Foto-apparatuur keuze enzo

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor spookie » zo jul 29, 2007 20:39

Holkers schreef:
spookie schreef:Hier en op vele ander sites hebben ze het allemaal over canon en nikon, maar heeft 1 van jullie ook ervaring met een Pentax K10D????

Hier en daar lees je er wat over maar hier niks.

Volgens de brichten zou die net zo goed moeten zijn als een nikon D80.

Grote voordel lijkt me dat de pentax stof en spatwaterdicht is.

Wie weet hierover wat meer te vertellen?

met vriendelijke groet
Casper

Canon en Nikon hebben 90% van de dSRL markt in handen. Dit zou al genoeg moeten zeggen over ontwikkelingen, kosten van onderdelen of reparaties, lenzen en accessoires...

En geen enkele dSRL is stofdicht als er een lens gewisseld wordt. Dan komen de stofjes binnen ;)

maar geen ervaring dus.

lenzen en accessoires zijn niks duurder of goedkoper dan van een nikon of canon
spookie

Berichtdoor Wolter » zo jul 29, 2007 20:47

spookie schreef:
Holkers schreef:
spookie schreef:Hier en op vele ander sites hebben ze het allemaal over canon en nikon, maar heeft 1 van jullie ook ervaring met een Pentax K10D????

met vriendelijke groet
Casper

Canon en Nikon hebben 90% van de dSRL markt in handen. Dit zou al genoeg moeten zeggen over ontwikkelingen, kosten van onderdelen of reparaties, lenzen en accessoires...

En geen enkele dSRL is stofdicht als er een lens gewisseld wordt. Dan komen de stofjes binnen ;)

maar geen ervaring dus.

Meer ervaring met service, garantie, onderhoud, een ruimer assortiment accesoires, grotere kans dat er over 5 jaar nog steeds onderdelen voor te koop zijn, etc... dit soort zaken zijn bij gevestigde en grote namen vaak beter geregeld. Ik denk dat Maarten dit bedoeld te zeggen.
Wolter

Berichtdoor Richard1970 » zo jul 29, 2007 21:45

Frevo schreef:Ik vond mij Canon 70-200 F/4 altijd een heel plezierig lensje. Inmiddels ben ik wel overgestapt naar de Canon 70-200 f/2.8.

Bedankt allemaal voor de info.
@Frevo wat is - buiten het feit dat je een hardwarejunkie bent - de belangrijkste reden dat je bent overgestapt van de Canon 70-200 F/4 naar de Canon F/2.8.
Toevallig tegen een beperking opgelopen tijdens rally fotografie in de schemering ofzo?
Richard1970

Berichtdoor Holkers » zo jul 29, 2007 22:44

Wolter schreef:
spookie schreef:
Holkers schreef:

met vriendelijke groet
Casper

maar geen ervaring dus.

Meer ervaring met service, garantie, onderhoud, een ruimer assortiment accesoires, grotere kans dat er over 5 jaar nog steeds onderdelen voor te koop zijn, etc... dit soort zaken zijn bij gevestigde en grote namen vaak beter geregeld. Ik denk dat Maarten dit bedoeld te zeggen.

Dat bedoelde ik uiteraard, soms is het lastig B lezen als je A in gedachte hebt. Vergelijk met met het kopen van een nieuwe auto.

Je koopt een nieuwe VW Golf V. Te duur denk je eerst maar je wilt wel wat goeds. De accessoires zijn redelijk geprijst tot duur en er zijn altijd 3-party leveranciers als het echt te gortig wordt. Onderhoud is vrij minimaal en je kunt er zeker 20 jaar mee rijden. Je koopt dus een Canon of Nikon.

