billy wrote:
Aan de ene kant zeg je dat er best wel uitleg mag worden verwacht als men niet uitkomt met de begroting en meer geld vraagt om de rally als bezoeker bij te wonen, maar aan de andere kant zeg je dat de organisatie niet met de billen bloot moet.
Er moet een evenwicht gezocht worden tussen openheid naar buiten en vrijheid van ondernemen. En dat kun je juist doen via een controlerend orgaan.
Het is gewoon een lastig verhaal, maar het gaat ze maar om 1 ding: veel minder bezoekers. Zij zijn namelijk de grootste kostenpost en de factor die bepaald hoeveel klachten er komen en hoeveel moeite het kost om de rally elk jaar weer te organiseren.
Dat denk ik ook, maar dan moeten ze dat gewoon zeggen.
Ik heb ook al begrepen dat minstens de helft van de entreegelden nodig zijn voor het heffen van die entree.
En zelf ben ik ook groot voorstander van elke oplossing die ervoor zorgt dat publiek niet meer tussen de proeven heen-en-weer rijdt.
Misschien is het wel het beste te vergelijken met autorijden in het algemeen: men maakt het duurder om mensen te dwingen de auto te laten staan.
Over het inschrijfgeld: rally cracks trekken meer aandacht, meer aandacht is goed voor de sponsoren.
Zie mijn eerdere opmerkingen: sponsoren hebben niets aan het publiek. Goede foto's met leesbare stickers zijn veel meer waard dan bezoekersaantallen. Het publiek ziet hooguit een blauwe clio of een rode Toyota, maar heeft werkelijk geen benul van welke stickers er nu eigenlijk op die auto zaten.
Ik begrijp de argumenten om dikke auto's te trekken, maar ben het er niet mee eens.
Ik vind een Obrehe oplossing veel beter: laat de mensen die een dikke auto hebben, maar niet willen betalen om mee te doen aan de wedstrijd buiten de wedstrijd rijden.
Dan heeft het publiek toch z'n vertier, maar heb je geen gedonder van deelnemers die het volle pond moeten betalen.
Overigens zou ik het ook wel netjes vinden als de NL organisatoren net zoals de Belgische het inschrijfgeld en de verzekeringspremie zouden splitsen. Dat zou al veel meer inzicht brengen.