stoppen met rondcours!!!

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Renate » ma mei 08, 2006 14:39

Paul schreef:
jeroenski schreef:wel leuk die rondkoers.
alleen inderdaad het gedoe met tijden welke niet goed doorkomen.

ik heb zeker een half uur moeten praten als brugman bij de tijdswaarneming aan het eind van de rally om mijn goede tijden op papiere te krijgen.
dan wordt je ook nog tegengewekt omdat het te veel moeite is om het logboek van de finish erbij te pakken.

uit eindelijk klopt het wel ,ik had gelijk.

het is alleen jammer dat het persbericht van de colt cup de verkeerde stand aanhoud.
wij zijn tweede achter sandor van es en niet abbring.

de groeten jeroen van der zalm

Jeroen, maar had je dan niet aan de Finish van de KP direct het gevoel dat je rij-tijd niet klopte ?

Ja dat had hij gelijk door, ze hebben bij de stopfinish -30 achter de rijtijd gezet. Dan denk je dat het goed komt. Maar ipv deze 30 sec eraf te halen hebben ze hem erbij opgeteld.

Groetjes Renate
Girls just wanna have Rallyfun :lol:
Renate

Berichtdoor SylviaVisser » ma mei 08, 2006 14:55

Misschien wel een goed idee om marshalls van blauwe vlaggen te voorzien op een rundkurs.

Ten overvloede, we rijden rally, geen karting of F1. Daarbij hoort ook het publieks vermaak op een rondkoers.

Tip: met 6 wagens om de 10 sec starten, hele serie uit laten rijden. Probleem: tijdswaarneming :wink: ? Tip; ieder start op papier in zelfde minuut, de 10 seconden registratie is immers al gedaan, oog registreerd flying, probleem lost op :D
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor John Raven » ma mei 08, 2006 14:57

SylviaBos schreef:Misschien wel een goed idee om marshalls van blauwe vlaggen te voorzien op een rundkurs.

Ten overvloede, we rijden rally, geen karting of F1. Daarbij hoort ook het publieks vermaak op een rondkoers.

Tip: met 6 wagens om de 10 sec starten, hele serie uit laten rijden. Probleem: tijdswaarneming :wink: ? Tip; ieder start op papier in zelfde minuut, de 10 seconden registratie is immers al gedaan, oog registreerd flying, probleem lost op :D

Hé... jij bent in Sulingen geweest ;)

Ik heb het hier in Nederland ook wel eens geopperd binnen onze organisatie, maar men is er hier nogal huiverig voor...
John Raven

Berichtdoor SylviaVisser » ma mei 08, 2006 14:59

Kan ik me voorstellen, en jij weet waarom.

Toch denk ik dat er enkele zijn waarbij het zou kunnen. De entree wordt er al gevraagd, wat willen ze dan nog meer. Een speaker erbij en je feestje is compleet.

Ook de Hunsruck gebruikte destijds dit principe. 4 auto's elke 15 sec, 2 minuten geen enz.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor kraats » ma mei 08, 2006 16:15

Campos schreef:
Werner schreef:
Toivonen schreef:Misschien wel een goed idee om marshalls van blauwe vlaggen te voorzien op een rundkurs. Had ons bakken met tijd kunnen schelen de tweede en derde keer Perkpolder.

Amen, ik begrijp niet dat dat niet al lang gedaan wordt. Kan je er meteen straffen aan verbinden als je ze negeert.

Ik heb zelf het idee dat je dan te veel gaat verwachten van marshalls. Ze moet immers de situatie wel erg goed in kunnen schatten. Bijvoorbeeld vd Heuvel voor Bijvelds, beide met een potente auto, wie is sneller...groep N/A...Misschien technische problemen bij Bijvelds.. misschien heeft vd Heuvel zojuist Bijvelds ingehaald?
En wat dacht je van verder achterin het veld? Denk je dat iedereen/een marshall weet wie sneller is, Te Kampe in zijn 205 of Dautzenberg in eenzelfde auto die vlak bij elkaar zitten? (ik wist het zelf vaak niet eens! :mrgreen: )

Bovendien komt er nog bij dat er op een rallyproef niet altijd zomaar aan de kant gegaan kan worden..

Klopt als een bus, helemaal mee eens.
Klippel zat voor onze Colt en dat heeft zeker 15 seconden gekost maar hij kon gewoonweg niet aan de kant. Bij de eerste mogelijkheid gaf hij gelijk de ruimte. Gewoon zoals het hoort. :!:
Maar als er nou gelijk al gevlagd zou zijn toen de situatie ontstond kan de vlaggende officials nooit zien of er op gereageerd wordt. En de volgende baanpost kan niet eens zien dat er gevlagd werd.... kortom kansloos!!! :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor Gerrit Euverman » ma mei 08, 2006 21:45

SylviaBos schreef:
Toch denk ik dat er enkele zijn waarbij het zou kunnen. De entree wordt er al gevraagd, wat willen ze dan nog meer. Een speaker erbij en je feestje is compleet.

Ook de Hunsruck gebruikte destijds dit principe. 4 auto's elke 15 sec, 2 minuten geen enz.

Wat me ook opviel was dat het publiek zeer enthousiast was en zich heel keurig gedraagt.
Gerrit Euverman

Berichtdoor Paul » ma mei 08, 2006 22:15

Gerrit Euverman schreef:
SylviaBos schreef:

Wat me ook opviel was dat het publiek zeer enthousiast was en zich heel keurig gedraagt.

:shock:...dus rondkurs 4 auto's elke 15 sec, en het publiek is zeer enthousiast em gedraagt zich erg netjes.....hmmm te mooi om waar te zijn :shock:
Paul

Berichtdoor TWENGELTJE » ma mei 08, 2006 22:50

Het zou best kunnen omdat we tegenwoordig ook met een startoog kunnen werken Er is nieuwe aperatuur
TWENGELTJE

Berichtdoor leor888 » ma mei 08, 2006 23:38

Die registratie van start en stop tijden moet technisch toch op te lossen zijn! (Hele volkstammen en hele volkssporten doen dat zonder problemen. wat dacht je van bijv de tijdwaarneming bij een marathon met tig-duizend deelnemers?)

Maar ik als toeschouwer zou toch heel erg graag dit rundkurs fenomeen behouden!

Van oorsprong ben ik een gtr bezoeker, maar daar zag je op een gegeven moment al dat het heel moeilijk werd om meerdere punten te bekijken omdat het verkeer op de tussenroutes helemaal vast liep.

En door een rundkurs is er gewoon minder behoefte aan het tussentijds verplaatsen van toeschouwers.

Er blijven natuurlijk altijd fans van een bepaald team die zodra deze is gepasseerd, ze vertrekken naar de eerst-(of meestal) tweedsvolgende proef. Maar die vergeten dan dat er ook heel mooie situaties te zien zijn bij de "mindere goden".
maar dat is dan weer offtopic.
leor888

Berichtdoor Peer » di mei 09, 2006 0:46

Meerdere auto's in dezelfde minuut starten heeft de ELE op het Eurocircuit toegepast. Het woord zegt het all, CIRCUIT.
Voor mij is en blijft het dan racen, rallyracen zo je wil, maar geen rally.

Ik zie bovendien een ander probleem en dat is dat wanneer het circuit leeggereden is en voordat de volgende groep start een gat zit.
Tenzij je het parcours echt helemaal af kan sluiten met menshoge hekken, zoals op een circuit dus, gaat het publiek onherroepelijk verplaatsen hetgeen weer gevaarlijke situaties oplevert.
Vervolgens is er een probleem wat te doen met een deelnemer die in de problemen is en heel langzaam de proef af wil maken. Wachten we met de volgende heat totdat hij daadwerkelijk de proef verlaten heeft, met het risico van ongelimiteerd uitlopen van het tijdschema, of starten we gewoon de volgende heat.
Peer

Berichtdoor StevenK » di mei 09, 2006 5:13

leor888 schreef:Van oorsprong ben ik een gtr bezoeker, maar daar zag je op een gegeven moment al dat het heel moeilijk werd om meerdere punten te bekijken omdat het verkeer op de tussenroutes helemaal vast liep.

En door een rundkurs is er gewoon minder behoefte aan het tussentijds verplaatsen van toeschouwers.

Kijk, dat bedoel ik !
StevenK
Site Admin

Berichtdoor mmrizio » di mei 09, 2006 9:15

Ik denk dat rundkursen de redding van de rallysport kunnen zijn.

Veel publiekssporten brengen het entertainment naar het publiek toe: Voetbal, Langebaanschaatsen, autoracen, etc. Bij een rally moet het publiek traditioneel achter de sport aan. Voor veel echte fans is dat de charme van de sport, maar het is een belangrijke handicap voor het grote publiek. Enerzijds hebben veel mensen geen zin om te zoeken, na te denken en file te staan (veel mensen zullen afhaken als ze een paar keer een proef missen door files), anderzijds zijn files en parkeerproblemen voor de organisatie erg vervelend.

De rundkurs brengt hier - zoals hierboven al gesteld - belangrijke voordelen, daarnaast:
- zijn minder marshalls nodig - wat steeds belangrijker wordt
- is het gemakkelijker om entertainment en faciliteiten te bieden voor het publiek - en voor sponsoren.

Ook zien we dat het op een rundkurs gemakkelijker geld vragen is, zowel vanuit de toeschouwer (die er meer voor krijgt) als vanuit de organisatie die minder toegangswegen hoeft te bewaken. Door hier geld voor te vragen is de organisatie minder afhankelijk van inkomsten uit publiekspakketten. Alle gegevens van de publieksproef kunnen dus gewoon in de pers gepubliceerd worden, wat de drempel verlaagt. Wat dat betreft is het model wat Hulst afgelopen weekend had goed, hooguit zou er nog wat meer publiciteit aan gegeven kunnen worden: een mooie plattegrond, tijden van de proeven etc.

Hiermee bedien je dan 2 soorten toeschouwers: De liefhebbers krijgen er - al dan niet tegen betaling - een mooie kaart bij, voor als ze wel achter de karavaan aan willen naar de buitenproeven.
Het grote publiek heeft een middag/avond laagdrempelig entertainment. En beide dragen financieel bij aan het evenement.

En een rundkurs hoeft niet saai te zijn. Ik denk (als toeschouwer) met veel plezier terug aan de Almere Poort en Almeerderzand proeven en de proef op Perkpolder, alsook 'Nagelerweg'. Alleen maar rundkurses lijkt me te beperkend voor de sport, maar ik denk dat we niet meer zonder kunnen.

En hoe er dan gestart wordt... maakt mij niet zo veel uit. Tijdwaarneming wordt in veel sporten gedaan dmv. een transponder. Ik weet niet hoeveel kosten dit voor organisatie en deelnemers met zich mee brengt.

Maurice

Ps.: Weer een lang verhaal, misschien roep ik zaken die al lang gesneden koek zijn, maar voor mij viel het muntje nu (pas).
mmrizio

Berichtdoor StevenK » di mei 09, 2006 9:20

mmrizio schreef:Ps.: Weer een lang verhaal, misschien roep ik zaken die al lang gesneden koek zijn, maar voor mij viel het muntje nu (pas).

Je hebt mooi en duidelijk verwoord wat ik meestal in een paar woorden probeer te verwoorden, ik ben 't ook van harte met je eens.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Hein » di mei 09, 2006 9:36

mmrizio schreef:Ps.: Weer een lang verhaal, misschien roep ik zaken die al lang gesneden koek zijn, maar voor mij viel het muntje nu (pas).

Amen, ik ben het helemaal met je eens Maurice. Alleen mag Perkpolder van mij weer andersom gereden worden. Vond ik persoonlijk wat meer spektakel.
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor jeroenski » di mei 09, 2006 9:49

ik snap zowieso al niet waarom er niet met een transponder gewerkt kan worden.

de marktleider is volgens mij een nederlands bedrijf ,AMP of zoiets.

dat moet toch ook in de rallysport makkelijk in te voeren zijn.
in kopen door de rallypool en elke wedstrijd aan elke organisatie verhuren.we hebben geen 2 wedstrijden tegelijk dus dat is geen punt.

gr jeroen :)
jeroenski

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden