E.L.E rally

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Re: Re: E.L.E rally

Berichtdoor admin » wo jun 02, 2004 12:09

Hein wrote:
Smakkie wrote:

Nummer 11, Henneky is voor het team van Weijs een discussiepunt omdat hij nog niet gewend is aan de EVO. Dat is ongetwijfeld waar; maar hij staat nu eenmaal op de prioriteitslijst van de KNAF en daar heeft de organisatie zich zo te zien strikt aan gehouden......
De vergelijking die op de site van Hans (en John en Hein natuurlijk :) ) met het RAM festival gemaakt wordt gaat denk ik toch een beetje mank...Een rallysprint op een industrieterrein is niet te vergelijken met een rally met onverhard. Ik kan me echter voorstellen dat een aantal teams teleurgesteld zijn.

De plaats van Gerhard Henneky op de startlijst is niet het discussiepunt. Feit is en daarom is de vergelijking gemaakt dat Gerhard, ondanks alle goede bedoelingen, nog steeds veel tijd verliest op een relatief korte, volledige verharde, proef. Ik denk dat hij daar zelf ook niet blij mee is en zou wensen dat hij de EVO sneller onder de knie krijgt. Nu is hij bijna gedwongen om veel in zijn spiegels te kijken, terwijl hij zich liever op het rijden wil concentreren.

Discussiepunt is dat de organisatie hier van te voren over na had moeten denken bij de uitgifte van de nummers. Er zijn al genoeg rally's verreden dit seizoen.

Ik vind de lijst van de ELE persoonlijk niet zo slecht. Natuurlijk zijn er punten die ter discussie staan zoals het startnummer van Eldik.

Mischien is het voor Nederland ook een idee omgewoon net zoals er in Belgie in de sprint word gedaan om de verschillende klasses bij elkaar te laten starten en hiervan afwijken als hier echt een rede toe is zoals dat hij op de proef kan worden ingehaald.

Wat betreft het startnummer van Henneky: Hij was hier zelf ook niet blij mee maar de organisatie houd zich (als in van de weinige) netjes aan de prioriteiten lijst en dat kun je de organisatie niet kwalijk nemen. Dus Weijs heeft nog geen slecht startnummer: Tot nummer 12 zijn allemaal mensen die op de prioriteitenlijst staat (Behalve Bruyneel maar die won vorig jaar de BHV). Sn. 12 tot met 17 zijn allemaal mensen die sneller moeten zijn dan Weijs met het vele onverhard in de rally.

Gr,

Patrick
admin
Site Admin

Re: Re: Re: E.L.E rally

Berichtdoor Smakkie » wo jun 02, 2004 12:35

Steven wrote:
Smakkie wrote:
Voor team Weijs geldt bovenstaand verhaal volgens mij in mindere mate...je kunt in discussie gaan over de nummers 12 t/m 17 voor je, maar op papier zijn in ieder geval de auto's sneller gezien het onverhard in de rally. Het lijkt er op dat het droog blijft, dus ik wens jullie succes met het bewijzen dat je ver naar voren hoorde te staan.

Wat voor team Weijs vooral zuur is het verschil met Winkel. In de Zuiderzee waren ze evensnel maar nu hebben ze het nadeel van 14 4x4's die de proef omploegen nadat Winkel geweest is. En dat is op zijn minst een beetje jammer.

Daarnaast vind ik het ook vreemd dat er mensen als Bijvelds & Wevers achter Winkel starten, want die zijn zeker veel verder.

Zie trouwens ook de column van Hans op zijn site.

Het verschil met Jan is inderdaad wel erg groot. De kans op een eerlijke competitie wordt daardoor wel klein. Hopelijk kunnen Hans en John het ongelijk van de organisatie bewijzen.

Hein wrote:

De plaats van Gerhard Henneky op de startlijst is niet het discussiepunt. Feit is en daarom is de vergelijking gemaakt dat Gerhard, ondanks alle goede bedoelingen, nog steeds veel tijd verliest op een relatief korte, volledige verharde, proef. Ik denk dat hij daar zelf ook niet blij mee is en zou wensen dat hij de EVO sneller onder de knie krijgt. Nu is hij bijna gedwongen om veel in zijn spiegels te kijken, terwijl hij zich liever op het rijden wil concentreren.

Ik kreeg toch duidelijk wel de indruk uit de vergelijking op de site dat dat wel een discussiepunt is. Wat mij betreft is dat niet erg duidelijk.

Het starten per klasse zoals Patrick oppert lijkt me wel een idee. De competitie is dan wel zo eerlijk mogelijk. Ik hoor alleen de gemiddelde localo al roepen...: "Dat is al de twintigste EVO, dit is niet meer leuk"

Tja...elk voordeel heb zijn nadeel..
Groeten,

Maurits
Smakkie

Re: E.L.E rally

Berichtdoor Holkers » wo jun 02, 2004 13:37

Wordt de tweede dag gestart op de volgorde van het klassement van de eerste dag?
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor David Westenbrink » wo jun 02, 2004 14:14

Het idee van op klasse volgorde starten is niet eens zo gek.

Lijkt mij stuk overzichtelijker voor het publiek, omdat de klassen duidelijker te onderscheiden zijn.

En het publiek kan het verschil in snelheid per deelnemer duidelijker zien. Daarmee doel ik op de onderlinge strijd.

Voor de deelnemers, omdat je met je concurrenten rijdt. Lijkt me gezelliger :)

Het is eerlijker, omdat de concurrentie in de klasse dichter bij elkaar start en dus vrijwel dezelfde proef aantreffen.

Publiek gaat niet na de eerste 20 weg, want "Die vette clio komt zo nog na de A7!!" (ik noem maar wat). Je krijgt dus een spreiding van de 'vettere' auto's.

Met de startvolgorde van de klassen zou je dan nog kunnen gaan spelen. En eventueel 'samenvoegen' van klassen (A6/A7, H11/H12, etc.) En dan 3 minuten tussen de verschillende klassen.

Kan me voorstellen dat er dan mensen gaan klagen, omdat ze met hun dure fabrieksbolide voor een saxotje moeten gaan staan. (maar het is wel leuk voor het saxootje:))En in geval van de N4 een evo niet zo'n indruk zal maken.

Ik denk dat bijv. een Veenhuizen het niet zo erg vindt als hij met startnr 35 achter de winkel, weijs, fassbender, etc staat.

[Edited by David Westenbrink on 06-02-2004 at 02:17 PM GMT]
David Westenbrink

Re: Re: E.L.E rally

Berichtdoor StevenK » wo jun 02, 2004 14:21

Holkers wrote:
Wordt de tweede dag gestart op de volgorde van het klassement van de eerste dag?

Yep; maar bij een wedstrijd waar de eerste dag twee keer zo lang is als de tweede dag is dat een schrale troost.
StevenK
Site Admin

Re: Re: Re: Re: E.L.E rally

Berichtdoor mbvt » wo jun 02, 2004 15:05

Smakkie wrote:
Ik hoor alleen de gemiddelde localo al roepen...: "Dat is al de twintigste EVO, dit is niet meer leuk"

Misschien is dat nog niet eens zo heel slecht. Als er (twin)tig precies dezelfde auto´s achter elkaar langskomen wordt wel heel goed zichtbaar wie er op de limiet rijdt, en wie er wat rustiger aan doet. Het lijkt me dat dat zelfs voor de "localo´s" inzichtelijk zou moeten zijn.

Als we toch bezig zijn met het aanpassen van de startvolgorde... Waarschijnlijk niet echt haalbare kaart, maar wat nu als je de langzamere klasse eerst laat rijden en vervolgens steeds een snellere klasse? Voordeel voor de langzamere deelnemers is dat ze niet worden opgezadeld met volledig uitgereden KPs en het leuke voor de echte kanonnen is dat die wel een moeilijker parcours te verduren krijgen.

Verder is voor het publiek leuk dat de voorbij komende auto´s steeds sneller gaan, in plaats van steeds langzamer. Voor iedereen die wel eens naar een F1 wedstrijd is geweest: als je na de F1 qualificatie een Porsche Supercup wedstrijd ziet denk je ook "Tjongejong, kunnen die jochies in hun speelgoed-Porsches niet es een beetje gas geven?" Toch gaan die evengoed behoorlijk hard.

Maargoed, dat is niet echt des-rallys, wel?
grt. Michel Beijlevelt, Your Image
mbvt

Berichtdoor WILS SPORT » wo jun 02, 2004 17:07

Hoi,

Wij hebben wel een in
Peer (B) gereden en daar
kreeg de snelste het hoogste
startnummer, dus de startvolgorde precies
andersom.
Dit was wel een VAS Rallysprint,
ik weet niet of dit nu nog zo is,
zal PIPO wel weten denk ik.

Groeten.
Sander van Barschot
WILS SPORT

Berichtdoor pipo » wo jun 02, 2004 17:16

In de Vas inderdaad bij sprint starten de zware jongens achteraan als laatste ,bij een rally evenwel niet .In de asaf (waalse bond)is dit niet van toepassing alle zware meisjes en jongens starten voorraan zowel bij sprint als rally ! In de vas en asaf starten de jongens die bij de 1 e tien in het kampioenschap staan ook voorrraan dus dat kan ook problemen geven !!
pipo

Berichtdoor John » wo jun 02, 2004 18:23

Stacey start niet aanstaand weekend, de heren hebben een probleem met de motor, helaas.

En is het geen beter idee om die prioriteitenljst maar te laten vervallen. Weet niet of het iets typisch Nederlands is. Ook niet meer van die rare lijsten. Gewoon de snelste eerst en de iets minder snelle als laatst.

Cya John
John

Re: Re: E.L.E rally

Berichtdoor StevenK » wo jun 02, 2004 18:40

John wrote:
Stacey start niet aanstaand weekend, de heren hebben een probleem met de motor, helaas.

En is het geen beter idee om die prioriteitenljst maar te laten vervallen. Weet niet of het iets typisch Nederlands is. Ook niet meer van die rare lijsten. Gewoon de snelste eerst en de iets minder snelle als laatst.

Cya John

Dat is toch al geregeld met het nieuwe prioriteitsreglement ?

En is het ook niet zo dat de sportcommissarissen voor de start kunnen beslissen de startvolgorde (om veiligheidsredenen) aan te passen ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor michel uit berg » wo jun 02, 2004 18:54

nou ik kan je uit ervaring vertellen dat als je een slecht nr krijgt (wat wij wel eens hebben met ons corsaake) en je zit achter een langzamere die je elke proef tegenkomt is gewoon F$%&#K ook voor degene wat elke proef aan de kant moet, wij hebben dat netjes opgelost doordat de langzamere 1min te laat inklokte met opzet, en toen was het probleem verholpen
michel uit berg

Berichtdoor John » wo jun 02, 2004 19:37

Sportcommisarisen kunnen dat ja, in het geval van Henneky is er geen gevaar. Wel zou hij zelf er voor kunnen kiezen om later te kunnen starten. Op deze manier hoeft ie niet teveel te spiegelen en zich concentreren op de weg. Heb de nieuwe prioriteiten regelementen niet meegekregen.

Cya John
John

Berichtdoor pipo » wo jun 02, 2004 19:43

Ik vind in Nederland goed systeem dat je later mag inklokken en geen straftijd ktijgt ,dat zou in Belgie ook mogen worden ingevoerd !
pipo

Re: Re: Re: Re: Re: E.L.E rally

Berichtdoor MaxHuyse » wo jun 02, 2004 21:56

mbvt wrote:
...
Als we toch bezig zijn met het aanpassen van de startvolgorde... Waarschijnlijk niet echt haalbare kaart, maar wat nu als je de langzamere klasse eerst laat rijden en vervolgens steeds een snellere klasse? Voordeel voor de langzamere deelnemers is dat ze niet worden opgezadeld met volledig uitgereden KPs en het leuke voor de echte kanonnen is dat die wel een moeilijker parcours te verduren krijgen.

Verder is voor het publiek leuk dat de voorbij komende auto´s steeds sneller gaan, in plaats van steeds langzamer. Voor iedereen die wel eens naar een F1 wedstrijd is geweest: als je na de F1 qualificatie een Porsche Supercup wedstrijd ziet denk je ook "Tjongejong, kunnen die jochies in hun speelgoed-Porsches niet es een beetje gas geven?" Toch gaan die evengoed behoorlijk hard.

Maargoed, dat is niet echt des-rallys, wel?

Sterker nog: Ik heb bij de Sunseeker Rally (afgelopen februari in Engeland) gezien dat er op de publieksproef van de vrijdagavond (voordat de echte rally zaterdag werd verreden) het complete startveld achterstevoren werd gestart. Nummer 1 dus als laatste.
Het mooie is dat er voor het publiek naar een climax wordt gewerkt en het op de proef steeds harder gaat. Ik vond het best een aanrader :-)

Max, die zondag weer proevenchef mag spelen.
MaxHuyse

Stof tot nadenken........

Berichtdoor RallyeRichard » wo jun 02, 2004 22:13

Bij deze, na toestemming van de auteur, de gedachten van een 'slachtoffer' van de loterij die startlijst heet.

Competitievervalsing

Zo vlak voor het RAM festival en de Informatique rallysprint een dag later, krijg ik de startlijst voor de ELE Rally onder ogen. John heeft hem gemaild. Hein heeft al iets op de website gezet over “lichte teleurstelling”. Maar hoe langer ik nadenk, hoe te teleurgestelder ik word.

We proberen met zijn allen een mooi kampioenschap neer te zetten. Ik probeer iedere keer weer om de auto kant en klaar en helemaal top geprepareerd aan de start te krijgen. Het eerste resultaat van een aanstaand mooi kampioenschap was al te zien in Emmeloord. Tot op de laatste proef hebben Carol en ik het aan de stok gehad met Jan en Radboud. Resultaat na zestien proeven: geen verschil.

Mijn ogen dwalen weer naar de startlijst. Startnummer 18 hebben we gekregen. Jan en Jan Albert, want Radboud is wedstrijdleider in Helmond, hebben nummer 2. Eigenlijk baal ik als een stekker. De ELE heeft als enige rally nog behoorlijk wat onverhard. Dat houdt in dat Jan over stukken onverhard moet waar maar één auto echt op snelheid door is gegaan. Ik kom samen met John twintig minuten en zestien auto’s later langs. Daar wordt ik niet vrolijk van, want de onverharde stukken zijn dan waarschijnlijk al flink omgeploegd.

Natuurlijk weet ik van een beschermde status voor Jan. En terecht want hij is de kampioen. Maar als ik zie wat er voor me start dan moet ik ernstig vrezen voor de prioriteitenlijst. Gerhard Henneky heeft door niet uit te vallen en bijna als enige in Ierland van start te gaan, een derde plaats in het DRO van vorig jaar behaald. Dat levert hem een beschermde status op en dus startnummer 11. Maar hij kan in de nieuwe Mitsubishi mijn tempo voorlopig nog niet volgen. Ik reed vorig seizoen in de Golden Tulip nota op een zesde plaats rond. Waar waren Henneky en Pasman toen? En in Barneveld kwamen ze er ook niet aan te pas of gingen niet van start.

Ik denk dat de organisatie in Helmond zich wat beter achter de oren had moeten krabben bij het uitdelen van de startnummers. Nu lijkt het verschil in startnummer tussen de nummers één en twee van het F2 kampioenschap, al voor een achterstand voor mij te zorgen. En dat is in mijn ogen toch een vorm van competitievervalsing.

Hans Weijs

Ik persoonlijk wens de samenstellers van de startlijst beterschap en wijsheid toe.
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden