Nederlands English
Talent…. And next?
13-04-2006
20:48
1994. In het jaar waarin Ayrton Senna de Silva zijn leven liet op het machtige circuit van San Marino debuteert een jonge Nederlandse rijder in de Formule 1. Jos Verstappen neemt de plaats in van Jyrki Juhani Järvilehto (later door zijn manager vereenvoudigd tot JJ Letho) naast Michael Schumacher in een Benetton F1. Heel Nederland is voor de buis gekluisterd. Na een aantal races heeft heel Nederland kennis en een mening over de formule 1. Nederlandse bedrijven staan in de rij om de volgende lichting rijders, zoals Christijan Albers en Robert Doornbos, grof geld te betalen voor een minuscuul logootje op de helm of wagen.

Van dit succes scenario dromen vele rallyfans al jaren. Dat er een Nederlander door dringt tot in de hogere regionen van de rallysport en zelfs tot in de eredivisie, het WRC. Dan zouden hordes Nederlanders de mooiste en de meest toegankelijke autosport van de wereld massaal omhelzen. Rallymagazines zullen in de winkels liggen. T-shirts met Evolution VIII erop zullen worden gedragen zonder dat mensen vreemd gaan kijken. Studio Sport zal de uitslagen van een rally tussen twee voetbal wedstrijden door laten zien. Sterker nog, per klassementsproef! Maar helaas is de spoeling erg dun in dit vlakke landje en moeten we het van echt talent hebben. Een ruwe diamant die geslepen kan worden voor een schitterende toekomst. Er lopen wel een paar jongens rond die de potentie hebben, maar het zit hun niet echt mee. Ga je een keer hard, ben je niet legaal. Is de wagen een keer kapot, dan verwachtte je zeker een ingelaste keuring. In het andere kamp zit ook wel talent, maar die rijdt in mijn ogen te weinig belangrijke wedstrijden om ‘ontdekt’ te worden door een groot team. Jan de Winkel heeft het wel goed voor elkaar in zijn super 1600, maar merkt dat de concurrentie toch te sterk is. En daarachter… niet veel.

Daarom bedachten een aantal wijze mensen bij de KNAF een talent scout. Nadat de versie voor de formule 1 hopeloos mislukte doordat de winnaar ineens inzag dat hij Chinees is, was het de beurt aan de rally afdeling. Jonge jongens en meiden mochten zichzelf bewijzen in een dag van afzien en concentratie om een jaar lang (betaald) rally te mogen rijden in Nederland in een redelijke auto. En daar gaat het volgens mij fout. Neem nu i.p.v huidig talent Hans Weijs Jr. een Mr. X in gedachte, 18 jaar oud en een wagenbeheersing waar je U tegen zegt. Deze jongen wordt in 2006 in een Mitsubishi Colt cupwagen gezet en mag zijn rondjes rijden. Uiteraard doet hij het niet onverdienstelijk maar het jaar komt uiteraard tot een einde in Hengelo. Na de laatste KP moet hij de wagen netjes inleveren en…. En niets. Geen vervolg, want een volgend ‘talent’ staat al klaar. Geen auto, want dat talent neemt de auto over. Geen sponsoring, want de KNAF sponsort die andere. Geen geld, want dat was afgelopen seizoen ook niet nodig. Geen toekomst. Geen WRC. Alleen maar 1 jaar lekker, gratis rijden.

En daarmee slaat de KNAF de plank uiteraard helemaal mis. De benaming Talent First klopt wel aardig. Helaas is er geen Talent Second om hem op te vangen voor verdere ontwikkeling. Geen vervolg jaren in een steeds potentere wagen. Geen Super 1600 om zich tussen de rest van de jonge honden te scharen die in de junior WRC rijden. Rijders die vol zitten met talent en staan te springen om een zitje bij de besten. Zover zal het met onze Talent First rijders niet komen, daarvan is het alleen een komen en, vooral, gaan.

S.E. Kwentsjeel