Vorig weekend werd één van dé rally’s van Nederland verreden. De Schutte Informatisering Hellendoorn Rally 2010. Deze rally heeft voor de rallyrijder dan ook alles in huis. Lange stukken onverhard en snelle bochten. Aan de start stonden 3 VOCH-teams. Henk Bosscha en Kevin Wever, Michael en Gea Harmsen en Michel Kolen reed dit keer met Fred Roelfsema.
De wedstrijd begon op vrijdag en de regen en vroeg invallende duisternis maakte dit een pittige avond. Op KP1, de Luttenbergring, hadden Henk en Kevin hun eerste spannende moment. Op de ring zelf was de laatste haakse bocht van een serie zo gesneden dat er een laag zand op de proef lag. Doordat het net hard was gaan regenen was het geen zand meer maar blubber. Dit was echter niet te zien en ondanks dat Henk de ring redelijk kent werd hij kompleet verrast. Het gevolg was een ruim 180 graden slip en op een haar na werd een dikke paal gemist. Ook Michael en Gea raakten op de natte eerste KP even in een slip maar konden deze goed corrigeren.
Op de KP bij Den Ham was het erg glad bij het uitkomen van een bocht die overging klinkers en Michael moet ‘m even in de achteruit zetten. Op een of andere manier verliezen ze daarbij de linker ruitenwisser en daardoor werd het inschatten van de linker bochten een stuk lastiger. Ze hebben toen meteen contact gezocht met de monteurs die een verse ruitenwisser (met dank aan een collega Volvo-team) monteren tijdens de service.
De zaterdagmorgen beginnen Henk en Kevin met meer vertrouwen en zo langzamerhand raken ze weer in het ritme. De achterstand op Michael en Gea Harmsen was ook redelijk snel weer omgezet in een voorsprong. Het onverhard was erg slecht en op de proef bij Den Ham gingen Michael en Gea bijna de sloot in. De middag- en avondproeven (oa bij Notter) hadden ook flinke slechte stukken er in zitten, maar ook stukken waar vol kon worden gegaan.
Leuk detail was dat Henk en Kevin op de laatste hergroepering er achter kwamen dat er een voor hen een onbekend achterwiel op de auto zat. Bij navraag bleek dat John deze bij Michel Kolen geleend had in ruil voor een 12 mm boor, om een gebroken motor steun te vervangen. De service had deze vergeten onder de kap weg te halen en op de hergroepering stak deze door de grill van Michel’s auto. Ondanks 2 lekke banden, een verloren uitlaat en een verspeelde voorspoiler (wat iedere keer weer super is opgelost door het service team) hebben Henk en Kevin een super evenement gehad.
Michel Kolen was een maatje te groot voor de overige 2 teams en werd de winnaar van de Hellendoornrally 2010. Met de winst in Hellendoorn en een totaal van 4 uit 7 wedstrijden , is het team van Michel Kolen niet meer te bereiken door de overige teams en is hiermee de terechte winnaar in de Volvo Original Cup Holland van 2010. En verder is ook de 2e plaats definitief: Michael en Gea Harmsen zijn ook niet meer in te halen.
De laatste wedstrijd van het jaar is de Conrad Euregio Rally in en om Hengelo op 6 en 7 november.