Nederlands English
Grand Slam van de Nederlandse rallysport
22-07-2009
13:36

Sinds jaar en dag kent de Nederlandse rallysport ‘de grote drie'. En daarmee worden de drie grootste rally's op Nederlands grondgebied bedoeld. De anderen zijn in mijn ogen niets minder, maar qua aandacht gaat veel uit naar deze drie wedstrijden. Iedereen die het rallygebeuren een beetje volgt weet dat ik het heb over de Hellendoorn Rally, de ELE Rally en de Nacht van Achtmaal of Exotic Green Rally zoals hij tegenwoordig heet. Toch denk ik dat we anno 2009 maar moeten gaan spreken van het Grand Slam in Nederland. Want ik reken de Tank S Rally inmiddels echt tot de grootste wedstrijden in Nederland.

Voor mij staan de posities van de Hellendoorn Rally en de ELE Rally buiten kijf. Hellendoorn is met afstand de grootste en best georganiseerde wedstrijd in Nederland. Een die in een grijs verleden zelfs een EK status wist te veroveren. Al moeten we door de perikelen die, opnieuw moet ik helaas zeggen, naar voren kwamen aan het begin van het jaar even afwachten hoe een en ander in Salland gaat verlopen in 2009.

De ELE is de eerbiedwaardige oude dame. Geen wedstrijd in Nederland heeft een langere geschiedenis als de Eindhoven-Luik-Eindhoven rally. Al is Luik al heel lang verdwenen en wordt Eindhoven alleen nog maar gebruikt om doorheen te rijden tijdens de verbinding van Helmond naar de proeven rondom Best, Wintelre, Oisrchot en St Oedenrode. Of het wijzigen van het traditionele schema van zaterdag en zondag nu een succes was valt over te discussiëren. Persoonlijk denk ik van wel. Het nieuwe systeem biedt veel perspectief alleen het uiterst ruime tijdschema kan een ietsiepietsie krapper.

En dan de laatste van de oude ‘grote drie', de Exotic Green Rally, voorheen Nacht van Achtmaal, Van Dongen en de Roo West Brabant Rally en BHV Expo Groep Rally. Een wedstrijd die door haar uiterst commerciële aanpak van de zaken inmiddels voor wat betreft de bezoekers aantallen ver weg gezakt is. Ontegenzeggelijk een gevolg van het beleid dat uitgestippeld werd een jaar of vijf geleden door invoering van de entreegelden. De werkelijke reden daarvoor bleek in een ingezonden brief naar aanleiding van een column van André Schoonenwolf in Start twee jaar geleden: men ziet in West Brabant publiek als een noodzakelijk kwaad en wil dat selecteren. Gevolg is dat je nauwelijks nog publiek tegenkomt op de proeven. Tegelijk liet de organisatie vorig jaar toe dat de, voor een soort Rallyradio, in de arm genomen radiozender Suc6 FM keihard durfde te stellen dat de grootste rally van Nederland in West Brabant gehouden werd. Het leverde heel veel minzame glimlachjes van de paar rondrijdende rallyliefhebbers die wel beter weten op. Wat me dit jaar opviel is dat ook de deelnemers Etten-Leur, Roosendaal en Achtmaal tegenwoordig compleet links laten liggen. En dat heeft denk ik niet veel te maken met vakanties en kredietcrisissen. Van 101 auto's in de rally in 2007 naar slechts 56 in 2009, dat is wel een teruggang van bijna 50%. Bovendien werden een aantal dingen gedaan die op zijn minst verbazing wekten. Ik ben er niet geweest, maar de GT4 proef in het hart van Etten Leur schijnt ‘drie keer niks' geweest te zijn. En dat hoorde niet één keer, maar wel een keer 15. Maar goed daar kan ik dus niks over zeggen. Wat mij meer verbaasde was de start en finish procedure. Starten voor rally en sprint in Etten Leur. De eerste etappe in Etten Leur laten eindigen. De herstart in Etten-Leur en de finish van de sprint in Etten-Leur, maar de rally in Achtmaal laten finishen. Schiet mij maar lek, maar ik snap hem niet. Bovendien lopen er naar verluid een paar sponsor contracten af en is het maar de vraag of het volgend jaar nog wel zo verder kan gaan.

Nee, dan kijk ik tegenwoordig met veel genoegen naar Emmeloord. Daar is een club mensen aan het werk die precies weet hoe je de zaken aan moet pakken. De proeven zijn uitdagend, bloedsnel en weersomstandigheden traditioneel verraderlijk. Ik trotseer tegenwoordig aan het begin van het seizoen de kou, regen en wat al nog meer graag om de Tank S Rally te bezoeken.

Voor mij is de Tank S Rally toegetreden tot de grote wedstrijden van Nederland. Daarom moeten we het maar de ‘grote vier' gaan noemen, het Grand Slam van de Nederlandse rallysport.


S.E. Kwentsjeel

Redacteur: S.E. Kwentsjeel | Foto's geen