De hond is misschien makkelijk om publiek weg te jagen, maar als je als marshall groep van 5-6 personen op een post al niet meer zonder hond kunt om publiek van een plek af te krijgen...
Dit is hoe ik erover denk.
Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK
mr_nice_guy73 schreef:SylviaBos schreef:StevenK schreef:Joost schreef:Begrijp mij niet verkeerd, de marshalls stonden compleet in hun recht (zoals in 99% van de gevallen wanneer ze iemand wegsturen) maar de hond kan in mijn ogen gewoon niet.
Waarom kan die hond niet ?
Die hond kan ECHT NIET, alleen al om het simpele feit dat ie aandacht vraagt. Ik vind het opvallend dat steeds meer officials er eentje mee brengen: what if...... Ik wil er niet eens aan denken. Laat beestjes en (kleine) kinderen thuis als je gaat officialen, please.
Alle aandacht is nodig voor je toegewezen job op die dag.
Ik ben het hier volledig met je eens Silvia, stel als straks een hond niet helpt waar gaan ze dan mee komen knuppels? En als er 1 persoon tussenzit die denkt ik ga die hond ff treiteren en daarop vervolgens de eigenaar van de hond weer op reageert dan zie ik de veiligheid van de rally in gevaar komen. En daarbij heb ik zelf bewaking gelopen met daarvoor opgeleide honden en zelfs als er toen iets zou gebeuren mag ik de hond niet eens inzetten laat staan een official. Ik moet er dan ook wel bij vertellen dat ik(rallyfan) me soms ook dood erger aan het publiek en als het erop aan zou komen de officials zeer zeker een hulpende hand zou geven met mijn 110 kgMaakt misschien nog wel meer indruk dan een bruine hond
Nu zul je wel zeggen ga dan official worden maar nee ik wou over een tijdje de andere kant gaan proberen dus moet daar heelaas van afzien
Berto schreef:Zou in zo'n situatie de proef niet beter geneutraliseerd kunnen worden?
Joost schreef:Niels, ik dacht dat ik een reactie gaf op iemand die niet rijd. Uiteraard is mijn reactie niet tegen de deelnemers bedoeld.
mantaboy schreef:Joost schreef:Niels, ik dacht dat ik een reactie gaf op iemand die niet rijd. Uiteraard is mijn reactie niet tegen de deelnemers bedoeld.
Joost, ik rij dan misschien nog niet, onthoud wel dat ik vanaf 1994 actief meedraai als official. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de officials tijdens de BHV rally, ook al weer wat jaartjes.
Ik heb 1 echt ongeluk zien gebeuren waarbij een rijder onderstuurd naar de buitenkant van de bocht gleed. De bewuste pers persoon (sommige weten gelijk wie ik bedoel) dacht veilig te zitten achter een boompje...Niet dus!!
Leer hiervan, trek lering van mensen die al wat langer in de rallymolen meedraaien. Doe ook wat met de op- of aanmerkingen van hun.
Daarbij maakt het inderdaad niets uit of ik als official sta of rijder etc ben. Ik heb het hier over dingen die al gebeurd zijn. Helaas...Daarom snap ik nog steeds niet dat sommige (want ik wil niet iedereen over 1 kam scheren) hier geen lering uittrekken. Zeker omdat je hier te maken hebt met mensen die het daadwerkelijk al fout hebben zien gaan!!
En een hond ja of nee, zinloze discussie. Ik weet dat een hond naast je meer indruk maakt op het publiek dan een official die je vriendelijk verzoekt opzij te gaan of ergens niet te lopen. Ga anders maar eens naar een echte wedstrijd waar 7 of 8 rijen publiek staan. Of net dat groepje halfbeschonken jongenlui...
Berto schreef:Even over 2e keer proef Rutbeek:
Bij de start werd ons verteld, dat er een aantal auto's in het onverhard vast stonden.
We zouden door officials wel aan de juiste kant er langs gestuurd worden.
De proef was niet geneutraliseerd.
Nu zaten we aardig te gassen, om het tijdverlies van onze sortie op kp1 goed te maken.
Hier voor ons dus de keuze: er op een fatsoenlijke manier langs (er was 1 gele vlag) zodat de officials en rijders die nog bij de auto's stonden geen gevaar liepen, of er "behoorlijk vlot" langs zodat we niet teveel tijd verliezen op de andere deelnemers in de cup.
Voor een gele vlag situatie is geen maximum snelheid vastgesteld (volgens mij) dus degene die niet zoveel geeft om veiligheid van de mensen ter plaatse gaan er bijv. met 60-70 km/h langs en degene die het een beetje fatsoenlijk wil doen gaat er met 30 km/h langs.
Hier is een behoorlijk verschil in de wedstrijd gemaakt.
Zou in zo'n situatie de proef niet beter geneutraliseerd kunnen worden?
sjakie33 schreef:Berto schreef:Ik wil nog even inhaken op het puntje gele vlag situatie. Ik heb afgelopen zondag ook gemerkt er niet altijd wordt gereageerd op een gele vlag situatie:
Wij waren (zoals velen in het filmpje van Joost hebben kunnen zien) in de eerste bocht op het industrieterrein uitgevallen. Doordat de hele voorwielophanging + schokbreker af was gebroken, was de auto niet van zijn plek af te krijgen. Wij hadden verzocht of de proef even stilgelegd kon worden zodat de auto aan de kant getrokken kon worden. De officials vonden dit niet nodig, want er werd de gele vlag getoond voor de bocht.
Nou ik kan je vertellen dat van het effect van een gele vlag situatie weinig te merken was, de meeste auto's kwamen nog steeds op volle snelheid / op de grens die bocht om gezet.
Wij hebben een hele tijd met spanning staan hopen dat er niet een auto daar ook in de fout zou gaan (het blijft een lastig punt), bijvoorbeeld zo'n inparkeer actie zou maken net als die evo in hetzelfde filmpje, want dan heb je 2 auto's helemaal in de kreukels liggen.
....
Berto schreef:sjakie33 schreef:Berto schreef:Ik wil nog even inhaken op het puntje gele vlag situatie. Ik heb afgelopen zondag ook gemerkt er niet altijd wordt gereageerd op een gele vlag situatie:
Wij waren (zoals velen in het filmpje van Joost hebben kunnen zien) in de eerste bocht op het industrieterrein uitgevallen. Doordat de hele voorwielophanging + schokbreker af was gebroken, was de auto niet van zijn plek af te krijgen. Wij hadden verzocht of de proef even stilgelegd kon worden zodat de auto aan de kant getrokken kon worden. De officials vonden dit niet nodig, want er werd de gele vlag getoond voor de bocht.
Nou ik kan je vertellen dat van het effect van een gele vlag situatie weinig te merken was, de meeste auto's kwamen nog steeds op volle snelheid / op de grens die bocht om gezet.
Wij hebben een hele tijd met spanning staan hopen dat er niet een auto daar ook in de fout zou gaan (het blijft een lastig punt), bijvoorbeeld zo'n inparkeer actie zou maken net als die evo in hetzelfde filmpje, want dan heb je 2 auto's helemaal in de kreukels liggen.
....
Dat bedoel ik dus.
Ik weet heus wel hoe het hoort na 20 jaar rallysport.
Wij hebben ons ook wel gedragen, maar als ik kijk naar tijden van anderen op deze proef, zijn die er waarschijnlijk niet zo langzaam langs gegaan.
Het ging er dus om: hoe hard ga of durf ik er langs.
Daarom leek mij neutralisatie wel handig.
Neutralisatie mag wat mij betreft alleen toegepast worden wanneer de proef daadwerkelijk geblokkeerd is.Of de auto's laten staan en er geen mensen bij laten staan.
Dat is een matige instelling Manfred.mr_nice_guy73 schreef: Nu zul je wel zeggen ga dan official worden maar nee ik wou over een tijdje de andere kant gaan proberen dus moet daar heelaas van afzien
sjakie33 schreef:
Ik wil nog even inhaken op het puntje gele vlag situatie. Ik heb afgelopen zondag ook gemerkt er niet altijd wordt gereageerd op een gele vlag situatie:
Ik zou hier ook niet zo snel aan denken, maar na afgelopen zondag zullen wij bij iedere gele vlag toch wel goed opletten.
StevenK schreef:Joost schreef:Een marshall moet zoiets zelf op kunnen lossen. Dat kunnen andere marshalls toch ook op andere plekken ? Wat nu als die hond iemand gegrepen had? Het is natuurlijk wel een afschrikking voor het publiek, dat snel weg gaat (daar zeg ik ook niets over)
Er zijn maar weinig marshalls die daadwerkelijk dat overwicht hebben. En persoonlijk zie ik liever een official *met* hond die daadwerkelijk de mensen weg krijgt, dan iemand zonder die dat niet voor elkaar krijgt.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten