen bij de opbouw, het onderhoud en het servicen tijdens rally's van zijn Simca 1100's, de Reliant Kitten, de Escort RS2000 MK1 en de dealerteam Mitsubishi Colt.

Met Rob van der Poel heb ik ondermeer de servicebegeleiding gedaan van de mensen die hun eerste seizoen deden na de rally cursus van Rally77. Mooie tijden, schitterende herinneringen.


Stichting Rally 77, ik weet niet vanaf wanneer jij daarbij betrokken was, maar ik vergeet nooit de zondagmiddagen in het restaurant en aan de bar van John Bestebeurtje !
Dennis Klein
 
Berichten: 97
Geregistreerd: vr okt 12, 2012 13:54
Woonplaats: Frankrijk

Berichtdoor Dennis Klein » zo dec 16, 2012 12:24

Miniliteman schreef:
Dennis Klein schreef:
Miniliteman schreef:Vatanen reed the 1981 Acropolis met DKP191T en de Sutton-Rothmans bestickering. Dit is de Rothmans bestickering van 1979. Toen reed Roger Clark met deze auto de Cyprus rally die hij won.


Was het mischien toch in 1981, en met Malcolm Wilson als rijder ? (dnf)
Ik twijfel!


Hier nog eentje die al wat ouder wordt ....
In 1979 reed Vatanen met deze auto de WK rally in Cyprus en won. In 1980 was het Clark, zelfde auto die Cyprus won. Wilson had in 1981 een DNF met CLM184T.

Wellicht ken je de website van Christoph Jacob alwel, met de historie van NUG.
http://c-jacob.nuxit.net/index.php?file=Sections&op=article&artid=9

Dan ik dat mijn foto 1979 is; want als Vatanen fan staat mij echt bij dat het Ari's auto was ! Het waren oorspronkelijk rijders als Hannu Mikkola en Timo Makkinen en later Ari Vatanen die mij rallygek maakten ! Later heb ik als general manager van RED met Vatanen gewerkt, wat voor mij een ongelooflijke ervaring was . Mijn Escort gekte stapt echter van het circuit, eind 60er jaren de Gr2 Escort Twin Cams van FRAMI, ALAN MANN en BROADSPEED !
Dennis Klein
 
Berichten: 97
Geregistreerd: vr okt 12, 2012 13:54
Woonplaats: Frankrijk

Berichtdoor BasJBuitendijk » zo dec 16, 2012 13:02

Mijn Escort gekte stamt echter van het circuit, eind 60er jaren de Gr2 Escort Twin Cams van FRAMI, ALAN MANN en BROADSPEED !


Leuk! Daar is het voor mij ook begonnen. Eigenlijk nog iets eerder met
Fiat Abarth (Swart, Hezemans enz. enz.), en Ford Lotus Cortina met
Sir John Whitmore, Jackie Ickx enz. en dan komen de Escorts die je beschrijft en later Frans Lubin, Han Akersloot, Liane Engeman en anderen. Het rally virus (al reed ik al vanaf 1970 betrouwbaarheidsritten) sloeg voor mij toe in Ieper. Eerst met Gilbert Stapelaere in de MK1 en later met zijn pupillen, de drie Musketeers in MK2 en een keur van andere merken in de 80ties.
Avatar gebruiker
BasJBuitendijk
 
Berichten: 495
Geregistreerd: za mei 07, 2011 9:13
Woonplaats: Almere

Berichtdoor ceesford » zo dec 16, 2012 13:28

@ Ton :

Een collega van hem (Wim te Strake) deed mee met een ex-rallycross Alfetta.

Wim te Strake had in die jaren een succesvol garagebedrijf in Amersfoort, mijn neef Wim vd Riet was daar werkzaam in de werkplaats.

te Strake had ( meen ik ) altijd leuke, snelle Alfa's in huis staan.......

De huidige Alfa dealer in Amersfoort stelt niets meer voor....
FORD ESCORT....... what else ? :wink:
Avatar gebruiker
ceesford
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za feb 25, 2006 13:26
Woonplaats: Het mooiste dorp van de Veluwe

Berichtdoor Dennis Klein » zo dec 16, 2012 13:44

BasJBuitendijk schreef:
Mijn Escort gekte stamt echter van het circuit, eind 60er jaren de Gr2 Escort Twin Cams van FRAMI, ALAN MANN en BROADSPEED !


Leuk! Daar is het voor mij ook begonnen. Eigenlijk nog iets eerder met
Fiat Abarth (Swart, Hezemans enz. enz.), en Ford Lotus Cortina met
Sir John Whitmore, Jackie Ickx enz. en dan komen de Escorts die je beschrijft en later Frans Lubin, Han Akersloot, Liane Engeman en anderen. Het rally virus (al reed ik al vanaf 1970 betrouwbaarheidsritten) sloeg voor mij toe in Ieper. Eerst met Gilbert Stapelaere in de MK1 en later met zijn pupillen, de drie Musketeers in MK2 en een keur van andere merken in de 80ties.

