door mmrizio » di mei 09, 2006 9:15
Ik denk dat rundkursen de redding van de rallysport kunnen zijn.
Veel publiekssporten brengen het entertainment naar het publiek toe: Voetbal, Langebaanschaatsen, autoracen, etc. Bij een rally moet het publiek traditioneel achter de sport aan. Voor veel echte fans is dat de charme van de sport, maar het is een belangrijke handicap voor het grote publiek. Enerzijds hebben veel mensen geen zin om te zoeken, na te denken en file te staan (veel mensen zullen afhaken als ze een paar keer een proef missen door files), anderzijds zijn files en parkeerproblemen voor de organisatie erg vervelend.
De rundkurs brengt hier - zoals hierboven al gesteld - belangrijke voordelen, daarnaast:
- zijn minder marshalls nodig - wat steeds belangrijker wordt
- is het gemakkelijker om entertainment en faciliteiten te bieden voor het publiek - en voor sponsoren.
Ook zien we dat het op een rundkurs gemakkelijker geld vragen is, zowel vanuit de toeschouwer (die er meer voor krijgt) als vanuit de organisatie die minder toegangswegen hoeft te bewaken. Door hier geld voor te vragen is de organisatie minder afhankelijk van inkomsten uit publiekspakketten. Alle gegevens van de publieksproef kunnen dus gewoon in de pers gepubliceerd worden, wat de drempel verlaagt. Wat dat betreft is het model wat Hulst afgelopen weekend had goed, hooguit zou er nog wat meer publiciteit aan gegeven kunnen worden: een mooie plattegrond, tijden van de proeven etc.
Hiermee bedien je dan 2 soorten toeschouwers: De liefhebbers krijgen er - al dan niet tegen betaling - een mooie kaart bij, voor als ze wel achter de karavaan aan willen naar de buitenproeven.
Het grote publiek heeft een middag/avond laagdrempelig entertainment. En beide dragen financieel bij aan het evenement.
En een rundkurs hoeft niet saai te zijn. Ik denk (als toeschouwer) met veel plezier terug aan de Almere Poort en Almeerderzand proeven en de proef op Perkpolder, alsook 'Nagelerweg'. Alleen maar rundkurses lijkt me te beperkend voor de sport, maar ik denk dat we niet meer zonder kunnen.
En hoe er dan gestart wordt... maakt mij niet zo veel uit. Tijdwaarneming wordt in veel sporten gedaan dmv. een transponder. Ik weet niet hoeveel kosten dit voor organisatie en deelnemers met zich mee brengt.
Maurice
Ps.: Weer een lang verhaal, misschien roep ik zaken die al lang gesneden koek zijn, maar voor mij viel het muntje nu (pas).