Nederlands English
De fluit, van de official...
16-04-2009
20:33
Heerlijk! Heerlijk is het weer deze lente. De zon doet goed zijn best om de wolkenvelden te doen verdampen en om ons een warme dag te bezorgen. Hele volksstammen eten hun boterhammen in de tuin en tijdens lunchtijden is niemand meer op kantoor. Ik zit ook in de zon, op een bankje in het park in het oosten van Nederland. De vogels fluiten en het is 23 graden, volgens de thermometer van de plaatselijke Shell. Maar ik kijk weer voor me, want het buiten zitten gaat samen met een hedendaags fenomeen, mobiel internetten.

Sinds jaar en dag zie je iedere jup of student wel lopen met een laptop, maar sinds de introductie van volledig draadloos internet is ondergetekende ook over. Met laptop en 3.5G zit ik lekker te surfen. Mail checken, wereldnieuws bijhouden en natuurlijk ook het rallynieuws bekijken. Wat is het toch geweldig dat je dat in een park kan doen. Helaas is de accu van de laptop niet meer helemaal oké en houdt deze er nog al snel mee op. De maanden continu draadloos zijn hebben de accu niet veel goed gedaan.

Maar vlak voordat de computer op safemode springt en wanhopig om de benodigde stroom piept, ga ik nog even langs rallysport.nl. Aandachtig lees ik het stuk over de test van het Citroën C4 team net na de rally van Portugal. Op de asfaltwegen van de Algarve test de 2de man van het team de geheime C4 Hybr..... mijn rallyhart slaat een slag over. Kortsluiting concludeer ik later.

‘Lees ik dat nou goed?' mompel ik in mijzelf, ‘Hybrid'? ‘KERS'? Ja, ik lees het goed. In navolging van de grote jongens in de Formule 1 heeft de grootste baas (met het kleinste autosporthart) van de FIA besloten dat ook de WRCs maar aan het grote groen project moeten deelnemen. Nou is het al heel lastig verkopen dat een benzine slurpende en banden oprokende F1 de groene jongen moet gaan uithangen, maar een rallyauto staat bij veel mensen synoniem voor vervuiling. Maar deze C4 WRC is omgebouwd tot een Hybrid en heeft, naast de standaard benzine slurper, een electromotor voor de extra pk's.

Waar moet dit naar toe is mijn 2de gedachte. Ook ik snap dat een electromotor naast de standaard motor totaal geen invloed heeft op de vervuiling, want de uitlaatgassen blijven in hetzelfde tempo uit de uitlaat stromen. Het voordeel van de 100 pk extra werd me als rallyfan snel duidelijk, maar wat is de volgende stap? E-WRC? Blue-EVO-motion? Groep Volt? Ik bedoel, wat zal deze tussenoplossing ons als fans voorschotelen? Krijgen we over enkele jaren de Toyota Prius Cup (kan er nog wel bij als RDO Cup C12)? Groep N EVO's die een elektromotor in elk wiel hebben en daardoor in de Groep E4 komen? Het huidige WRC gaat toch al enorm op de schop met de introductie van de S2000 (met of zonder de ‘plus'). Komen daar nog de kosten van de KERS-systemen bovenop?

Oke, mijn benzinehart spreekt en ook mijn milieuhersenen kunnen nadenken. Ze kunnen ook voor mij bedenken dat het zo niet langer kan. De vervuiling en vooral de koolstofdioxide in de lucht is veel te veel voor deze aarde. Ook ik kan inzien dat de rokende fabrieken en uitlaatpijpen moeten worden afgeknepen maar wat brengt mij dit als fan? Staan we vanaf 2018 langs de kant van de weg te wachten op de nieuwste generatie WRCs met elektromotor? Worden we verwend met de laatste groep E4 EVO XIX, geheel full-spec met zonnepanelen op het platte dak?

Wat zullen we dan met weemoed terugdenken aan de tijden van nu. De tijden van het geknetter van de S12's, de flauwe plofjes van de EVO's in de verte. De monotone brom van de laatste DAF in het veld en de jankende klanken van de Porsche's die op lange rechte stukken in Nederland voor een geluidsorgasme zorgden bij het publiek. Want in 2018 zal het stil zijn. Electromotoren janken niet, knetteren niet, ploppen niet. Het gezoem van de generator valt weg bij de laatste huismussen die laag over vliegen. Wat ons als fans rest is de herkenning van slechts 1 geluid. Het geluid van de fluit. De fluit van de official aan de kant van de weg. Vanuit de verte ziet hij iets aankomen en van zijn collega een bocht ervoor hoort hij via het bakkie; "Komt EVO nummer 4". En elke keer als deze official weer op zijn fluit blaast veert het publiek omhoog. In volle afwachting van wat er gaat komen. Biddend en hopend dat de remmen blokkeren, dat de wielen stil komen te staan en dat de banden roken.

En dan, nadat de electrowagen uit zicht verdwenen is en het publiek met de neuzen in de lucht de laatste luchtjes van het verbrande rubber opsnuift, beginnen de vogels weer te fluiten. Het gefluit van de vogels is alleen wat feller en wat scheller deze dagen, want naast de zeldzame huismus en merel dienen enkele papagaaien en een kanarie zich aan in het orkest...

Redacteur: S.E. Kwentsjeel | Foto's Citroen Racing