Aflinten, wat kan beter en wat hoort niet!?

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 23:09

erikjan schreef:
JoostS schreef:Ja, dat spul bedoel ik inderdaad ;)

die sneeuwnetten zullen ze in de Alpenlanden natuurlijk volop voorhanden hebben :wink:

ik denk dat 't in NL wel wat duur zal zijn...

Ga je naar Duitsland? snij even iets af dan is de bocht al weer wat korter!
Olde Meule

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 23:15

official No. 27768 schreef:* Hou aan het eind van het lint elke keer een meter over, mocht het knappen ergens heb je al wat reserve.

*Hou rekening met migratieroutes van publiek, vooral na de top 20 gaan een hoop mensen weer weg. Hou hier vooraf rekening mee!

* Lint altijd ruim volgens het veiligheidsplan. Het publiek wil nog wel eens creatief omgaan met de rekbaarheid hiervan.

* Je staat SAMEN met het publiek te genieten, dus wees behulpzaam en flexibel als de veiligheid dit toestaat.

In 2008 zal ik weer de nodige meters uitzetten :D

Van deze marshall kunnen we nog wat leren; migratieroutes zou je dat eens nader willen verhalen!?
Olde Meule

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 23:25

rogerally schreef:Span geen lint langs een hek of prikkeldraad (lekker gemakkelijk als je moet opruimen en het is de draad gewaaid).
Lint spannen van de ene kant van de sloot naar de overkant van diezelfde sloot vind ik ook overbodig.
Maak gebruik van de natuurlijke afscheidingen, zolang ze maar wel veilig zijn.
En zoals al eerder gezegd kijk ook hoe andere officials van andere officialclubs aflinten, kan heel leerzaam zijn.

Je denkwijze zou bijna goed zijn maar jij vindt de veiligheid van een sloot overbodig om je lint uit te spannen?!

Juist je laatste criterium is het meest waardigst, alleen zou je dat kunnen bij spijkeren met de eventuele landelijke official dag want juist daar leer je elkaar en van elkaar al is het rijden in een .......... net zo cool!
Olde Meule

Re: Aflinten, wat kan beter en wat hoort niet!?

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 23:37

leor888 schreef:
Olde Meule schreef:Aflinten we doen het als Marshall allemaal maar wat kan beter of hoort helemaal niet!?

Iedere Marshall heeft het wel eens gehad, of het lint staat niet goed opgestelt dan wel afgelint te hebben, je bent iets vergeten of het lintje wappert er vrolijk bij of gaat (perongeluk) stuk! Jij bent degene die het volgens de veiligheids voorschriften uitzet en aflint maar toch staat het publiek het niet altijd aan op de wijze hoe jouw post is afgelint (wat kunnen we hier allen tezamen aan doen, wat kan beter en wat hoort niet?!)

In de afgelopen EGR een stuk afgelint gezien met achter het lint een strook berm van circa een meter breed. Dat nodigt uit voor het daar gaan staan. En dat was volgens een official niet de bedoeling.
Of dat qua veiligheid wel of niet terecht was laat ik dan in het midden, maar volgens mij heb je dan als official niet goed afgelint.

En nee, ik ga in dergelijke situaties niet in discussie met de officials en ja, ik houd me aan hun verzoeken. Dus dat is niet de insteek van dit stukje!

De beste official was daarnaast ook niet al te vriendelijk en zat zichzelf voortdurend op te fokken. Dus zeker niet beginnend met in de ik-vorm te praten tegen mede publiek die wel de bermstrook wilde opzoeken.

Hij was zelfs van plan een pershes weg te sturen naar achter het lint...
En zat zich daarna meerdere keren hardop af te vragen of die fotograaf wel goed bij zijn hoofd was..

(Het was geen punt waar men hard aan kwam rijden en de te nemen bocht was ook niet snel of zo. Ga nu niet vragen welk punt, want dat weet ik zo niet meer. Ik geloof KP 2 nabij de finish)

Neem van mij maar eens aan waar geen lint staat hoeft feitelijk ook geen publiek te staan al zien wij als marshall's best wel eens wat door de vingers heen maar dat wil niet zeggen dat we het altijd bij het juiste eind hebben!
Olde Meule

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 23:48

Wolter schreef:
leor888 schreef:Ik lees eerder dat het van belang is om vanuit de auto te kijken naar het lint. Maar is het lint dan ook voor de rijders van belang? Die verkennen toch ook zonder lint?

We verkennen inderdaad zonder lint, maar voor de haakse bochten staat dwars ook een lint gespannen. Dit is een standaardafstand als ik me niet vergis. Als deze afstand groter of kleiner wordt remmen sommige rijders te vroeg of te laat. Consequentie is daarbij dus wel belangrijk.
Als voorbeeld noem ik Jan de Winkel in Hellendoorn 2004, op KP Beuseberg. Die verremde zich omdat het lint 10 meter te dicht bij de bocht stond of iets dergelijks.

De standaard afmetingen zijn 50 mtr. vanuit de bocht dus niet het hart v/d bocht, dat betekent dat 50 mtr. voor het punt en 50 mtr. na het punt dat houd in dat vrijwel elke post 100 mtr of meer zal zijn!

Meet voor jezelf eens 50 mtr. uit want als je klein bent zal je meer passen nodig zijn dan iemand van een grote lengte!?
Olde Meule

Berichtdoor Olde Meule » za jul 14, 2007 0:03

Vanuit mijn vissie heb ik geleerd dat wanneer je als marshall zelf achter het lint staat het publiek de indruk geeft dat zij niets meer voor het lint te zoeken hebben dan jij als marshall, mocht je echter snel moeten handelen dan kun je op de plek waar jezelf staat als marshall het lint laten zakken zodat je er wat gemakkelijker over heen stapt bij de aard van calimiteiten!?
Olde Meule

Berichtdoor official No. 27768 » za jul 14, 2007 8:51

Olde Meule schreef: Van deze marshall kunnen we nog wat leren; migratieroutes zou je dat eens nader willen verhalen!?

Na de top 20 gaat het publiek vaak lopen. Je kunt alvast dmv ruimtes tussen de linten aansturen waar het publiek kan gaan oversteken. Als een groot deel zich eraan houdt ben je al een heel eind.

nog één: Maak een praatje met de aanwonenden; kost niks, levert vaak veel begrip, steun en soms een kop soep met kroket op.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor Martijn_Braat » za jul 14, 2007 18:15

Olde Meule schreef:Vanuit mijn vissie heb ik geleerd dat wanneer je als marshall zelf achter het lint staat het publiek de indruk geeft dat zij niets meer voor het lint te zoeken hebben dan jij als marshall, mocht je echter snel moeten handelen dan kun je op de plek waar jezelf staat als marshall het lint laten zakken zodat je er wat gemakkelijker over heen stapt bij de aard van calimiteiten!?

Zoiets wilde ik ook gaan zeggen; hou je als official enigszins aan de aanwijzingen die je het publiek geeft. Ervan uitgaande dat het leven van een official minstens evenveel waard is als dat van een toeschouwer kan ik het me goed indenken dat het enige wrevel geeft als je als publiek 30 meter van een bocht moet gaan staan en een clubje officials en fotgrafen staan met het gezicht op de proef.

En na een jump nog lang blijven aflinten.
Martijn_Braat

Berichtdoor Olde Meule » zo jul 15, 2007 21:56

Uitlinten van uitremzone's,

Als je het goed wil doen, hoe zou jij het dan doen?!
Het is niet dat ik het niet weet, maar kan het veiliger, beter of juist veel simpeler wat en hoe zou jij het doen?!
Olde Meule

Berichtdoor henk » zo jul 15, 2007 23:31

Toivonen schreef:
Olde Meule schreef:Vanuit mijn vissie heb ik geleerd dat wanneer je als marshall zelf achter het lint staat het publiek de indruk geeft dat zij niets meer voor het lint te zoeken hebben dan jij als marshall, mocht je echter snel moeten handelen dan kun je op de plek waar jezelf staat als marshall het lint laten zakken zodat je er wat gemakkelijker over heen stapt bij de aard van calimiteiten!?

Zoiets wilde ik ook gaan zeggen; hou je als official enigszins aan de aanwijzingen die je het publiek geeft. Ervan uitgaande dat het leven van een official minstens evenveel waard is als dat van een toeschouwer kan ik het me goed indenken dat het enige wrevel geeft als je als publiek 30 meter van een bocht moet gaan staan en een clubje officials en fotgrafen staan met het gezicht op de proef.

En na een jump nog lang blijven aflinten.

ik vind dat je als official alles moet kunnen overzien....en dat gaat niet tussen het publiek achter het lint.
henk

Berichtdoor Olde Meule » di jul 17, 2007 6:44

henk schreef:ik vind dat je als official alles moet kunnen overzien....en dat gaat niet tussen het publiek achter het lint.

Waarom niet?!
Olde Meule

Berichtdoor kraats » di jul 17, 2007 19:28

Olde Meule schreef:
henk schreef:ik vind dat je als official alles moet kunnen overzien....en dat gaat niet tussen het publiek achter het lint.

Waarom niet?!

Tot voor kort vond ik dat eigenlijk ook maar onzin.
Maar sinds ik ook een keer als official gedient heb kan ik zeggen dat het een stuk makkelijker wordt om overzicht te houden als je voor het lint staat. Zeker op het punt waar wij toen stonden was het een uiterste noodzaak omdat ik anders nooit die honderden mensen in de remzak had kunnen zien staan. De ene situatie zal er meer om vragen dan de andere.

En als je het veiligheidsplan vergelijkt met de behoefte van aflinten voor de veiligheid zit daar een groot verschil in en hebben de ervaren officials dat goed in de gaten. Die wijzigen dat gewoon ten koste van het mooie plaatsje voor het publiek. Dat was overigens echt net op tijd.....
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor JosWRX » di jul 17, 2007 21:33

kraats schreef:
Olde Meule schreef:

Waarom niet?!

De ene situatie zal er meer om vragen dan de andere.

Klopt! Heb al allerlei soorten posten meegemaakt, en het maakt echt verschil hoe de situatie ter plekke is. De ene keer ga je voor overzicht, de andere keer voor meer publieksaandacht. In de Tank S bijv. waren beide te combineren, omdat de post bij het oprijden van een dijk lag en het daar vrij rechtuit ging (voor de kenners, bij het gemaal op de Vollenhover dijk). Daar kon je vlak tegen het lint staan (inderdaad, NET NIET erachter, dat geeft je toch iets meer bewegingsruimte) en toch een compleet overzicht hebben. Dat communiceert ook weer wat makkelijker met het publiek.. Er zijn echter ook heel andere plekken inderdaad..

henk schreef:En als je het veiligheidsplan vergelijkt met de behoefte van aflinten voor de veiligheid zit daar een groot verschil in

De ene keer wat meer dan de andere, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Er wordt veel met standaard maten gewerkt, en dat wil nog wel een strijdig zijn met de situatie ter plekke. Zo kun je eigenlijk vrij standaard de remzak een stuk verlengen als er een lang recht stuk aan voorafgaat. De vrij standaard gebruikte 50m is dan vaak aan de krappe kant.

Zo zijn er ook plekken die qua aflinten netjes zijn voorzien in het veiligheidsplan, maar die je bij het bekijken van de situatie ter plekke toch anders invult. Met enige regelmaat kom je punten tegen waar je eigenlijk liever helemaal geen publiek ziet. In dergelijke extreme gevallen wordt dat stuk gewoon dichtgelint en een publieksverbodbord geplaatst.

Wat dat betreft is het veiligheidsplan dus geen wet van Meden en Perzen maar meer te hanteren als (minimum-)richtlijn.

henk schreef:Die wijzigen dat gewoon ten koste van het mooie plaatsje voor het publiek. Dat was overigens echt net op tijd.....

Da's vaak zo, ja. Murphy en zo..
JosWRX

Berichtdoor Aart » di jul 17, 2007 21:37

Handig hulpmiddel is altijd het bekende voorrangsbord; staat binnen de bebouwde kom op 40 meter van de kruising.

Lantaarnpalen staan op 50 meter van elkaar.

Ander leuk iets is dat bij bijna iedere kruising in het buitengebied een lantaarnpaal staat.
Aart

Berichtdoor Olde Meule » wo jul 18, 2007 6:15

Theo v/d Kraats & Jos Bergman,

We begrijpen elkaar als we het hebben over het aflinten van posten want een lint houd niet altijd honderd man tegen, dan zit er vast wel één bij die het lint dan zit te verknevelen zodat het op springen staat dan wel knapt!
Kort genomen op drukke posten heb je meer overzicht v/h publiek en bij rustiger posten kun je achter het lint het overzicht goed bij houden toch!?
Olde Meule

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden