wopper schreef:
Nou de auto's kwamen er met best hoge snelheid aan en wij(publiek) stonden achter de bomen daar was dus ook het lint en de veilige zone....
Maar de mannen met de gele hesjes stonden zo bij mekaar te kletsen dat ze niet met alle aandacht kunnen kijken en opletten wat er op het parcour gebeurt....
Ik heb de allereerste post van Ton er nog maar eens bijgehaald en het betreffende filmpje bekeken. Dan blijkt dat je nooit mag zeggen dat je achter het lint in een veilige zone staat.
Kom op mannen dit is een snelheidssport. Daar behoor je met gepaste voorzichtigheid mee op te gaan. Dat geld voor deelnemers, pers, officials en publiek. Als je elkaar af gaat lopen zeiken omdat de een een geel hesje heeft, de andere een wit hesje en ze daardoor allebei voor het lint mogen staan. Sorry dan houdt het voor mij op. Vaak (lees: veel te vaak) zijn de officials en in mindere mate de pers de kop van jut als het gaat om de kritiek. Het geachte publiek moet echter de hand eens in eigen boezem steken.
Laten we nou eens beginnen met dingen aan te nemen van elkaar en niet direct een ontzettend grote mond opzetten. Ook dat geld voor beide zijden, want er zijn ook officials die menen dat ze macht hebben, van alles op een bekkerige manier regelen met pers en publiek en vervolgens tijdens de proef vrolijk gaan staan fotograferen.
Meer aflinten is ook geen optie. Vorig jaar in Barneveld zag ik dat de paaltjes uit de grond gehaald werden en gewoon 10 meter naar voren geplaatst werden. Vervolgens werd het lint zodanig opgerekt dat het knapte. Er werd wel nieuw lint gespannen, maar de 10 meter terreinwinst bleef. Dit gebeurt ook als je de hele zaak dichtlint.
Ik denk dat de gemiddelde bezoeker van een rally, en dan bedoel ik niet de die-hards die iedere rally bezoeken en hier de kritiek leveren, maar de bezoeker die 1 keer per jaar ongeveer 90 auto's door de achtertuin krijgt absoluut geen sjoege heeft van wat er kan gebeuren. Daar ligt voor ons als pers natuurlijk een schone taak. Dat zou ik ook wel willen, maar wij werken ook niet voor iedere krant. Dus krijg je weer te maken met lokale paperazzi's die niet gezegend zijn met enig verstand van zaken.
Al met al een redelijk vicieuze cirkel, die alleen door eendrachtige samenwerking doorbroken kan worden.