Nederlands English
Gaat 2006 leuk worden?
15-01-2006
00:22
Wat gaat het volgende jaar brengen in het Wereldkampioenschap. De spoeling met de ‘echte’ fabrieksteams is met Ford en Subaru wel heel erg dun. Met Mitsubishi, Citroen, Peugeot en Skoda zijn vier van de teams die nog mee streden in 2005 er vandoor gegaan. Ik vermoed dat de achterliggende gedachte daarbij is om zo miljoenen te besparen. Die miljoenen kunnen dan weer in de ontwikkeling, productie en verkoop van de zoveelste grijze muizen auto gestoken worden. Geen wonder dat de meest verkochte kleur tegenwoordig zilvergrijs metallic is want dankzij de hedendaagse styling zijn de auto’s niet om aan te zien. Kijken we voor de gein even naar Peugeot. De potente 206 WRC werd ingeruild voor de 307cc WRC. Een slagschip van 8 meter lang dat als basis een cabriolet heeft. Daar rijden toch alleen 50 jaar oude, sherry drinkende tutmutsen in rond. Ik zie er elke dag een rode versie staan bij mijn werk. Er zit het typeplaatje 007 achter op. “Juppen humor”, denk ik dan. Waarom kiest Peugeot voor die boot? Om de tegenvallende verkoopresultaten omhoog te brengen? Toyota gaat toch ook niet in een Corolla Verso ‘clean power diesel’ in de Formule 1 rijden. Een succes is de 307cc WRC in ieder geval niet. Slechts een beperkt aantal zeges, een mislukt experiment met de 4-bak en totaal geen betrouwbaarheid, noch snelheid. Het was nog net niet zover dat Gronholm cs het dak open deden bij mooi weer.

Had de FIA een jaar geleden maar ingegrepen met sluitende beslissingen. Bijvoorbeeld het afschaffen van de WRC’s en de introductie van de S2000 klasse. Ja, dan hadden we naar een WK kunnen kijken waar minimaal 8 teams hadden mee gedaan die een jaar lang strijden om de mondiale titel voor een kwart van het budget. Maar het mocht er niet van komen. In 2006 zullen twee echte fabrieksteam mee doen, een paar M1 teams en enkele M2 teams. M1 teams zoals het Belgische team Kronos, waar Sebastien Loeb voor gaat rijden, kunnen wel constructeurspunten verdienen. Maar bij de M2 teams wordt het helemaal ondoorzichtig. Dat zijn geen fabrieksteams, maar hebben wel fabrieksondersteuning en mogen geen ex-fabrieksrijders hebben die in de afgelopen vijf jaar voor een fabrieksteam punten bij elkaar hebben gereden. Snapt u het nog? Nou ik ben de weg kwijt hoor in deze jungle die in Parijs bedacht is. Als laatste zijn er de privé-teams. De laatstgenoemde teams en de M2 teams moeten met de oudere wagens rijden. Deze regelgeving houdt in dat de M2 teams en de privé-teams met WRC’s moeten rijden die voorzien zijn van alle toeters en bellen. En da’s natuurlijk leuk, maar duur. De fabrieksteams en de M1 teams moeten, zeg maar, een WRC groep N inzetten. Dus geen actieve differentiëlen, geen watergekoelde turbo’s en ga nog maar door. Maar wel minder kosten, minder onderhoud aan de gevoelige elektronica en de toprijders exclusief tot hun beschikking. Dit kan de doodsteek zijn voor de spanning, want ik zie nog wel een paar M2 en privé-teams halverwege het seizoen uitstappen.

Om de concurrentie met de Formule 1, de A1GP en andere race klassen te minimaliseren heeft de FIA gekozen voor een nieuw concept rallykampioenschap. Het WK voor 2006 is ingekort tot een aantal wedstrijden en halverwege seizoen 2006 beginnen we opnieuw. Maar dan gaan we door tot in 2007. Rallysport wordt voetbal, met winterstop en al. Enkele jaren geleden werd de Rally GB verplaatst van november naar september om zo de slechte weersomstandigheden van de bossen in Wales te omzeilen. En nu willen de bondsbobo’s in Parijs in eendrachtige samenwerking met de Bernie Ecclestone van het WRC, David Richards, dat ze juist in de bagger rond rijden. Misschien dat Freddy Loix in 2006-2007 wil meedoen met de Bowler als M2 team. Dan mag hij tenminste meer veranderen dan de M1 teams!

S.E. Kwentsjeel