Exotic Green Rally 2011

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor antoine » vr jul 15, 2011 10:12

Wat betekend rood tijdens een rally kp, is dit wel bekend? Betekend dit: vol in de remmen, auto langs de kant en op een stoelje wachten totdat iemand komt vertellen dat je weer door mag rijden, of betekend dit: stoppen, helm af en rustig naar de finish rijden?
Afbeelding
antoine

Berichtdoor herman rst » vr jul 15, 2011 10:20

wat dat betekent staat in de regelementen en zou als je het aan mij vraagt bekend moeten zijn bij de deelnemende equipe's.
Het betekend in ieder geval niet volgas doorrijden.
bij twijfel zou je gewoon de instructies van de dienstdoende marshals af moeten wachten lijkt mij.
Afbeelding
herman rst

Berichtdoor antoine » vr jul 15, 2011 10:31

In het reglement staat stoppen, maar zijn de betekenissen van de vlaggen in de autosport niet universeel?

Rode vlag
Gezwaaid langs of op de baan, uitsluitend in opdracht van de wedstrijdleider: De training of race is onderbroken. Snelheid verminderen en in rustig tempo doorrijden tot de pitstraat (training autorensport), start/finish (race autorensport) of tot een door officials aangegeven plaats. Inhalen verboden, tenzij het een zeer langzame rijder is.
Stilgehouden door sluitwagen: Circuit gesloten voor al het verkeer.
Stilgehouden op de baan of einde pitstraat: Stoppen. Doorrijden niet toegestaan.
Afbeelding
antoine

Berichtdoor SylviaVisser » vr jul 15, 2011 10:36

herman rst schreef:wat dat betekent staat in de regelementen en zou als je het aan mij vraagt bekend moeten zijn bij de deelnemende equipe's.
Het betekend in ieder geval niet volgas doorrijden.
bij twijfel zou je gewoon de instructies van de dienstdoende marshals af moeten wachten lijkt mij.

Precies, lees het antwoord van Niels.

Verder staat de rode lamp/vlag beschreven voor een rondkoers. Dat deze hier werd ingezet is nieuw.

Er spelen dan een aantal dingen mee.

1) je wordt geacht te stoppen
2) instructies op te volgen
3) de volgende TC bereiken

Aan al deze punten hangen consequentie, teveel om hier nu uit de doeken te doen. Punt is gewoon dat je op dat moment handelt naar de omstandigheden die er dan zijn. Alles moet je in een paar minuten "bedenken" en uitvoeren, terwijl iedereen nog vol met adrenaline zit.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor herman rst » vr jul 15, 2011 11:18

Ben ik helemaal met je eens Sylvia.

Helaas zijn dit soort situaties nooit standaard situaties en zullen de equipe's zoals jij al aangeeft in een hele korte tijd moeten beslissen hoe ze moeten handelen.
Dit is niet in elke situatie even makkelijk naar het zou een stuk makkelijker zijn als de regels bekent zijn, vooral bij de marshals en equipe's. Ook als er regelementen veranderen of aangepast worden voor een bepaalde rally of proef, zodat dit soort situatie's en discussies in het vervolg voorkomen kunnen worden.
Afbeelding
herman rst

Berichtdoor cpo1972 » vr jul 15, 2011 11:54

nkroeze schreef:@CPO1972 Prima dat je de regels erbij trekt en aanhaalt dat het alleen voor rondkoersen geld, maar pak dan ook het bulletin erbij wat de organisatie heeft uitgegeven waar in staat dat op een 2tal proeven halverwege OOK deze regel van kracht was, vanwege de lengte van de proef! Halverwege stond er dus een extra medische dienst......

Stond erbij, moet ook bekennen dat ik achteraan was begonnen met lezen en toen las vooraan... (Sorry eric, wat ik poste was ver achterhaald)

Ik had de bulletins gelezen alleen niet aan gedacht toen ik het schreef. Had in men hoofd zitten dat je bij een rode vlag tegenwoordig als team niet verplicht ben om te stoppen maar dat je er rekening mee moet houden waarbij het wel nodig is. Mits uiteraard anders aangegeven door de wedstrijdleiding zoals in dit geval gedaan.
cpo1972

Berichtdoor 2rallyman1 » vr jul 15, 2011 12:50

herman rst schreef:Ben ik helemaal met je eens Sylvia.

Gelukkig (Helaas) zijn dit soort situaties nooit standaard situaties en zullen de equipe's zoals jij al aangeeft in een hele korte tijd moeten beslissen hoe ze moeten handelen.
Dit is niet in elke situatie even makkelijk naar het zou een stuk makkelijker zijn als de regels bekent zijn, vooral bij de marshals en equipe's. Ook als er regelementen veranderen of aangepast worden voor een bepaalde rally of proef, zodat dit soort situatie's en discussies in het vervolg voorkomen kunnen worden.

:D [/b]
2rallyman1

Berichtdoor herman rst » vr jul 15, 2011 13:16

Je hebt helemaal gelijk Arjan.
Je het op 2 marnieren lezen :wink:
Afbeelding
herman rst

Berichtdoor Cinq-Power » vr jul 15, 2011 16:02

SylviaVisser schreef:Verder staat de rode lamp/vlag beschreven voor een rondkoers. Dat deze hier werd ingezet is nieuw.

Er is al meer dan een jaar een rode vlag aanwezig op elke rondkoers in NL.

Vorig jaar in A'dam werden deze rode vlaggen al ingezet op beide proeven na het ongeval met een official.
Op kp Aberdaan werd deze onterecht gebruikt door verkeerde conclusies sluitauto.

De deelnemers die deze vlag kregen stopten netjes bij de start en hebben van de org voor die kp een correctietijd gekregen.

Dus bij de wat kleinere teams was er toen al bekend hoe te handelen bij een rode vlag.........

Dat deze alleen in een rondkoers gebruikt worden is logisch, de vlag ligt alleen bij de start en alleen bij een rondkoers kom je elke keer langs de start.
Cinq-Power

Berichtdoor MartijnB » vr jul 15, 2011 16:39

Daarbij hebben de meeste rijders wel eens of veel vaker gekart.
En daar heeft de rode vlag dezelfde betekenis
MartijnB

Berichtdoor rallyfreak1 » vr jul 15, 2011 16:51

Ik heb er ook wel een soort van mening over het eventueel door rijden bij rode vlag op een normale proef en geen rondkoers.
Eerst een rode vlag tonen - met meerdere mensen een signaal geven aan de equipe- en mischien op 200-300 meter erna een afsluit hek rood-wit op de weg zetten met een paar mensen erbij die de instructie zouden kunnen geven.
Er zitten namelijk altijd wel lange rechte stukken op een proef. Persoonlijk als ik iets niet in de notes heb staan en de weg toch geblokkeerd of gedeeltelijk geblokkeerd word hou je altijd in omdat de situatie dan niet bekend is en eventueel op die plek ook een aantekening in het route boek zetten.

mischien is dit wel een dom idee maar denk dat dat eventueel persoonlijk wel zou werken.
:?:
rallyfreak1

Berichtdoor Cinq-Power » vr jul 15, 2011 16:55

rallyfreak1 schreef:Ik heb er ook wel een soort van mening over het eventueel door rijden bij rode vlag op een normale proef en geen rondkoers.

mischien is dit wel een dom idee maar denk dat dat eventueel persoonlijk wel zou werken.
:?:

Er is op een normale proef geen rode vlag.

Dit is alleen bij rondkoersen.

Dit omdat als er nood is de proef direct stilgelegd kan worden bij de start omdat de ambulance op de proef is.

Bij een "normale" kp wordt er gewoon niet meer verder gestart en is de proef automatisch leeg op wat auto's na die na het ongeval gestart zouden zijn.
Cinq-Power

Berichtdoor lange6 » vr jul 15, 2011 17:32

rode vlag is in egr gebruikt vanwege de lengte van de proeven (zoiets als in ieper met de radioposten/gele vlaggen),

als ik me niet vergis stonden er ook een ambu en berging op de posten waar een rode vlag aanwezig was, omdat het evt te lang zou duren als die vanuit de start zouden moeten komen,

corrigeer me als t niet klopt maar dit heb ik opgevangen op de service en van officials
www.facebook.com/stevensrallysport
www.twitter.com/StevensRally
lange6

Berichtdoor Maarten » vr jul 15, 2011 17:40

Cinq-Power schreef:
Er is op een normale proef geen rode vlag.

Dit is alleen bij rondkoersen.

Dit omdat als er nood is de proef direct stilgelegd kan worden bij de start omdat de ambulance op de proef is.

Bij een "normale" kp wordt er gewoon niet meer verder gestart en is de proef automatisch leeg op wat auto's na die na het ongeval gestart zouden zijn.

Als je nu eens wat verder leest zie je dat er op de proeven Rupchen-Klappenberg en De Hel XL wel een rode vlag getoond kon worden. Zoals ook uitgevaardigd in het bulletin door de organisatie...
Gr. Maarten Ruijten
Maarten

Berichtdoor Cinq-Power » vr jul 15, 2011 17:41

Ok, ik was zelf dit jaar afwezig, anders had ik die specefieke info ook gehad.
Cinq-Power

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden