Aflinten, wat kan beter en wat hoort niet!?

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor erikjan » vr jul 13, 2007 13:08

cvgn schreef:Heb een keer lint moeten zetten op een haaks linkse bocht, in het veiligheidsplan stond 20 meter na de bocht eindigen met lint, wat ikzelf nogal krap vond. Ik ben zelf een heel eind voor de bocht gaan staan en dan lopend de bocht door met in het achterhoofd wat de uitwijkzone is van de auto en dus de veilige zone voor het publiek: dit kwam neer op nog eens een 20 meter extra achteruit.
Nadien kwam de veiligheidsauto langs en die vroeg om uitleg, toen ik deze gegeven had was een opgestoken duim het antwoord.

Dus moet je een bocht aflinten waarvan je denk dat ze eraf kunnen schieten zet dan je lint een heel stuk verder dan in je veiligheidsplan staat, dat voorkomt problemen mocht een auto eraf schieten.

groeten uit Roosendaal.
Lars en Carine van Gastel

een haaks links kan inderdaad verraderlijk zijn:

http://www.youtube.com/watch?v=UCNcC4RMiSI

ik stond achter het lint te filmen, met een boom ertussen...
erikjan

Berichtdoor leor888 » vr jul 13, 2007 15:56

Ik lees eerder dat het van belang is om vanuit de auto te kijken naar het lint. Maar is het lint dan ook voor de rijders van belang? Die verkennen toch ook zonder lint?

Ik ging er altijd vanuit dat het publiek gewezen moet worden op plekken waar men niet mag komen. ivm veiligheid en/of ivm het betreden van andermans grondgebied waar dat niet op prijs wordt gesteld.
leor888

Berichtdoor RG-Rallysport » vr jul 13, 2007 15:59

leor888 schreef:Ik lees eerder dat het van belang is om vanuit de auto te kijken naar het lint. Maar is het lint dan ook voor de rijders van belang? Die verkennen toch ook zonder lint?

Ik ging er altijd vanuit dat het publiek gewezen moet worden op plekken waar men niet mag komen. ivm veiligheid en/of ivm het betreden van andermans grondgebied waar dat niet op prijs wordt gesteld.

Vanuit je auto kun je zien of het lint al dan niet goed cq ergens te dicht op zit , het klopt verder wel dat het als doel heeft een veilig gebeid voor zowel publiek als auto's te creeren ( denk aan bv een remzak )

Om dit zelf goed te kunnen bekijken is het wel eens handig dit vanuit een auto te bekijken je ziet soms dat je dingen dan net iets anders moet doen
RG-Rallysport

Re: Aflinten, wat kan beter en wat hoort niet!?

Berichtdoor leor888 » vr jul 13, 2007 16:05

Olde Meule schreef:Aflinten we doen het als Marshall allemaal maar wat kan beter of hoort helemaal niet!?

Iedere Marshall heeft het wel eens gehad, of het lint staat niet goed opgestelt dan wel afgelint te hebben, je bent iets vergeten of het lintje wappert er vrolijk bij of gaat (perongeluk) stuk! Jij bent degene die het volgens de veiligheids voorschriften uitzet en aflint maar toch staat het publiek het niet altijd aan op de wijze hoe jouw post is afgelint (wat kunnen we hier allen tezamen aan doen, wat kan beter en wat hoort niet?!)

In de afgelopen EGR een stuk afgelint gezien met achter het lint een strook berm van circa een meter breed. Dat nodigt uit voor het daar gaan staan. En dat was volgens een official niet de bedoeling.
Of dat qua veiligheid wel of niet terecht was laat ik dan in het midden, maar volgens mij heb je dan als official niet goed afgelint.

En nee, ik ga in dergelijke situaties niet in discussie met de officials en ja, ik houd me aan hun verzoeken. Dus dat is niet de insteek van dit stukje!

De beste official was daarnaast ook niet al te vriendelijk en zat zichzelf voortdurend op te fokken. Dus zeker niet beginnend met in de ik-vorm te praten tegen mede publiek die wel de bermstrook wilde opzoeken.

Hij was zelfs van plan een pershes weg te sturen naar achter het lint...
En zat zich daarna meerdere keren hardop af te vragen of die fotograaf wel goed bij zijn hoofd was..

(Het was geen punt waar men hard aan kwam rijden en de te nemen bocht was ook niet snel of zo. Ga nu niet vragen welk punt, want dat weet ik zo niet meer. Ik geloof KP 2 nabij de finish)
leor888

Berichtdoor leor888 » vr jul 13, 2007 16:09

SAS Officialteam schreef:
leor888 schreef:Ik lees eerder dat het van belang is om vanuit de auto te kijken naar het lint. Maar is het lint dan ook voor de rijders van belang? Die verkennen toch ook zonder lint?

Vanuit je auto kun je zien of het lint al dan niet goed cq ergens te dicht op zit , het klopt verder wel dat het als doel heeft een veilig gebeid voor zowel publiek als auto's te creeren ( denk aan bv een remzak )

Om dit zelf goed te kunnen bekijken is het wel eens handig dit vanuit een auto te bekijken je ziet soms dat je dingen dan net iets anders moet doen

OK bedankt voor je heldere uitleg!
leor888

Berichtdoor RG-Rallysport » vr jul 13, 2007 16:24

graag gedaan leor
RG-Rallysport

Berichtdoor Wolter » vr jul 13, 2007 18:44

We verkennen inderdaad zonder lint, maar voor de haakse bochten staat dwars ook een lint gespannen. Dit is een standaardafstand als ik me niet vergis. Als deze afstand groter of kleiner wordt remmen sommige rijders te vroeg of te laat. Consequentie is daarbij dus wel belangrijk.
Als voorbeeld noem ik Jan de Winkel in Hellendoorn 2004, op KP Beuseberg. Die verremde zich omdat het lint 10 meter te dicht bij de bocht stond of iets dergelijks.
Wolter

Berichtdoor briljant » vr jul 13, 2007 21:18

Wolter schreef:

We verkennen inderdaad zonder lint, maar voor de haakse bochten staat dwars ook een lint gespannen. Dit is een standaardafstand als ik me niet vergis. Als deze afstand groter of kleiner wordt remmen sommige rijders te vroeg of te laat. Consequentie is daarbij dus wel belangrijk.
Als voorbeeld noem ik Jan de Winkel in Hellendoorn 2004, op KP Beuseberg. Die verremde zich omdat het lint 10 meter te dicht bij de bocht stond of iets dergelijks.
Jan rijdt op zijn notes als ik het goed heb en zijn navigator telt de meters af tot aan het rempunt (zelfs met kapotte verlichting in het donker weet jan dan zijn rempunt)
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor Paul » vr jul 13, 2007 22:24

Wolter schreef:

standaard staat daar 50 mtr voor, maar dat is voor vele officials om en nabij benadering, er wordt geen exacte wetenschap toegepast, dus ik zou daar nooit en te nimmer vanuit gaan. En voor iedere bocht staat een lint dwars op de weg, niet alleen voor haakse bochten.
Denk aan gisteren, Droom van morgen, maar leef vandaag
AA Rallyteam.nl
Paul

Berichtdoor Maatje47 » vr jul 13, 2007 22:40

Wolter schreef:

Radboud heeft jarenlang zelf proeven opgebouwd. Hij heeft mij dat zelfs geleerd (hoe is het mogelijk hè?).

Hij zal de allerlaatste in de hele wereld zijn die Jan gaat adviseren, lintjes en staanders als rempunt te gebruiken. Baanposten en bouwploegen meteren helemaal niks uit. Die gebruiken waar nodig bestaand meubilair of natuur. Uitrollen van je rempunten doe je met je Terratrip / Coralba / Stack / dagteller.
Maatje47

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 22:49

nkroeze schreef:Luisteren naar opmerkingen van de organisatie en daardoor GEEN lint in gewassen zitten wil nog wel eens helpen....

Zeker als de proevenchef tegen de organisatie in gaat... "ACH HET IS MAAR MAIS"...............

Precies wat zich voor een paar jaar terug heeft voor gedaan na de GTR en dan zijn de kosten voor een loonwerker, boer als organisatie niet vredig meer te noemen, want ook jouw organisatie wil het jaar erop eventueel weer gebruik maken v/d proef!?
Olde Meule

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 22:54

ikkuh_18 schreef:ik heb bij de SAS geleerd dat je het lint zo strak mogelijk moet spannen zodat ie mooi strak staat niet gaat wapperen en dan issie niet zo snel kapot te maken door publiek en dan loopt het publiek het lint ook niet zo makkelijk naar voren

Juist gebruik zo min mogelijk lint want elke meter kan er één teveel zijn!
Olde Meule

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 23:00

erikjan schreef:misschien ook wat vaker betonijzer gebruiken, zodat de overspanning van het lint niet zo groot is...

want hoe vaak kom ik in de wei geen linten tegen die links aan een boom, en dan rechts 15 meter verder aan een paal geknoopt zijn...

Je hebt niet altijd voldoende betonijzer juist dan moet je je eigen vissie volgen om toch je post af te linten, maar heb je genoeg dan ben ik met je denkwijze er volledig mee eens!
Olde Meule

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 23:07

JoostS schreef:En op drukke of gevaarlijke punten meer van dat oranje doek gebruiken wat je in Duitsland ook veel ziet, of zoals op KP Rijsbergen in het bos bij het onverhard haaks links. Dit valt bijna niet op te rekken door het publiek waardoor ze niet half op de proef staan.

Daarnaast wordt er nog wel eens langs de binnenbocht volop afgelint, dus als een soort curbstones wordt dan de hele bocht afgelint. Terwijl er aan de binnenkant toch geen publiek mag staan op dat punt. Dan kan het lint net zo goed weg, is het ook niet irritant op foto/video. (beetje Ieper-linten)

Over je eerste vissie daar kan ik mee eens gaan, vissie twee het wordt nog vaak gedaan maar zie je het lint als rallylint of juist als publiekslint!?
Olde Meule

Berichtdoor JoostS » vr jul 13, 2007 23:08

Ik zie het als publiekslint, rijderslint vind ik niet nodig, hooguit in de remzak. In het WK wordt ook niet elke bocht afgelint, dat moet maar in de notes staan 8)
JoostS

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden