Een snellere 0 auto ??? Ja of nee

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor mantaboy » ma mei 01, 2006 22:58

Hier werd de fout gemaakt dat op de rondkoers vlak na de 0 Bijvelds gestart werd. Normaal werk je met +10 of zelfs +15, +20. Dit houd in dat als er een deelnemer op de proef zit en de andere moet starten op zijn tijd, 10 seconden of meer extra krijgt. Eigenlijk had dus Bijvelds +15 moeten krijgen of misschien nog wel meer. Het gebeurt gelukkig wel steeds vaker dat de 0 wagen 3 minuten voor de eerste deelnemer start.

Maar de hele discussie voor een snellere 0 wagen moeten we niet voeren, we moeten blij zijn dat deze niets extra kost voor de organisatie.
mantaboy

Berichtdoor SylviaVisser » di mei 02, 2006 6:33

we moeten blij zijn dat deze niets extra kost voor de organisatie.

In mijn ogen zijn ergernis en "boze" deelnemers (=misschien wel negatieve publiciteit voor de rally) niet in geld uit te drukken.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor StevenK » di mei 02, 2006 6:41

SylviaBos schreef:we moeten blij zijn dat deze niets extra kost voor de organisatie.

In mijn ogen zijn ergernis en "boze" deelnemers (=misschien wel negatieve publiciteit voor de rally) niet in geld uit te drukken.

Helemaal mee eens.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Peer » di mei 02, 2006 8:16

Indien, zoals Steven lijkt te denken, een 0 ten alle tijden de eerste deelnemer voor moet kunnen blijven EN daarbij zoals de organisatie eist niet kapot gaat of van de weg afgaat, dan betekent dat dus dat 0 auto op zijn sloffen winnaar en vervolgens kampioen was geworden als hij gewoon deelnemer was geweest. De meeste mensen zouden daar dan ook de voorkeur aan geven denk ik.
Dus, de 0 hoeft niet sneller te zijn maar ....
- Dient 3 minuten voor de eerste deelnemer gestart te worden en op lange proeven wellicht zelfs meer.
- Dient de rundkurs na 1 ronde te verlaten OF de eerste deelnemer wordt 3 minuten na zijn laatste doorkomst bij de start gestart.
- Indien 3 minuten niet genoeg blijkt te zijn dient dit acuut verlengd te worden.
Als dit goed gemanaged wordt, geen enkel probleem. Ik heb allerlei kleine autootjes, vanaf Corsa 1300, probleemloos zien nullen.

Als dit niet goed afgesproken wordt, of de 0 "luistert" niet, dan is er een probleem want als deelnemer, dus ook als 0, constant spiegelen is niet leuk en rijd niet prettig weet ik uit ervaring. Ik heb zelf in een 1300tje o.a. een Sierra Cosworth en een EVO5 gp A achter me gehad, geloof me ik was heel blij als ze voorbij waren.
Ook ben ik me ooit rot geschrokken op Heuvelland (ruim 30 km KP), ik werd ingehaald door de auto die na mij gestart was, dit had ik verwacht, maar even later werd ik ook nog ingehaald door de auto daar achter (een groep N Polo diesel notabene), dit had ik dus niet verwacht en ik bemerkte hem pas toen hij echt op mijn bumper zat. Dat is geen prettige gewaarwording kan ik je verzekeren, zeker niet als je niet meteen aan de kant kan. Enneh een claxon hoor je echt niet boven het lawaai van je eigen motor, benzinepomp en de stenen die onder je auto, waar alle geluiddempende materialen uit verwijderd zijn, door vliegen.

Groeten Peer
Peer

Berichtdoor StevenK » di mei 02, 2006 9:25

Peer schreef:Indien, zoals Steven lijkt te denken, een 0 ten alle tijden de eerste deelnemer voor moet kunnen blijven

Waar zeg ik dat ? Ik zeg alleen dat de 0 een deelnemer op wedstrijdsnelheid is. En ik vind dat de 0 op zo'n moment moet starten dat 'ie niet door de 1 ingehaald hoeft te worden. En met een relatief langzame auto op een lange proef betekent dat dat 'ie niet op 1 maar op 2 of 3 minuten moet starten. (Of beter, in de zin van het tijdschema, de 1 niet op 01, maar 03 of 04.)
StevenK
Site Admin

Berichtdoor SylviaVisser » di mei 02, 2006 9:39

Op Fia.com staan een aantal duidelijke regels waaraan de 0 moet voldoen.
Enkele zijn zelfs mbt deze disussie hier leuk in detail. :wink:

Om niet te hoeven zoeken, FIA Rally Reglement
4.4.1.2
4.4.1.3
2.7 met de nadruk op 2.7.6 en 2.7.6
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor Franky » di mei 02, 2006 9:40

mantaboy schreef:Hier werd de fout gemaakt dat op de rondkoers vlak na de 0 Bijvelds gestart werd. Normaal werk je met +10 of zelfs +15, +20. Dit houd in dat als er een deelnemer op de proef zit en de andere moet starten op zijn tijd, 10 seconden of meer extra krijgt. Eigenlijk had dus Bijvelds +15 moeten krijgen of misschien nog wel meer. Het gebeurt gelukkig wel steeds vaker dat de 0 wagen 3 minuten voor de eerste deelnemer start.

Maar de hele discussie voor een snellere 0 wagen moeten we niet voeren, we moeten blij zijn dat deze niets extra kost voor de organisatie.

o auto rijden is een gunst.
je maakt test km's op snelheid voor nop.

zoals in het colt voorbeeld word er juist veel getest en ontwikkeld voor de coltcup
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor Peer » di mei 02, 2006 10:15

SylviaBos schreef:Op Fia.com staan een aantal duidelijke regels waaraan de 0 moet voldoen.
Enkele zijn zelfs mbt deze disussie hier leuk in detail. :wink:

Om niet te hoeven zoeken, FIA Rally Reglement
4.4.1.2
4.4.1.3
2.7 met de nadruk op 2.7.6 en 2.7.6

Dit zijn de (minimale) regels voor FIA kampioenschappen, het BSR heeft deze voor Nederland nog wat aangescherpt, met name voor wat betreft de veiligheidseisen.
Deze regels zeggen overigens vrij weinig over hoe lang voor nummer 1 men over de proef hoort te gaan.
4.4.1.2 en 4.4.1.3 hebben betrekking op Spoco's etc en niet op de "0".
Peer

Berichtdoor TWENGELTJE » di mei 02, 2006 18:59

Vandaag gehoort Ger rijdt met een Evo als `0`` in Hulst
TWENGELTJE

Berichtdoor Christophe » di mei 02, 2006 21:09

Zoveel zal dit niet uitmaken volgens mij. Inhalen doet Bijvelds toch.
Christophe

re

Berichtdoor MartijnB » do mei 04, 2006 16:00

het lijkt mij dat de oplossing is om een 0 auto maar 1 rondje te laten rijden op een rondcourse

heeft de nr 1 er ook geen last van en na 1 rondje weten de toeschouwers wel dat de rest eraan komt

krijg je ook geen 5 of 6 opsommingen in Rallyreport over Gert dat ie niet aan de kant ging in het verleden
MartijnB

Re: re

Berichtdoor StevenK » do mei 04, 2006 17:12

MartijnB schreef:het lijkt mij dat de oplossing is om een 0 auto maar 1 rondje te laten rijden op een rondcourse

Daar los je niks mee op, want zoals ook bij RR gezegd werd was het probleem *dat* er een 0-auto reed, maar dat Bijvelds meteen na de 0 weggestart werd.

Ook met één rondje zal de 0-auto langs de start komen
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Turbo de gravende mol » do mei 04, 2006 23:01

Tja rally fan's, het word gewoon eens tijd dat de kogel door de kerk gaat als nul rijder weet je dat je geen rijders mag hinderen, we weten ook dat de colt langzamer is dan een WRC of een snelle groep N auto maar breng dat die Heuveltjes maar eens bij want al zou hij in de auto van zoon lief rijden dan nog levert hij een hinderlijk gedrag zoals in Amsterdam 2005 dat leverde Jasper zelfs nog veel schade op!

We weten ook wel als we de nul rijder 1 ronde laten rijden dat het nog fout kan gaan bij een rondkoers of op een lokale klassementsproef, mits hij gefinisht is en dat dan pas de eerste rijder van start mag gaan maar dan is het gat tussen bijde weer te groot waardoor het vervelende publiek aan de wandel gaat of met een dronkenkop op de kp gaan zitten (fijn v.d. marshall's)

Er moet gewoon een fuist regel komen eerste keer (zien we door de vingers!) tweede keer hinderen officiele waarschuwing en de derde keer er uit en je start niet meer als nul rijder. (einde contract!)
Turbo de gravende mol

Berichtdoor Erik de Wild » do mei 04, 2006 23:10

Ligt er volgens mij ook een beetje aan hoe groot het rondje is van de Rondkoers, een minuut later, of +15 of +... zal geen garantie geven of je elkaar tegenkomt. Komt de 0 niet de eerste deelnemer tegen dan mischien wel nr.2

Lijkt mij dat op een RONDKOERS de 1 een halve minuut start nadat de 0 de start weer gepasserd is. Dan heeft de 0 al een volledige ronde gereden en weet dus iedereen dat de KP begonnen is. De 0 moet dan onafhankelijk van het aantal ronden gelijk de rondkoers naar de finish toe verlaten. Let wel, de 0 moet in een dergelijke auto rijden dat je de 1 voor kan blijven (bv. EVO) Om bij Gert te blijven, die heeft dan echt wel het kunnen om de 1 voor te blijven (ook al is dat een WRC) immers een halve minuut tot aan het punt waar hij de rondkoers verlaat, dat moet genoeg zijn (is vaak geen hele ronde).

Zomaar een idee, natuurlijk kan iemand hier wel weer een maas in het net vinden. Kom maar op, laten we maar proberen een sluitend idee te vinden wat een organisatie hapklaar kan overnemen

Groet Erik
Erik de Wild

Vorige

Keer terug naar Wedstrijden