Foto-apparatuur keuze enzo

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor Arjan19 » do maart 19, 2009 21:33

Wie heeft er nog tips met betrekking tot scherpte in de foto's?
Ik mis dit namelijk nog in mijn eigen foto's!

Gebruik zelf een Fujifilm S5700...
Wie helpt me ?

Groeten Arjan
Arjan19

Berichtdoor Frevo » do maart 19, 2009 21:38

"Een foto zegt meer dan duizend woorden", dus doe eens een voorbeeldje met Exif gegevens ;)
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Frevo

Berichtdoor Arjan19 » do maart 19, 2009 21:40

Frevo schreef:"Een foto zegt meer dan duizend woorden", dus doe eens een voorbeeldje met Exif gegevens ;)

pb
Arjan19

Berichtdoor ExTaxi » do maart 19, 2009 22:40

mag alleen Fred tips/kritiek geven?
ExTaxi

Berichtdoor Arjan19 » do maart 19, 2009 22:42

ExTaxi schreef:mag alleen Fred tips/kritiek geven?

nee hoor...
maar hij vroeg om een foto... ;)

maar heb jij nog tips?

Greetz Arjan
Arjan19

Berichtdoor Davekuh » do maart 19, 2009 23:17

tommeke_B schreef:
Richard Haarman schreef:Heeft er ook iemand ervaring met een nikon D80 met en tamron 18-200 lens :?:

Dergelijke lenzen zoals een 18-200, 28-300 geven vaak het probleem dat er veel vervorming is, bij groothoek vooral dan... Ik denk dat je beter afkomt met een 18-55 en een 55-200 of iets gelijkaardigs dan.

Dan heb ik liever de Tamron. Die 18-55 en die 55-200 zijn zo`n beetje de meest simpele lenzen die je kunt gebruiken. En ik krijg er dan ook niet zo`n positieve kritiek op in de winkel. Die Tamron 18-200 is best een leuke All-round lens. Maar of hij voor de rally sport geschikt is dat durf ik niet te zeggen.
Davekuh

Berichtdoor Davekuh » do maart 19, 2009 23:19

Arjan19 schreef:
ExTaxi schreef:mag alleen Fred tips/kritiek geven?

nee hoor...
maar hij vroeg om een foto... ;)

maar heb jij nog tips?

Greetz Arjan

Ik denk dat Dick bedoelt, dat je misschien hier op het forum een foto kunt plaatsen, in plaats van via Pb. Dan krijg je misschien van meerdere mensen tips ;)
Davekuh

Berichtdoor Frevo » vr maart 20, 2009 8:21

Arjan19 schreef:
Frevo schreef:"Een foto zegt meer dan duizend woorden", dus doe eens een voorbeeldje met Exif gegevens ;)

pb

Ik weet niet aan wie je die gestuurd hebt.. maar ik heb niets ;)
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Frevo

Berichtdoor FerryL » vr maart 20, 2009 8:51

Davekuh schreef:
tommeke_B schreef:
Richard Haarman schreef:Heeft er ook iemand ervaring met een nikon D80 met en tamron 18-200 lens :?:

Dergelijke lenzen zoals een 18-200, 28-300 geven vaak het probleem dat er veel vervorming is, bij groothoek vooral dan... Ik denk dat je beter afkomt met een 18-55 en een 55-200 of iets gelijkaardigs dan.

Dan heb ik liever de Tamron. Die 18-55 en die 55-200 zijn zo`n beetje de meest simpele lenzen die je kunt gebruiken. En ik krijg er dan ook niet zo`n positieve kritiek op in de winkel. Die Tamron 18-200 is best een leuke All-round lens. Maar of hij voor de rally sport geschikt is dat durf ik niet te zeggen.

Heb zelf een Tamron 28-300 en moet zeggen dat ik als amateur er best mee uit de voeten kan langs de rally paden!soms zou je net iets meer groothoek kunnen/willen gebruiken maar daar in tegen is de tele wel weer heel fijn (alleen wel bewegings gevoelig op 300mm).

Groothoek:
Afbeelding

Tele:
Afbeelding

Sorry zijn niet de beste foto's maar heb hier op mn werk niet al mn foto's tot mn beschikking.
FerryL

Berichtdoor P2000 » ma maart 23, 2009 23:19

ff een vraagje, Wat is een goede flitser voor een Nikon D50?
P2000

Berichtdoor Arjan19 » di maart 24, 2009 0:19

Afbeelding

Hier mis ik dus de scherpte in.. :S
Iemand tips?
Arjan19

Berichtdoor nokjeout » di maart 24, 2009 11:37

fotografie draait om licht en lichtmeting

Wat denk je van invul flitsen.
Een lens zonder macro functie gebruiken.
Licht sterke lens er op bv 85 mm f1,8
Waardoor je op een hoger diaframa kunt gaan zitten voor meer scherpte diepte
In deze situatie, je lichtmeting op spot zetten.
iso stand hoger zetten.
licht compenstatie + _ bijstellen.
af scherpte op voorgrond of achtergrond zetten.
af tracking op uit zetten of op 3d inschakelen.
Test je set camera/lens combi eens op back of front focus aan de hand van backfocus test kaarten.
Test de lens eens op scherpte aan de hand van een lens test kaart.
Een stukje goed gereedschap is een goede licht meter kopen misschien
Of de simpele licht meter van je camera gebruiken.
nokjeout

Berichtdoor Frevo » di maart 24, 2009 14:59

Lekker makkelijk, met een losse lichtmeter rallyauto's fotograferen.
En nog even een basisprincipe: meer scherptediepte krijgt je door je diafragma verder open te zetten, oftewel een hoger getal te kiezen. F/11 geeft dus meer scherptediepte dan F/4. Als je meer scherptediepte wil, waarom heb je daar dan een 85 f/1.8 voor nodig??

Anyway, over de foto:

De voorkant van de auto is inderdaad niet scherp, de achterkant echter wel. Doordat je de auto onder een hoek fotografeert heeft de voorkant een andere snelheid t.o.v. de sensor in de camera dan de achterkant. Als je dan dus focust op de voorkant en je autofocus is snel genoeg om het bij te houden, dan is de voorkant scherp en de achterkant niet. Wil je toch de hele auto scherp dan moet je of een andere hoek kiezen of een hogere sluitertijd.
Trouwens, de reden waarom je auto te donker is, is omdat je tegen de zon in fotografeert en de camera de belichting afstelt op het gemiddelde licht. Wil je de auto goed belicht hebben, dan zul je moeten overbelichten waardoor de omgeving weer overbelicht raakt (geeft bijvoorbeeld de bekende wit uitgebeten luchten).
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Frevo

Berichtdoor Arjan19 » di maart 24, 2009 23:34

Frevo schreef:Lekker makkelijk, met een losse lichtmeter rallyauto's fotograferen.
En nog even een basisprincipe: meer scherptediepte krijgt je door je diafragma verder open te zetten, oftewel een hoger getal te kiezen. F/11 geeft dus meer scherptediepte dan F/4. Als je meer scherptediepte wil, waarom heb je daar dan een 85 f/1.8 voor nodig??

Anyway, over de foto:

De voorkant van de auto is inderdaad niet scherp, de achterkant echter wel. Doordat je de auto onder een hoek fotografeert heeft de voorkant een andere snelheid t.o.v. de sensor in de camera dan de achterkant. Als je dan dus focust op de voorkant en je autofocus is snel genoeg om het bij te houden, dan is de voorkant scherp en de achterkant niet. Wil je toch de hele auto scherp dan moet je of een andere hoek kiezen of een hogere sluitertijd.
Trouwens, de reden waarom je auto te donker is, is omdat je tegen de zon in fotografeert en de camera de belichting afstelt op het gemiddelde licht. Wil je de auto goed belicht hebben, dan zul je moeten overbelichten waardoor de omgeving weer overbelicht raakt (geeft bijvoorbeeld de bekende wit uitgebeten luchten).

Ik heb maar een basis camera met daarintegen wel veel functies!
Kheb geen Draailens( om het zo maar te zeggen, En ook geen los gekoppelde Flitser.) Alles zit standaard erop.

Deze foto heb ik wel genomen met een iso waarde van 250 volgens mij.. en dia stelde hij automatisch in.
Zet ik deze op handmatig in te stellen dan word de foto gelijk weer overbelicht. En dat wou ik dus tegen gaan!

In ieder geval bedankt voor jullie tips!
Als je nog meer tips heb dan hoor ik dat graag!

Groeten Arjan
Arjan19

Berichtdoor YellowLeonVT » di jun 09, 2009 20:21

Vandaag maar eens het onderstaande gekocht.. Voor een beginner moet het eerst genoeg zijn.. Er zal vast wel meer bij gaan komen.
Waar voor ? Beetje rally en wat meer Nordschleife :wink:

Canon EOS 30D body (demo)

Afbeelding

en

Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO Compact

Afbeelding

kww :mrgreen: ;)

grtz.Erwin
Afbeelding
www.trackdaygadgets.com
YellowLeonVT

VorigeVolgende