Je koopt een nieuwe Chery FengYun (ja, die bestaat). Chinees merk waar toevallig een dealer voor te vinden is. Lekker goedkoop. De accessoires zijn redelijk goedkoop als ze te vinden zijn. 3-party leveranciers zijn er nog niet, maar dat kan nog wel. Onderhoud is vrij hoog gezien Mazda onderdelen niet samen werken met Rover en Seat. Na 7 jaar is ie stuk en kun je op zoek naar een nieuwe. Je koopt dus een Pentax.

Conclusie:

Een Chery FengYun (Pentax) is een auto. het brengt je van A naar B en daarmee houdt het op. Een nieuwe asbak is niet te vinden laat staan de 4x102.8 velgmaat die een blinde chinees bedacht heeft als 'universele' maat.

Een VW Golf V (Canon/Nikon) is een auto. Het brengt je zonder morren van A naar B en biedt nog wat luxe mogelijkheden om je rij-leven makkelijk te maken. Je kunt genoeg onderdelen bestellen om een 2de op te bouwen en die zijn er naar 20 jaar ook nog volop te vinden. Alles past en iedereen kan er mee werken.

De Chery FengYun ziet er in 1ste instantie mooi uit, maar gebruiksgemak en Kwaliteit van de Golf V brengen meer op dan dat ze kosten.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Frevo » zo jul 29, 2007 23:33

Richard1970 schreef:
Frevo schreef:Ik vond mij Canon 70-200 F/4 altijd een heel plezierig lensje. Inmiddels ben ik wel overgestapt naar de Canon 70-200 f/2.8.

Bedankt allemaal voor de info.
@Frevo wat is - buiten het feit dat je een hardwarejunkie bent - de belangrijkste reden dat je bent overgestapt van de Canon 70-200 F/4 naar de Canon F/2.8.
Toevallig tegen een beperking opgelopen tijdens rally fotografie in de schemering ofzo?

Nee, met rallyfotografie (of enige andere vorm van autofotografie) ben ik nog nooit tegen een beperking van de F/4 aangelopen. Wel met natuurfoto's.. vogeltjes enzo. Afgelopen woensdag in de apenheul was ik er ook heel blij mee ;)
Het probleem is dat alle objectieven hun voor- en nadelen hebben.
70-200 F/4 is goedkoop, de 2.8 is lichtsterker en dan heb je nog de IS versies.. De ene is niet beter dan de ander, het is maar net waar je zelf de meeste waarde aan hecht. Maar een 70-200 F/4 is voor 'normale' rallysportfotografie meer dan voldoende hoor.
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Frevo

Berichtdoor Frevo » zo jul 29, 2007 23:39

met vriendelijke groet
Casper

Een Sega Megadrive was ooit ook beter dan een Super Nintendo.. maar die laatste had veel betere spelletjes ;)

En is een reden waarom minstens 95% van alle sportfotografen met Canon schiet, en die worden echt niet gesponsord hoor.
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Frevo

Berichtdoor peter k » ma jul 30, 2007 0:00

Holkers schreef:Je koopt een nieuwe VW Golf V. Te duur denk je eerst maar je wilt wel wat goeds. De accessoires zijn redelijk geprijst tot duur en er zijn altijd 3-party leveranciers als het echt te gortig wordt. Onderhoud is vrij minimaal en je kunt er zeker 20 jaar mee rijden. Je koopt dus een Canon of Nikon.

Je koopt een nieuwe Chery FengYun (ja, die bestaat). Chinees merk waar toevallig een dealer voor te vinden is. Lekker goedkoop. De accessoires zijn redelijk goedkoop als ze te vinden zijn. 3-party leveranciers zijn er nog niet, maar dat kan nog wel. Onderhoud is vrij hoog gezien Mazda onderdelen niet samen werken met Rover en Seat. Na 7 jaar is ie stuk en kun je op zoek naar een nieuwe. Je koopt dus een Pentax.

Conclusie:

Een Chery FengYun (Pentax) is een auto. het brengt je van A naar B en daarmee houdt het op. Een nieuwe asbak is niet te vinden laat staan de 4x102.8 velgmaat die een blinde chinees bedacht heeft als 'universele' maat.

Een VW Golf V (Canon/Nikon) is een auto. Het brengt je zonder morren van A naar B en biedt nog wat luxe mogelijkheden om je rij-leven makkelijk te maken. Je kunt genoeg onderdelen bestellen om een 2de op te bouwen en die zijn er naar 20 jaar ook nog volop te vinden. Alles past en iedereen kan er mee werken.

De Chery FengYun ziet er in 1ste instantie mooi uit, maar gebruiksgemak en Kwaliteit van de Golf V brengen meer op dan dat ze kosten.

Wat een leuke en creative uileg :D
Afbeelding
peter k

Berichtdoor spookie » do aug 02, 2007 11:51

Kent iemand deze lens?

Is dit wat voor de rally sport?
http://www.digicamshop.nl/product/29666 ... on-af.html
spookie

Berichtdoor snwbrdr » do aug 02, 2007 12:02

spookie schreef:Kent iemand deze lens?

Is dit wat voor de rally sport?
http://www.digicamshop.nl/product/29666 ... on-af.html

Op fredmiranda.com is iedereen er aardig tevreden mee volgens mij (heb het hele stuk niet gelezen hoor). Hier kun je een mooi aantal lenzen vergelijken. :)
..:: HaraldSchipper.nl ::..
..:: Rallypics.nl ::..
snwbrdr

Berichtdoor Frevo » do aug 02, 2007 15:15

Op zich een goed objectief, maar ik vind het bereik niet ideaal.
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Frevo

Berichtdoor ivorijn » do aug 02, 2007 16:06

Met het merk heb ik zelf niet veel ervaring, maar het bereik lijkt mij ook niet ideaal. Het gebeurt regelmatig dat je van achter het lint moet fotograferen en dan is het erg prettig om voldoende bereik te hebben. Voor mijn gevoel heb je aan 150 niet genoeg.
ivorijn

Berichtdoor spookie » do aug 02, 2007 17:56

ivorijn schreef:Met het merk heb ik zelf niet veel ervaring, maar het bereik lijkt mij ook niet ideaal. Het gebeurt regelmatig dat je van achter het lint moet fotograferen en dan is het erg prettig om voldoende bereik te hebben. Voor mijn gevoel heb je aan 150 niet genoeg.

welk bereik zou je dan eigenlijk willen hebben?
Dan weet ik ook waar ik een beetje naar kan kijken.
spookie

Berichtdoor Holkers » do aug 02, 2007 18:10

spookie schreef:
ivorijn schreef:Met het merk heb ik zelf niet veel ervaring, maar het bereik lijkt mij ook niet ideaal. Het gebeurt regelmatig dat je van achter het lint moet fotograferen en dan is het erg prettig om voldoende bereik te hebben. Voor mijn gevoel heb je aan 150 niet genoeg.

welk bereik zou je dan eigenlijk willen hebben?
Dan weet ik ook waar ik een beetje naar kan kijken.

200mm minimaal, 300 zou mooi zijn.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor rallyfan_17 » do aug 02, 2007 18:30

ik heb vorige week een tamron 70-300 gekocht voor de rallysport.
hoop dat ik daar ook mooie plaatjes mee kan schieten :D
rallyfan_17

Berichtdoor Frevo » do aug 02, 2007 20:46

Rallysport is een snelle sport. Je wilt dus een objectief met een snelle AF (autofocus). M.b.t. Canon SLR's: de snelste AF is USM van Canon, gevolgd door HSM van Sigma. Goede gangbare objectieven zijn bijvoorbeeld de 70-200 f/4 en f/2.8 versies van Canon (met en zonder IS), de 70-300 IS van Canon en de 70-200 2.8 van Sigma. De 70-200 objectieven kun je ook met een 1.4 extender gebruiken waardoor het 280mm wordt.
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Frevo

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's