Foto-apparatuur keuze enzo

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor Holkers » ma maart 01, 2010 17:44

Zonder een oorlogje te starten, zou ik je ten strengste afraden om Sony te nemen. De grootste reden is dat deze camera's erg slecht presteren bij beperkte licht omstandigheden, iets wat veel voor gaat komen bij bruiloften (die feesten zijn niet bij daglicht ;)). Ook zijn de beschikbaarheid van lenzen en andere (3th party) accessoires slecht geregeld.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Broem broem » ma maart 01, 2010 17:47

Dominic je hebt een PB.
Broem broem

Berichtdoor Domier » ma maart 01, 2010 19:07

Holkers schreef:Zonder een oorlogje te starten, zou ik je ten strengste afraden om Sony te nemen. De grootste reden is dat deze camera's erg slecht presteren bij beperkte licht omstandigheden, iets wat veel voor gaat komen bij bruiloften (die feesten zijn niet bij daglicht ;)). Ook zijn de beschikbaarheid van lenzen en andere (3th party) accessoires slecht geregeld.

Mijn ervaring is duidelijk anders als die van jou. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je de spullen instelt.

Maar goed je mening is iig duidelijk genoeg.
Greetzzz

DomierAfbeelding

En lid van de ELE-Official vereniging!
Domier

Berichtdoor Holkers » ma maart 01, 2010 19:28

Ik stel mij mening vast aan de hand van mensen die er veel verstand van hebben:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra380/page31.asp
met als laatste regels:

The final word
If you shoot mainly at base ISO, in live view and Auto mode the Sony DSLR-A380 is worth a closer look. For everyone else the camera can only become a consideration if its price drops significantly. At the Sony's price point there are currently several better alternatives available.

Bron: dpreview.com

Dus concludeer ik (na de test gelezen te hebben) dat een a380 onderpresteerd aan een Canon of Nikon, zeker bij hoge ISO waarden. Een 350 (zijn oudere broer) zal hetzelfde probleem hebben. Of die paar euro die je bespaard het waard zijn, moet jezelf weten maar voor 750 euro heb je ook een (misschien wat oudere) Canon of Nikon.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor EdwinHengelman » wo maart 03, 2010 1:14

Een camera uit deze prijsklasse blijft een instap consumenten camera. Dat betekent dat de prestaties gemiddeld zullen zijn. Voor alledaagse fotografie en onder goed te beinvloeden omstandigheden een prima camera.
Wil je wat meer, zoals snellere autofocus voor bijv. rally's, heb je toch een ander slag camera nodig. Zelfs een prof-lens zal dan niet meer helpen omdat de camera die lens niet optimaal zal kunnen aansturen.

Voor bruiloften eindig je al gauw in relatief donkere omgevingen zoals de zaaltjes of een oude trouwzaal met weinig natuurlijk licht door kleine ramen. Dan heb je een goede ISO afhandeling nodig en niet dat je bij 400 ISO bulkt van de ruis. Flitsen in een kerk is nl. taboe en in het gemeentehuis ook niet altijd gewenst.

Let ook op de mogelijke lichtmetingen. Volgens mij heeft de a380 geen spotmeting. Dat kan best lastig zijn bij trouwreportages dat je in tegenlicht even een spotmeting op het gezicht wilt uitvoeren.

Bedenk ook even dat in het prof segment geen enkele fotograaf met een Sony rondloopt. Dat zijn of Nikon of Canon die daar de dienst uitmaken. Dat is niet voor niets. Minolta heeft niet voor niets de slag in dat segment verloren en de boel verkocht aan (my first-) Sony.

Ik geef al jaren wekelijks fotografiecursussen. Daarbij komen mensen binnen met dergelijke camera's en wilde ideeën. Al snel blijkt dat niet vodoende nagedacht is over wat ze nodig hebben en kunnen ze die ideeën alsnog geen vorm geven.

Je kan niet een Opel Corsa kopen en prestaties van een Porsche verwachten.

Denk dus goed na over wat je nodig hebt in welke situatie en schaf een camera aan die daar bij past. Doe je dat niet dan schaf je een camera aan waarvan je na een paar maanden al merkt dat je eigenlijk niet het goede gereedschap hebt gekocht.
Kan knap frustrerend en uiteindelijk duurder zijn.
EdwinHengelman

Berichtdoor Domier » wo maart 03, 2010 11:18

Dank je wel Edwin voor je duidelijke antwoord.

Ik ben weer wat wijzer. En ga toch maar eens verder kijken.
Greetzzz

DomierAfbeelding

En lid van de ELE-Official vereniging!
Domier

Berichtdoor rally04 » wo maart 03, 2010 11:21

zijn er hier mensen die een soort van richtmicrofoon hebben op hun videocamera , zo ja wat voor invloed heeft dat op de geluidkwaliteit ?
Wordt dat echt beter en heb je dan ook minder last van de windruis ?
rally04

Berichtdoor Wolter » wo maart 03, 2010 11:24

Volgens mij zit er hier wel een op:
Afbeelding
En dat zal niet voor niets zijn denk ik. ;)
Wolter

Berichtdoor EdwinHengelman » wo maart 03, 2010 12:24

rally04 schreef:zijn er hier mensen die een soort van richtmicrofoon hebben op hun videocamera , zo ja wat voor invloed heeft dat op de geluidkwaliteit ?
Wordt dat echt beter en heb je dan ook minder last van de windruis ?

Een standaard microfoon heeft een zgn 'rond om' karakteristiek. Die vangen geluid ook van achter op. Ook zijn er gn. 'niertjes', dat zijn microfoons die het geluid van opzij en voren opvangen.
Een richtmicrofoon vangt hetgeluidsbeeld in een soort dunne kegel alleen van voren op. Geluiden van opzij of achter worden genegeerd.
Windruis kun je alleen oplossen door een hele harige hoes over je microfoon te trekken. Ook al komt je geluid van voor de camera vandaan, de wind blaast ook langs het front van de microfoon.
Alleen voor het opnemen van gesprekken in rumoerige omgevingen is een richtmicrofoon aan te bevelen.
Wil je de rally beleving langs het parcours laten beleven zul je met een microfoon met nierkarakteristiek beter uit zijn.
Een 'rond om' microfoon is niet aan te bevelen omdat dan ook je eigen geluiden tijdens het filmen kan worden opgenomen, evenals de motor van je autofocus en je zoom.
Let bij een microfoon ook op de gevoeligheid voor contact geluid. Als je tijdens het filmen de microfoon per ongeluk aanraakt hoor je die tikken terug in je opname.
EdwinHengelman

Berichtdoor JoostS » wo maart 03, 2010 13:17

Wolter schreef:Volgens mij zit er hier wel een op:
Afbeelding
En dat zal niet voor niets zijn denk ik. ;)

Die foto is van een andere camera, niet die ik nu heb. Op m'n huidige camera heb ik geen richtmicrofoon meer zitten.
Het geluid van toen met die richtmicrofoon was ik niet echt tevreden over, eigenlijk was het té geïsoleerd.

De huidige camera heeft zo'n microfoon:
http://www.merlin.ch/shop/images/prod/113035.jpg
Dus voornamelijk aan de voorkant, maar zowel aan de linkse als rechtse kant zitten ook twee sleuven voor wat extra omgevingsgeluid.
Het voordeel is dat ik de gevoeligheid van de microfoon in kan stellen, dus als je verder weg staat kun je hem wat gevoeliger zetten.

Overigens heb ik er wel een windsokje omheen zitten om toch niet te veel last van de wind te krijgen.

Ik weet wel dat Thijs van SkaapProductions er wel een richtmicrofoon op heeft gezet, maar die zal hier nog wel reageren.
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
JoostS

Berichtdoor rally04 » do maart 04, 2010 13:53

Ik heb nu de Sony HDR-XR500VE , de geluidskwaliteit opzich ben ik zeer tevreden over alleen het nadeel van deze geintegreerde microfoon is dat deze naar boven gericht staat. Daardoor vangt die het geluid van naast de camera en achter de camera net zo hard op als hetgene waarvan je het geluid wilt horen , de wagens :lol:
Vooral op de drukke bezoekersplaatsen / wegen met veel voorbijrijdend niet-rally verkeer geeft dat erg veel omgevingsgeluiden.

Wat houdt me dan nog tegen hoor ik je afvragen , dat is toch de prijs van een losse microfoon met accesoires. Rond de 250 euro ben je wel kwijt als ik de prijzen zo hier en daar vergelijk, ik ga er nog eens over nadenken.
rally04

Berichtdoor Sjeik1981 » vr maart 05, 2010 10:30

Even een andere vraag, aan heren fotografen. As zaterdag ga ik voor het eerst met externe flitser werken.
Ik heb al gevonden hoe dat werk met 2e gordijn, maar verder heb nog geen idee wat ik qua belichting ed moet instellen.
Iemand enig idee. Ga er vanuit dat ik wel enigszins moet gaan zoomen. Ben namelijk niet in bezit van een perskaart.
Sjeik1981

Berichtdoor SkaapProductions » vr maart 05, 2010 10:41

Dan ga ik zoals Joost al zei eens even reageren.

Direct bij de aanschaf van mijn HV30 heb ik een richtmicrofoon erbij genomen. Deze microfoon heeft een aantal voordelen door de standen waarop hij gezet kan worden. Hij kan in mijn geval namelijk:
1. Alleen de voorste microfoon gebruiken
2. Alleen de voorste & middelste microfoon gebruiken
3. Zowel voor, middel als achterste microfoon gebruiken.

Kortom, je kan het geluid achter je volledig isoleren mits je dat wil. Ik heb in 2009 toch wel behoorlijk vaak naast die fanatieke plaatjesschieters gestaan die dan 231 foto's maken binnen 5 seconden. Op de film hoor je hier niks van, totdat je met de microfoon hun kant op richt ( mits je stand 1 gebruikt zoals hierboven aangegeven ).
Nog mooier voorbeeld is de Exotic Green Rally, waarbij de heren op de industrieproef, voorbij het gebouw van "Exotic Green" reden.
Op dit stuk stond ook de speaker van de rally ( vergeef me, naam vergeten.. ). Wanneer ik met de microfoon richting de speaker stond, en dus ook automatisch de boxen, dan werd dit uiteraard het beste opgevangen.
Richtte ik daarna op de auto, dan kwam dat geluid volledig te overheersen, en bij het wegdraaien van de geluidsboxen verviel dat geluid volledig terwijl het aan mijn eigen oren nog net zo hard was.

Kortom, wil je mooi geluid en niet zoveel gehinderd worden door onder andere windruis en storende omgevingsgeluiden, doe dan direct de aanschaf.
Geluid wordt er ook nog eens stuk helderder door, ik kan alleen de knallen van Faron's WRC nog steeds niet fatsoenlijk opnemen :lol:
Afbeelding
SkaapProductions

Berichtdoor WRC fan » vr maart 05, 2010 10:49

SkaapProductions schreef: Ik kan alleen de knallen van Faron's WRC nog steeds niet fatsoenlijk opnemen :lol:

Dat is maar goed ook. :lol: Heb vroeger tijdens de Vierhouten Pallets rally wel eens bij de rondkoers gestaan waar ze vier keer langs kwamen en elke keer schakelden ze precies daar waar wij stonden. Dan ben je wel doof hor na vier keer. :wink:
WRC fan

Berichtdoor EdwinHengelman » vr maart 05, 2010 11:11

SkaapProductions schreef:Dan ga ik zoals Joost al zei eens even reageren.

Direct bij de aanschaf van mijn HV30 heb ik een richtmicrofoon erbij genomen. Deze microfoon heeft een aantal voordelen door de standen waarop hij gezet kan worden. Hij kan in mijn geval namelijk:
1. Alleen de voorste microfoon gebruiken
2. Alleen de voorste & middelste microfoon gebruiken
3. Zowel voor, middel als achterste microfoon gebruiken.

Kortom, je kan het geluid achter je volledig isoleren mits je dat wil. Ik heb in 2009 toch wel behoorlijk vaak naast die fanatieke plaatjesschieters gestaan die dan 231 foto's maken binnen 5 seconden. Op de film hoor je hier niks van, totdat je met de microfoon hun kant op richt ( mits je stand 1 gebruikt zoals hierboven aangegeven ).
Nog mooier voorbeeld is de Exotic Green Rally, waarbij de heren op de industrieproef, voorbij het gebouw van "Exotic Green" reden.
Op dit stuk stond ook de speaker van de rally ( vergeef me, naam vergeten.. ). Wanneer ik met de microfoon richting de speaker stond, en dus ook automatisch de boxen, dan werd dit uiteraard het beste opgevangen.
Richtte ik daarna op de auto, dan kwam dat geluid volledig te overheersen, en bij het wegdraaien van de geluidsboxen verviel dat geluid volledig terwijl het aan mijn eigen oren nog net zo hard was.

Kortom, wil je mooi geluid en niet zoveel gehinderd worden door onder andere windruis en storende omgevingsgeluiden, doe dan direct de aanschaf.
Geluid wordt er ook nog eens stuk helderder door, ik kan alleen de knallen van Faron's WRC nog steeds niet fatsoenlijk opnemen :lol:

Het grote probleem bij consumenten camcorders is de automatische audio sterkte regeling. Zodra er een hard geluid is 'knijpt' de camera het geluid, wordt het zachter gaat het niveau vol open. Het is aan te bevelen een camera te gebruiken waarbij het audioniveau handmatig ingesteld kan worden. Door dan één vast niveau te kiezen zal de camera niet gaan 'pendelen' tussen de diverse geluidsniveau's. Het verschil in geluidsniveau tussen de onderlinge bronnen (speaker, knallen uit uitlaat of gejoel van publiek) zal dan natuurgetrouw gehandhaafd blijven.

In het geval zoals met die speakers is het duidelijk dat hier een vorm van richtmicrofoon is gebruikt. Een mic met nier-karakteristiek zal een egaler geluidsbeeld geven en bij het wegdraaien van de camera toch het geluid blijven opvangen, tenzij de speakers in de rug van de fotograaf komen. Een mic met 'nier' zal het geluid van achter niet, of nagenoeg niet, opvangen.

Vergeet vooral een zgn. windsok niet om windgeruis te elimineren.
EdwinHengelman

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's