Aflinten, wat kan beter en wat hoort niet!?

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Aflinten, wat kan beter en wat hoort niet!?

Berichtdoor Olde Meule » vr jul 13, 2007 7:54

Aflinten we doen het als Marshall allemaal maar wat kan beter of hoort helemaal niet!?

Iedere Marshall heeft het wel eens gehad, of het lint staat niet goed opgestelt dan wel afgelint te hebben, je bent iets vergeten of het lintje wappert er vrolijk bij of gaat (perongeluk) stuk! Jij bent degene die het volgens de veiligheids voorschriften uitzet en aflint maar toch staat het publiek het niet altijd aan op de wijze hoe jouw post is afgelint (wat kunnen we hier allen tezamen aan doen, wat kan beter en wat hoort niet?!)
Olde Meule

Berichtdoor nkroeze » vr jul 13, 2007 8:19

Luisteren naar opmerkingen van de organisatie en daardoor GEEN lint in gewassen zitten wil nog wel eens helpen....

Zeker als de proevenchef tegen de organisatie in gaat... "ACH HET IS MAAR MAIS"...............
nkroeze

Berichtdoor RG-Rallysport » vr jul 13, 2007 8:34

Ehm als official je gezonde verstand geberuiken en elkaar ermee helpen tijdens het opbouwen , dus ook elkaar controleren .
Rijd na het linten zelf eens over de proef en bekijk vauit de auto hoe het eruit ziet en of het duidelijk is , zo niet wijzig het !!
En wat betreft publiek aan de goede kant van het lint spreek altijd in de ik vorm wees beleeft dan willen de meeste mensen wel naar je luisteren.
RG-Rallysport

Berichtdoor Frevo » vr jul 13, 2007 8:43

SAS Officialteam schreef:En wat betreft publiek aan de goede kant van het lint spreek altijd in de ik vorm wees beleeft dan willen de meeste mensen wel naar je luisteren.

Vooral richting de mensen die netjes iets vragen.. :roll: :wink:

O en doe ook eens een keer een lintje aan de binnenkant van een bocht.. kan ik ook een keer 'groothoek binnenbochtfoto's' maken ;)
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Frevo

Berichtdoor ikkuh_18 » vr jul 13, 2007 8:46

ik heb bij de SAS geleerd dat je het lint zo strak mogelijk moet spannen zodat ie mooi strak staat niet gaat wapperen en dan issie niet zo snel kapot te maken door publiek en dan loopt het publiek het lint ook niet zo makkelijk naar voren
ikkuh_18

Berichtdoor erikjan » vr jul 13, 2007 9:17

misschien ook wat vaker betonijzer gebruiken, zodat de overspanning van het lint niet zo groot is...

want hoe vaak kom ik in de wei geen linten tegen die links aan een boom, en dan rechts 15 meter verder aan een paal geknoopt zijn...
erikjan

Berichtdoor JoostS » vr jul 13, 2007 9:28

En op drukke of gevaarlijke punten meer van dat oranje doek gebruiken wat je in Duitsland ook veel ziet, of zoals op KP Rijsbergen in het bos bij het onverhard haaks links. Dit valt bijna niet op te rekken door het publiek waardoor ze niet half op de proef staan.

Daarnaast wordt er nog wel eens langs de binnenbocht volop afgelint, dus als een soort curbstones wordt dan de hele bocht afgelint. Terwijl er aan de binnenkant toch geen publiek mag staan op dat punt. Dan kan het lint net zo goed weg, is het ook niet irritant op foto/video. (beetje Ieper-linten)
JoostS

Berichtdoor WillemN » vr jul 13, 2007 9:56

nkroeze schreef:Luisteren naar opmerkingen van de organisatie en daardoor GEEN lint in gewassen zitten wil nog wel eens helpen....

Zeker als de proevenchef tegen de organisatie in gaat... "ACH HET IS MAAR MAIS"...............

ooooo, deze klinkt bekend.......
WillemN

Berichtdoor WillemN » vr jul 13, 2007 9:58

JoostS schreef:En op drukke of gevaarlijke punten meer van dat oranje doek gebruiken wat je in Duitsland ook veel ziet, of zoals op KP Rijsbergen in het bos bij het onverhard haaks links. Dit valt bijna niet op te rekken door het publiek waardoor ze niet half op de proef staan.

Daarnaast wordt er nog wel eens langs de binnenbocht volop afgelint, dus als een soort curbstones wordt dan de hele bocht afgelint. Terwijl er aan de binnenkant toch geen publiek mag staan op dat punt. Dan kan het lint net zo goed weg, is het ook niet irritant op foto/video. (beetje Ieper-linten)

Oranje doek is volgens mij sneeuwnet. Werkt prima, is alleen meer werk om neer te zetten.
WillemN

Berichtdoor JoostS » vr jul 13, 2007 10:20

Ja, dat spul bedoel ik inderdaad ;)
JoostS

Berichtdoor erikjan » vr jul 13, 2007 10:31

JoostS schreef:Ja, dat spul bedoel ik inderdaad ;)

die sneeuwnetten zullen ze in de Alpenlanden natuurlijk volop voorhanden hebben :wink:

ik denk dat 't in NL wel wat duur zal zijn...
erikjan

Berichtdoor JoostS » vr jul 13, 2007 10:37

Ja, denk ook dat dat het vooral de prijs is waarom je het nog niet zoveel ziet. Maar er zijn best punten waar het goed gebruikt kan worden.
JoostS

Berichtdoor official No. 27768 » vr jul 13, 2007 11:00

* Hou aan het eind van het lint elke keer een meter over, mocht het knappen ergens heb je al wat reserve.

*Hou rekening met migratieroutes van publiek, vooral na de top 20 gaan een hoop mensen weer weg. Hou hier vooraf rekening mee!

* Lint altijd ruim volgens het veiligheidsplan. Het publiek wil nog wel eens creatief omgaan met de rekbaarheid hiervan.

* Je staat SAMEN met het publiek te genieten, dus wees behulpzaam en flexibel als de veiligheid dit toestaat.

In 2008 zal ik weer de nodige meters uitzetten :D
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
official No. 27768

Berichtdoor cvgn » vr jul 13, 2007 11:28

Heb een keer lint moeten zetten op een haaks linkse bocht, in het veiligheidsplan stond 20 meter na de bocht eindigen met lint, wat ikzelf nogal krap vond. Ik ben zelf een heel eind voor de bocht gaan staan en dan lopend de bocht door met in het achterhoofd wat de uitwijkzone is van de auto en dus de veilige zone voor het publiek: dit kwam neer op nog eens een 20 meter extra achteruit.
Nadien kwam de veiligheidsauto langs en die vroeg om uitleg, toen ik deze gegeven had was een opgestoken duim het antwoord.

Dus moet je een bocht aflinten waarvan je denk dat ze eraf kunnen schieten zet dan je lint een heel stuk verder dan in je veiligheidsplan staat, dat voorkomt problemen mocht een auto eraf schieten.

groeten uit Roosendaal.
Lars en Carine van Gastel
cvgn

Berichtdoor rogerally » vr jul 13, 2007 12:00

Span geen lint langs een hek of prikkeldraad (lekker gemakkelijk als je moet opruimen en het is de draad gewaaid).
Lint spannen van de ene kant van de sloot naar de overkant van diezelfde sloot vind ik ook overbodig.
Maak gebruik van de natuurlijke afscheidingen, zolang ze maar wel veilig zijn.
En zoals al eerder gezegd kijk ook hoe andere officials van andere officialclubs aflinten, kan heel leerzaam zijn.
rogerally

Volgende

Keer terug naar Wedstrijden