Ik haal de jaren een beetje door elkaar; het begon op Zandvoort door de vader van een vriend die iets met Racing Team Algemeen Dagblad had (oa Slotemaker-Ford Mustang en ik geloof Rob Janssen in een Honda S800). Vanaf het begin waren het de "dikke" toerwagens die mij het meest aanspraken, daar hoorde ook de "dikke" autos van de kleine klasse bij;
FIAT Abarths (Goedemans niet te vergeten!), later FIAT 128 (Trivellato of zoiets!?), NSU TT en TTS, Hillman IMp, Mini, enz.
En met wat meer ccs de Alfas GTJ, GTA, en GTAM, Escort 1300GT (soms met 16 klepper), Twin Cam, RS1600, Capris 2600RS en 3000RS en de BMWs 1602, 2002 (TIC) en 3.0CSLs enz enz Nog een naam in dit verband; Toine Hezemans.
Hoogtepunt van het jaar; de EK wedstrijd voor Gr2 Toerwagens !
Toen kwam echter de AVRO Rallycross ; wat mij betreft zijn de beginjaren van de rallycross, met de AVRO er nog bij betrokken, het absolute hoogtepunt van de Nederlandse autosport in het algemeen en dan heb ik het over tot op de dag van vandaag ! Iedereen (fan en niet fan) wist erover te praten, niet autosport fans kenden de namen en keken ernaar ! Daar op Valkenswaard zag ik voor het eerst wat je nog meer met een Escort kon doen (met name John Taylor en Rod Chapman maakten grote indruk). Natuurlijk waren er Porsches, DAFS, enz enz, maar niks zag er zo goed uit als een Escort die "dwars" ging !
Gek genoeg was Ieper ook voor mij de eerste rally die ik "life" zag; ik denk dat Gilbert Stapelaere in de MK1 reed met "de bestuurder" op de deur geschilderd, maar ben niet zeker (1972?).
That was it ! Het virus had definitief toegeslagen.
(Overigens hebben wij nog wat gemeen; karpervissen !)
Dennis Klein
 
Berichten: 97
Geregistreerd: vr okt 12, 2012 13:54
Woonplaats: Frankrijk

Berichtdoor ceesford » zo dec 16, 2012 18:21

Afbeelding

Afbeelding

Gilbert Stapelaere - Ieper 1974
FORD ESCORT....... what else ? :wink:
Avatar gebruiker
ceesford
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za feb 25, 2006 13:26
Woonplaats: Het mooiste dorp van de Veluwe

Berichtdoor Jaccoooo » zo dec 16, 2012 18:41

Dennis Klein schreef:Even een vraag; ik begrijp niet waarom autos tegenwoordig worden ingeschreven in rallys als Escort BDA; het zijn of RS1600 (MKI) of RS1800 (MKII) met BDA, BDG, BDX enz moter !
(een Escort BDA als type is nooit gehomologeerd geweest).


mij is ooit eens verteld dat bij een BDA motor, de A staat voor de cilinderinhoud (1100cc?) en dat een 2 ltr. een BDG is, klopt dat?
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor Dennis Klein » zo dec 16, 2012 18:44

ceesford schreef:Afbeelding

Afbeelding

Gilbert Stapelaere - Ieper 1974

Na wat nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn eerste keer in Ieper, 1973 was. Daarna ben ik vrijwel ieder jaar in Ieper geweest tot mid jaren tachtig.
Vanaf begin 90 werd ik betaald (!) om in Ieper te zijn ivm mijn werk voor RED (oa met Omer Saelens en later met Patrick Snijers).
Wat Stapelaere betreft staat mij ook nog een "vreemd gekleurde" , soort bruin/beige MKI bij, die daarvoor door Makkinen (?) in de RAC gebruikt was (Colibri lighters sponsoring?). Bedankt voor deze fotos !
Dennis Klein
 
Berichten: 97
Geregistreerd: vr okt 12, 2012 13:54
Woonplaats: Frankrijk

Berichtdoor henk 400rr » zo dec 16, 2012 18:47

Jaccoooo schreef:
Dennis Klein schreef:Even een vraag; ik begrijp niet waarom autos tegenwoordig worden ingeschreven in rallys als Escort BDA; het zijn of RS1600 (MKI) of RS1800 (MKII) met BDA, BDG, BDX enz moter !
(een Escort BDA als type is nooit gehomologeerd geweest).


mij is ooit eens verteld dat bij een BDA motor, de A staat voor de cilinderinhoud (1100cc?) en dat een 2 ltr. een BDG is, klopt dat?


English Wikipedia:

The BDA series
Cosworth increased its association with Ford in 1969, by developing a double overhead camshaft (DOHC) 16-valve inline four-cylinder engine for road use in the Ford Escort. Working from the Kent block, Cosworth created a 1,601 cubic centimetres (97.7 cu in) for homologation purposes. The camshafts were driven by a toothed belt, hence the name BDA, literally meaning "Belt Drive, A type". Running in Group 2 and Group 4 on either rallying or touring car racing, this engine could be enlarged to a maximum of 2,000 cubic centimetres (122.0 cu in).

The nominal homologation at 1,601 cubic centimetres (97.7 cu in) capacity meant that BDA-engined cars competed in what was usually the top class (1600 cc and up) so were eligible for absolute victories rather than class wins.

In 1970, the BDC evolution received fuel injection for the first time. Two years later, the BDA series was being used in Formula 2, first at around 1,800 cubic centimetres (109.8 cu in), until reaching a maximum of 1,975 cubic centimetres (120.5 cu in) in 1973, as the developed BDG form of the engine, which also received an aluminium block.

The block could also be shortened, starting with the 1,599 cubic centimetres (97.6 cu in) Formula Atlantic engine in 1970, followed by the 1,100 cubic centimetres (67.1 cu in) and 1,300 cubic centimetres (79.3 cu in) variants for SCCA club racing and sports car racing. There was even a one-off 785 cubic centimetres (47.9 cu in) version built by Cosworth employees Paul Squires and Phil Kidsley; fitted with a Lysholm supercharger it was installed in a Brabham BT28 Formula 3 chassis and competed in the British Hill Climb Championship as the Brabham-Lysholm.[6]

In the 1980s, the engine saw its final incarnations, the 1,700 cubic centimetres (103.7 cu in) BDR, used in the road-going version of the Caterham, and the 1.8-litre BDT, which powered the never-raced Escort RS1700T, and the more competitive Ford RS200, which was created for Group B rallying. A 2,137 cubic centimetres (130.4 cu in) evolution model was developed by Brian Hart just as Group B was cancelled by the FIA. The BDT-E turbocharged versions gave over 600 brake horsepower (447 kW; 608 PS) in Group B rallycross configuration.

In 1970, Ford asked Weslake and Co of Rye to build the BDA Engine for them, and by the end of 1970 the production line had been installed at Rye and production was under way.
The Hart 420R owes much to the BDA series, being essentially an aluminium-block derivative using similar heads.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor BasJBuitendijk » zo dec 16, 2012 18:53

Ha, ha, je bent me net voor Henk. Er waren altijd al veel misverstanden over de BDA etc. omdat velen dachten dat er steeds sprake was van een afkorting en men zich afvroeg wat er na Belt Driven kwam...Het alfabet volgen is ook niet erg origineel.
Avatar gebruiker
BasJBuitendijk
 
Berichten: 495
Geregistreerd: za mei 07, 2011 9:13
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo dec 16, 2012 19:03

Dennis Klein schreef:Stichting Rally 77, ik weet niet vanaf wanneer jij daarbij betrokken was, maar ik vergeet nooit de zondagmiddagen in het restaurant en aan de bar van John Bestebeurtje !


Eind jaren 70 ben ik er door zowel GJ Vermeulen als door Rob van der Poel bij getrokken. Ik maakte geen deel uit van het stichtingsbestuur of als lid, maar werd wel veel "gestrikt" voor hand- en spandiensten. Bij de praktijkdagen heb ik vaak op post gestaan op ondermeer de proef bij Stroe. Heette dat niet "de Witte Bergen"? Die lokatie is ook nog als proef gebruikt bij de Amac-rally en de Amac-Tulpenrallye.

Met Rob vd P ben ik vaak meegeweest om te servicen voor de nieuwelingen van Rally77. We deden dat toen met de dagelijkse auto, een oranjekleurige Escort MK2, van Rob. Kun je je hem nog herinneren? 't Ding reed op gas, had een rolkooi en we hadden er een aanhanger achter om alle zooi mee te nemen. :) Was altijd wel druk, want buiten deze bezigheden assisteerden we ook nog bij GJ Vermeulen om z'n Reliant Kitten aan de praat te houden. Daar kunnen die "watjes" van nu zich niks bij voorstellen. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor Dennis Klein » zo dec 16, 2012 19:04

Jaccoooo schreef:
Dennis Klein schreef:Even een vraag; ik begrijp niet waarom autos tegenwoordig worden ingeschreven in rallys als Escort BDA; het zijn of RS1600 (MKI) of RS1800 (MKII) met BDA, BDG, BDX enz moter !
(een Escort BDA als type is nooit gehomologeerd geweest).
Een RS2000 schrijf je niet in als Escort Pinto!?


mij is ooit eens verteld dat bij een BDA motor, de A staat voor de cilinderinhoud (1100cc?) en dat een 2 ltr. een BDG is, klopt dat?


http://7faq.com/contribute/owbase/ow.as ... evelopment
nog meer info ! maar wie beantwoordt mijn vraag over de inschrijvingen ?
Dennis Klein
 
Berichten: 97
Geregistreerd: vr okt 12, 2012 13:54
Woonplaats: Frankrijk

Berichtdoor Ton Van Spanje » zo dec 16, 2012 19:06

Dennis,

´t Zal net zo zijn als met vermouth. Dat wordt ook door iedereen Martini genoemd :D
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor BasJBuitendijk » zo dec 16, 2012 19:12

Gilbert Stapelaere - Ieper 1974


Bedankt voor de foto's Cees. Mooi van lelijkheid die MK1, maar oh wat ging-ie hard voor die tijd. Ik herinner mij fans die op hun knieeen achter de jump (Watou??) zaten met krijtjes om aan te geven wie de verste sprong maakte :D Ben zelf ooit per ongeluk op een proef terecht gekomen met mijn vrouw in de rechter stoel. Echt waar, per ongeluk. Mijn auto zag er zo wild uit dat we de verbinding opgestuurd werden en plotseling bij de start stonden. Keren kon niet met inmiddels tientallen rally auto's achter ons, dus werd er gezegd: ''rij maar door naar de finish, maar wel doortrappen he, we hebben niet de hele dag'. Met natte handjes de finish gehaald en de laatste keer dat mijn vrouw mee is gegaan. Those were the days.
Avatar gebruiker
BasJBuitendijk
 
Berichten: 495
Geregistreerd: za mei 07, 2011 9:13
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Dennis Klein » zo dec 16, 2012 19:24

Ton Van Spanje schreef:
Dennis Klein schreef:Stichting Rally 77, ik weet niet vanaf wanneer jij daarbij betrokken was, maar ik vergeet nooit de zondagmiddagen in het restaurant en aan de bar van John Bestebeurtje !


Eind jaren 70 ben ik er door zowel GJ Vermeulen als door Rob van der Poel bij getrokken. Ik maakte geen deel uit van het stichtingsbestuur of als lid, maar werd wel veel "gestrikt" voor hand- en spandiensten. Bij de praktijkdagen heb ik vaak op post gestaan op ondermeer de proef bij Stroe. Heette dat niet "de Witte Bergen"? Die lokatie is ook nog als proef gebruikt bij de Amac-rally en de Amac-Tulpenrallye.

Met Rob vd P ben ik vaak meegeweest om te servicen voor de nieuwelingen van Rally77. We deden dat toen met de dagelijkse auto, een oranjekleurige Escort MK2, van Rob. Kun je je hem nog herinneren? 't Ding reed op gas, had een rolkooi en we hadden er een aanhanger achter om alle zooi mee te nemen. :) Was altijd wel druk, want buiten deze bezigheden assisteerden we ook nog bij GJ Vermeulen om z'n Reliant Kitten aan de praat te houden. Daar kunnen die "watjes" van nu zich niks bij voorstellen. :mrgreen:


Over "watjes" gesproken, even een voorbeeld uit mijn rally tijd; minstens tijdens de week iedere avond na het werk tot in de kleine uurtjes sleutelen.
Vrijdagsmorgens nog gewerkt, lunchtijd naar huis, met de rallyauto over de weg naar Antwerpen (start 3Zustersteden Rally), keuring en start rally diezelfde avond, via Ieper, Ronse, Zeeuws-Vlaanderen en andere proeven voor een rust (een uurtje of 3) naar het circuit van Zolder.
Inmiddels Zaterdagmiddag en na proef op Zolder op weg naar de Ardennen, Spa, St Vith, Arlon enz enz. en in één keer terug naar Antwerpen voor de finish op Zondagmorgen om een uur of elf, daarna prijsuitreiking.
Terug met de rally auto over de weg naar huis en werkelijk helemaal kapot in bed vallen.
Maandagochtend weer op mijn werk ! (en dit was natuurlijk hetzefde voor de service teams!).
Gekkenwerk, Levensgevaarlijk, misschien ja, maar dat was wat rally rijden zo anders dan het circuit maakte en onderdeel van het avontuur waarvan we hielden !!!!!!
Dennis Klein
 
Berichten: 97
Geregistreerd: vr okt 12, 2012 13:54
Woonplaats: Frankrijk

VorigeVolgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten