BHV Expogroep Rally 2006

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Peer » di jul 11, 2006 11:51

Zo maar enkele tips voor navigatoren en officials.

Als navigator stap je uit de rally auto en loopt naar een TC zodra je daar aankomt. Je hebt dan even tijd om te zien hoe de TC werkt, of zijn/haar klok op tijd loopt e.d.
Als official lijkt het mij een goed idee om een campingtafel en klapstoel in de auto gooien. Als het lekker weer is kan je buiten zitten, petje op of partytentje mee. Als het regent of hard waait gaat dit uiteraard niet op, maar bij mooi weer dwing je in feite ook de navigatoren om uit te stappen.
Wanneer het tijd is, wenkt een navigator de rijder het controle gebied in, dit mag tot maximaal 1 minuut voor de ideale inkloktijd. Vooral bij TC service IN kan het lonen om van die minuut gebruik te maken. Exact op de minuut overhandigd de navigator de kaart aan de TC en handelt e.e.a. af, de auto met bestuurder kan dan al doorrijden en beginnen met servicen terwijl dit plaatsvind.
Als beiden, navigator en official buiten staan en dus niet in hun respectievelijke auto´s zitten, is het veel makkelijker te controleren wat er precies ingevuld wordt, ook op de loglijst. En kan e.e.a. dus eerder en makkelijker terug recht gebreid worden.

Wie ooit eens een TC gedraaid heeft of gadegeslagen komt ook tot de conclusie dat bovenstaande procedure gevolgd wordt door de toppers, hoe verder in het veld men komt, hoe nonchalanter men doorgaans wordt. Uitzonderingen zijn er uiteraard overal en ook achterin zijn er zeer goede en competente navigatoren maar als algemene regel gaat het wel degelijk op.

`My two cents` groeten Peer
Peer

Berichtdoor BraMKJ » di jul 11, 2006 12:29

whemink schreef:
Götz schreef:
bemmelen schreef:Ik zou zeggen kom een avond naar Hengelo en wij laten alles zien wat er op papier is gebeurd want we hebben alle tijdkaartjes en logboeken mee naar huis genomen om eventuele problemen op te lossen.
Hoewel er al wel een definitieve uitslag licht.

Uitsag verwerking Rallytiming.

Aanbod neem ik met liefde aan. Hoe kan ik je bereiken?

Gr, Götz

Heb je ze van Almere dan ook nog??? :wink: :wink:

Haha, jammergenoeg hebben wij daar geen rekenkamer gedraait. 8)
BraMKJ

Re: .

Berichtdoor SeBass » di jul 11, 2006 13:13

Franky schreef:Dan zou ik toch adviseren even verder te kijken.
De conclusie die je maakt is niet juist. Denk logisch na.
de loglijst word in volgorde opgeschreven.

dan zie je x om 04 vervolgens stijn jansen om 05 en vervolgens gotz weer om 04. Is gewoon een stomme schrijffout.
Er is niemand ingehaald in het tijdcontrole gebied en er zijn er ook geen 2 tegelijk in dezelfde minuut ingeklokt. Anders zou je Stijn Jansen ook nog effe moeten disqualificeren wegens inhalen in het tijdcontrolegebied. Alles wijst erop dat daar dus de fout gemaakt is en met een beetje navraag van de post erachter kom je daar ook achter.

Loglijsten worden niet altijd in volgorde ingevuld. We zien wel eens een andere volgorde van noteren dan de volgorde van de tijden. Dit komt bijvoorbeeld voor als een equipe een ideale tijd vraag en deze ook krijgt van de official, terwijl de werkelijke tijd veel anders is. (dit laatste mag niet, maar gebeurt helaas wel). Of een official krijgt veel rijders te gelijk en vult later pas de tijden in op het logboek.
Dus de volgorde van loglijsten bij een TC is geen waterdicht bewijs.

Franky schreef:Dat dit misschien wel eens een kampioenschap moet beslissen lijkt me bijzonder ongepast.

Het zou spijtig zijn dat hierdoor een kampioenschap verloren gaat, maar wij kunnen daar als rekenkamer niks aandoen. We zijn neutraal. Bij mogelijk tijdovertreding verzamelen we de feiten en leggen deze voor aan de wedstrijdleiding. Deze beslist over het toekennen van de straf. Gotz krijgt a.s vrijdag uitleg van ons over deze straf en hoe we te werk gaan.

Als je de tips van Peter volgt, zal de kans op fouten heel wat minder zijn. Wat extra tips van mij kant:
- geef het tijdkaartenboekje niet op precies 00 seconden af, maar wacht 5-10 sec. Zo kan er nooit een discussie zijn over de minuut van inklokken (dit doen o.a. Duitse navigators).
- kijk altijd goed of je de inkloktijd goed hebt uitgerekend. Hier worden weleens domme foutjes meegemaakt. (cijfers omgedraait; cijfers niet duidelijk geschreven en daardoor de foute tijd leest)
Complexiteit in de Simpele Eenvoud
SeBass

Berichtdoor Franky » di jul 11, 2006 13:27

[quote="SeBass"]Ik hoop dat als je ziet dat je het niet bij het rechte eind hebt je dit hier ook even verteld. Ik ben volledig overtuigd van de gegevens van Gotz.

Wat betreft inklokken en tijdkaartzaken zul je mij niet snel betrappen op een fout. Ik klok altijd een aantal secondes in en zeg ook altijd de tijd die ik wil hebben. Als de official het er niet mee eens is krijgt ie mijn kaart niet!
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor bemmelen » di jul 11, 2006 14:01

Ik heb met Götz overlegt dat we het allebij melden als we het hebben uit gezocht.
bemmelen

Berichtdoor BraMKJ » di jul 11, 2006 14:29

Franky schreef:Ik hoop dat als je ziet dat je het niet bij het rechte eind hebt je dit hier ook even verteld. Ik ben volledig overtuigd van de gegevens van Gotz.

Wat betreft inklokken en tijdkaartzaken zul je mij niet snel betrappen op een fout. Ik klok altijd een aantal secondes in en zeg ook altijd de tijd die ik wil hebben. Als de official het er niet mee eens is krijgt ie mijn kaart niet!

Ik denk niet dat hier het functioneren van de rekenkamer ter discussie staat. Gezien de gegevens die in de rekenkamer bekend zijn is daar correct opgetreden. Zoals SeBass al aangeeft zijn de logboeken geen goed bewijs. Daardoor wordt er in geval van twijfel altijd gekeken naar de tijdkaart. De rekenkamer kan dan niet zien of de goede tijd is ingevuld door de official. De bestuurder kan dat wel.

De rekenkamer heeft in deze een verkeerde tijd opgemerkt en doorgegeven aan de organisatie. Vervolgens beslist de organisatie verder wat er gebeurd. Ik zie niet waar de rekenkamer hier fout kan zitten. Het kan best zo zijn dat Gotz gelijk heeft, maar dat is voor de rekenkamer nooit na te gaan.
BraMKJ

Berichtdoor MartijnS » di jul 11, 2006 15:06

Nee, deze was nieuw..
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor Hein » di jul 11, 2006 15:50

MartijnS schreef:Nee, deze was nieuw..

speciaal gegraven voor de rally. Ik vond hem een beetje krap om aan te sturen. Maar ik kan me daar natuurlijk in vergissen
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor Wolter » di jul 11, 2006 17:02

Corne schreef:Op de onboards DVD van Frank Verhoeven staat (ik geloof van Mark Breijer) een proef rond Achtmaal, waar toen ook een waterbak in zat.. Was dat dezelfde als die afgelopen zaterdag werd gebruikt? (die waterbak leek mij iets natuurlijker overigens)

Bedoel je niet ELE met de waterbak die destijds op het eurocircuit werd gebruikt? (toch?)
Wolter

Berichtdoor MartijnS » di jul 11, 2006 17:17

BHV had er eerst ook eentje, maar misschien is die er wel niet meer Corne?
Martijn Schouten
MartijnS

Berichtdoor TWENGELTJE » di jul 11, 2006 17:19

MartijnS schreef:BHV had er eerst ook eentje, maar misschien is die er wel niet meer Corne?

Dat komt omdat ze speciaal hiervoor werden aangelegd
TWENGELTJE

Berichtdoor mantaboy » di jul 11, 2006 18:19

Corne schreef:
Wolter schreef:
Corne schreef:Op de onboards DVD van Frank Verhoeven staat (ik geloof van Mark Breijer) een proef rond Achtmaal, waar toen ook een waterbak in zat.. Was dat dezelfde als die afgelopen zaterdag werd gebruikt? (die waterbak leek mij iets natuurlijker overigens)

Bedoel je niet ELE met de waterbak die destijds op het eurocircuit werd gebruikt? (toch?)

Neenee, gewoon BHV :lol: Dat beeld uit de dvd is wel erg lang geleden moet ik zeggen hoor, want Breijer reed nog in een Subaru WRX

Voor de kenners, die waterbak was altijd op KP De Lent, te bereiken tegenover de service van BHV zeg maar. De waterbak op de Hel is speciaal aangelegd, wat wel een aantal hilarische momenten heeft opgeleverd. :lol:

Ik vond het persoonlijk een rally met een aantal kleine schoonheidsfoutjes. Ik hoop alleen dat alle officials die geweest zijn tevreden zijn over de slaap gelegenheden en het eten. Het publiek wat ik gesproken heb was tevreden. Veel verhalen gehoord over dat vroeger alles mooier en beter was totdat van Eldik en Tsjoen gepasseerd waren. Toen was ineens nu alles beter, vreemde gang van zaken... :wink:

Enne @Sylvia: Tevreden? :wink:
mantaboy

Berichtdoor RScosworth » di jul 11, 2006 18:24

mantaboy schreef:Voor de kenners, die waterbak was altijd op KP De Lent, te bereiken tegenover de service van BHV zeg maar. De waterbak op de Hel is speciaal aangelegd, wat wel een aantal hilarische momenten heeft opgeleverd.

was op de lent idd, vond die alleen wel wat spectaculairder, daar konden ze veel harder doorheen omdat er geen knik inzat, bij waaghalzen als bert de jong en henk vossen, die toen nog geen N rden, leverde dit vaak spectaculaire beelden op
RScosworth

Berichtdoor SylviaVisser » di jul 11, 2006 18:46

@JP, zie mijn eerdere post aan Jan 8x :idea:

verder is het misschien leuker en beter om dat niet hier breed uit te meten, maar eens tijdens een gezellig samen zijn.

**mening verschillen nou eenmaal
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor Jacques81 » di jul 11, 2006 19:16

waterbak? dat was een koeien tunnel :lol:
Maar dat is wel vergane glorie met bertje de jong.
En das lang geleden ja toen reden ze nog bij ons door de straat.
Jammer dat ze niet alles benutten van de paden die er nog bij liggen je zou nog mooiere proeven kunnen maken met nog meer onverhard jammer dat het hier natuurgebied is dus dat zal niet lukken. maar ook zonder dat onverhard zou je nog hele andere proeven kunnen stellen. Ze moeten alleen maar stoppen met die verdomde tonnen op de weg te zetten maak dan de remzone wat langer en de sloot ligt er niet voor niets 8)
Jacques81

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden