Wie heeft er nog tips met betrekking tot scherpte in de foto's?
Ik mis dit namelijk nog in mijn eigen foto's!
Gebruik zelf een Fujifilm S5700...
Wie helpt me ?
Groeten Arjan
tommeke_B schreef:Richard Haarman schreef:Heeft er ook iemand ervaring met een nikon D80 met en tamron 18-200 lens
Dergelijke lenzen zoals een 18-200, 28-300 geven vaak het probleem dat er veel vervorming is, bij groothoek vooral dan... Ik denk dat je beter afkomt met een 18-55 en een 55-200 of iets gelijkaardigs dan.
Arjan19 schreef:ExTaxi schreef:mag alleen Fred tips/kritiek geven?
nee hoor...
maar hij vroeg om een foto...![]()
maar heb jij nog tips?
Greetz Arjan
Arjan19 schreef:Frevo schreef:"Een foto zegt meer dan duizend woorden", dus doe eens een voorbeeldje met Exif gegevens
pb
Davekuh schreef:tommeke_B schreef:Richard Haarman schreef:Heeft er ook iemand ervaring met een nikon D80 met en tamron 18-200 lens
Dergelijke lenzen zoals een 18-200, 28-300 geven vaak het probleem dat er veel vervorming is, bij groothoek vooral dan... Ik denk dat je beter afkomt met een 18-55 en een 55-200 of iets gelijkaardigs dan.
Dan heb ik liever de Tamron. Die 18-55 en die 55-200 zijn zo`n beetje de meest simpele lenzen die je kunt gebruiken. En ik krijg er dan ook niet zo`n positieve kritiek op in de winkel. Die Tamron 18-200 is best een leuke All-round lens. Maar of hij voor de rally sport geschikt is dat durf ik niet te zeggen.
Frevo schreef:Lekker makkelijk, met een losse lichtmeter rallyauto's fotograferen.
En nog even een basisprincipe: meer scherptediepte krijgt je door je diafragma verder open te zetten, oftewel een hoger getal te kiezen. F/11 geeft dus meer scherptediepte dan F/4. Als je meer scherptediepte wil, waarom heb je daar dan een 85 f/1.8 voor nodig??
Anyway, over de foto:
De voorkant van de auto is inderdaad niet scherp, de achterkant echter wel. Doordat je de auto onder een hoek fotografeert heeft de voorkant een andere snelheid t.o.v. de sensor in de camera dan de achterkant. Als je dan dus focust op de voorkant en je autofocus is snel genoeg om het bij te houden, dan is de voorkant scherp en de achterkant niet. Wil je toch de hele auto scherp dan moet je of een andere hoek kiezen of een hogere sluitertijd.
Trouwens, de reden waarom je auto te donker is, is omdat je tegen de zon in fotografeert en de camera de belichting afstelt op het gemiddelde licht. Wil je de auto goed belicht hebben, dan zul je moeten overbelichten waardoor de omgeving weer overbelicht raakt (geeft bijvoorbeeld de bekende wit uitgebeten luchten).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast