door henk 400rr » za okt 27, 2007 12:05
Ton en Leon,
Ik schrijf dus wat ik meegemaakt heb en mij verteld is, om dit wat meer toe te lichten;
Mijn deelname is ontstaan door een PB overlegje met Berto, hierbij zijn foto's uitgewisseld en op basis van die foto's werd gezegd dat een deelname bij de Slowly Sideways erin zat bij Barneveld.
Voordat het zover was is daar druk over gesproken niet alleen met de organisatie van Barneveld of men het wel zag zitten, tenslotte mag je geen risico vormen voor zowel de rally organisatie als voor de Slowly Sideways. De foto's voorzien van informatie zijn richting de organisatie gegaan van de Slowly Sideways in Duitsland en daarop is positief gereageerd waarna dus toestemming is verleend om deel te nemen.
Als je weet dat in die organisatie van de Slowly Sideways Reinhard klein zit (ik meende dat het Mcklein was, maar goed) dan mag je aannemen dat hij ook daarover geïnformeerd is en dus er ook mee akkoord is gegaan.
In ieder geval heb ik te maken gehad met dus 2 organisaties, ten eerste dus de Officiële Slowly Sideways in Duitsland en de organisatie van de rally van Barneveld, of althans degene die de Slowly Sideways groep regeld voor deze rally.
Tot zover dus de toestemming en wie dat gegeven heeft.
Dan de auto, Ik heb nooit en zal dit ook niet doen, ontkent dat mijn auto een replica is, ik heb bij de bouw van de replica van het origineel uitvoerig onderzoek gedaan naar het origineel, uiteraard kan je nooit het origineel benaderen vanwege budget en het onvermogen om bepaalde onderdelen te bemachtigen.
Wel beschouw ik mijn replica als een eerbetoon aan Jimmy Mcrae en zijn Deelname aan de RAC rally in 1985, dat anderen liever het origineel zien is begrijpelijk maar vrijwel onmogelijk, ook omdat de originele auto er niet meer is.
Komen we bij de voorwaarden dan zijn deze eigenlijk vrij simpel, de auto moet de uitstraling hebben van een WK-auto, hierbij is minder belangrijk hoe deze auto aan de binnenkant eruit ziet en ook is niet belangrijk of de auto technisch als het origineel inelkaar zit, het is mogelijk om zelfs met alle geneugten van een luxe auto in aanmerking te komen zonder enige veiligheidsvoorzieningen welke aan een rally auto gevraagd worden.
Maar dit geld wel voor een auto die van voor 1986 is, daarna komen alleen originele WK-auto's in aanmerking voor de Slowly Sideways.
Stel dat je dus een Auto hebt die de uitstraling heeft van een WK-auto van voor 1986 en het interieur is zoals een straatauto met cruise-control, electrische ramen,...enz. dan kun je een goedkeur krijgen van de Slowly Sideways, maar dat wil nog niet zeggen dat de organisatie van een Rally je automatisch accepteerd, sterker nog, als men denkt dat je een risico vormt dan mag je niet meedoen aan een rally.
Daarnaast als dus bij een Rally ook de groep Slowly Sideways ook aangemeld is dat deze groep mee rijd dan hangt de kwalliteit van de deelnemende auto's ook af van wat er aangeboden word, het gaat om het Show gehalte waarbij ook de organisatie gebaat is bij originelen danwel goede replica's, heb je als organisatie te maken met 15 plaatsen en je hebt een aanbod van 50 auto's waarvan er 15 originelen zijn, dan kom je met een replica hoogstwaarschijnlijk niet aan de start, anders wordt het weer als er meer plaatsen zijn en weinig deelnemers. In het ergste geval wordt zoals bij Catalunya de deelname van de Slowly Sideways geanuleerd.
Je moet eigenlijk in gedachte houden dat de Slowly Sideways eigenlijk voor 2 partijen is, in de 1e plaats is het voor de eigenaren van originelen en voor de groep eigenaren die een replica hebben conform de eisen die een mogelijkheid hebben om de auto in al zijn glorie op een rallykoers te berijden.
De 2e groep die niet deze mogelijkheid heeft, maar wel liefhebber is wil graag dit soort auto's zien rijden tijdens en rally en op deze manier een beetje een indruk te krijgen hoe een dergelijke auto destijds over de proeven heen reed.
Uiteraard kan niet verwacht worden dat dit met dezelfde snelheid en souplesse gebeurd als destijds met (vindt ik) de grote namen als Rohl, Mcrae, Brookes, Toivonen,....enz. Ook zijn daarvoor de meeste auto's te kostbaar. Daarbij is ook gezegd vanuit de Slowly Sidways dat als men dat van plan is dat de deelnemende equippe beter een officiële inschrijving kan doen bij de rallyorganisatie zelf.
Begrijp goed dat de Slowly Sideways hoofdzakelijk een Show is en niet een rijdend museum, althans niet op dit moment.
Dan de auto's waaraan getwijfeld wordt of deze WK auto's zijn, danwel replica's van een WK-auto.
Ook ik had en heb wel eens mijn twijfels, ik kan wel een paar auto's aanwijzen die naar mijn mening niet thuishoren in de groep, maar aan de andere kant, als deze meerijden en ik naar mijn eigen traject kijk welke ik af gelegd heb om voor de Slowly Sideways in aanmerking te kunnen komen, dan zou je kunnen aannemen dat de organisatie in Duitsland op de hoogte hiervan is, of toestemming gegeven heeft op een "uitzondering van de regel", hoe dan ook, het is niet aan mij, noch aan jullie om dat aan te vechten. De Beslissing wordt elders gemaakt.
Kijkend naar de groep die in Barneveld van start is gegaan, dit waren er 17, dan werd door ons geschat dat wellicht slechts 2 auto's vermoedelijk ooit WK-auto's kunnen zijn geweest en eerlijkheidshalve denk ik niet dat de auto van Leon een WK-auto is of was geweest, ik kan het mis hebben maar dit was ons vermoeden.
De auto's van "rally for kids", daarover is geen twijfel mogelijk, maar zoals ik al eerder schreef mag je aannemen dat ze toestemming hebben, noch ik, noch jullie twee zijn daarbij betrokken geweest.
Even een citaat die ik kreeg vanuit de organisatie"Zoals je waarschijnlijk weet is Slowly Sideways een vriendenclub van voornamelijk oud rallyrijders met auto's uit het verleden of die daar naar gebouwd zijn" dit zou toch een hoop moeten verklaren.
Simpelweg en kort gaat het dus om het volgende:
- De auto moet een WK-uitstraling hebben en auto's van voor 1986 mogen replica's zijn van het origineel.
- Daarnaast moet je toestemming hebben van zowel de Groep Slowly Sideways in Duitsland om aan deze groep deel te kunnen nemen.
- Ook moet je toestemming hebben van de rally organisatie.
Als 1 van beide partijen daar niet mee akkoord is, dan mag je niet mee doen, simpel.
Mijn mening is dat je daardoor het zeker een eer mag vinden om mee te mogen doen met de Slowly Sideways en je er ook zorg voor moet dragen dat je de naam van de Slowly Sideways hoog houd en ervoor moet zorgen dat de Slowly Sideways niet in de problemen komt of kan komen door je deelname.
Ik weet dat er mensen en deelnemers die daar anders of te licht over denken, maar niet iedereen is gelijk in denkwijze. Maar neem van me aan dat het niet eenvoudig is om er tussen te komen als sommigen denken.
Voor het publiek is het een beeld naar vroeger zoals toen een dergelijke auto te zien was, je mag zeker een deelnemer daarvoor dankbaar zijn dat hij/zij zijn auto op een dergelijke wijze wil laten zien aan een breed publiek, tenslotte zitten er vrij kostbare auto's tussen die vrwijwel allemaal door privé geld opgebouwd zijn en vrijwel allemaal deelnemen zonder enige sponsoring.
Ik moet eerlijk zeggen dat jullie houding en halstarrig ongeloof irriteert, zeker mensen van jullie kaliber zouden beter moeten weten en ook wel moeten weten waar deze informatie verkregen kan worden, het verbaast me dan ook dat juist jullie op deze wijze te werk gaan.
Juist deze groep is er voor vermaak, zowel voor het publiek als de deelnemers, ik vind het spijtig en tegelijk vreemd dat jullie dat niet door hebben. Mischien dat ik in mijn persoon niet die aanzien heb om jullie te kunnen overtuigen, maar jullie beiden moeten op de hoogte zijn wie de contacten heeft met de groep "Slowly Sideways" in Duitsland en ook moeten jullie weten op welke wijze het verhaal te krijgen is uit 1e hand.
Het relaas van julie voorzien van eigen mening vindt ik nogal een zware aantijging richting de reputatie van de vertegenwoordigers in de organisatie van de Slowy Sideways, ook vindt ik het een schaduw werpen over deze groep en zijn deelnemers.
Dat jullie mij niet geloven, daar zit ik niet mee, maar haal dan je informatie bij diegenen dichter bij het vuur zitten voor dat je met dergelijke uitspraken komt.