kwaliteit van rallyproeven in NL

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

kwaliteit van rallyproeven in NL

Berichtdoor erikjan » zo apr 30, 2006 21:51

Ik ben zelf niet in Almere geweest, gelukkig kon ik vandaag in RallyReport een uitstekende reportage met veel in-board-werk zien.

Wat mij opviel is het kruip-door-sluip-door karakter van de proef in Almere; fietspaden, bruggetjes, zelfs een fietspad langs een doorgaande weg waar het normale wegverkeer nog reed...

Ik bezoek inmiddels al meer dan 20 jaar als bezoeker rally's, en snap als geen ander dat het in Nederland woekeren met ruimte is voor de organisatoren.

Maar zijn zulke Micky-Mouse proeven echt nodig ?

Ik vraag me ook af of de competitie wel uit de verf komt, als je ziet dat bij een rondkurs snelle deelnemers opgehouden worden.

Nu ben ik misschien wel Nederlands grootste liefhebber van een rondkurs, al was het alleen al vanwege het feit dat je de deelnemers veel vaker ziet langskomen, maar ga dan zo'n proef dan wel uitzetten op een industrieterrein met meer ruimte, en niet op een soort veredelde Verkeerstuin :wink:

Ik vraag me af wat deelnemers van zo'n proef vinden...
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
erikjan

re

Berichtdoor MartijnB » ma mei 01, 2006 9:09

vorig jaar heb ik voor het eerst Almere gereden en ondervond toen ook al enig nadeel van deze krappe gedeeltes over fiestpaden enzo.
Sommige delen lijken wel op verkeerspark Assen.
Alleen zijn onze rallyauto s enigsinds groter.

Maar nou niet zozeer alleen Almere meerder wedstrijden krijgen naar mijn mening zogeheten we moeten iets proeven, daarbij heb ik gsiteren eens geluisterd naar de colum in rallyreport over alcohol en toeschouwers en het terug gaan naar alleen nog maar dag proeven.

Mijns inziens wordt de kwaliteit van de Nl se rallysport er niet echt beter op op deze manier
MartijnB

Berichtdoor StevenK » ma mei 01, 2006 9:26

Je ziet mensen heel vaak afgeven op rondkoersen en industrieterreinproeven, maar is het niet zo dat dit soort proeven juist kenmerkend zijn voor de Nederlandse rallysport ?

In het WK heeft toch ook elke wedstrijd zijn eigen karakter ?
StevenK
Site Admin

re

Berichtdoor MartijnB » ma mei 01, 2006 9:41

ikzelf vind rondkoersen best leuk Steef

Amsterdam vind ik een van de leukste rondkoersen in NL als sprint proef

Ekkersrijt in de ELE is ook erg leuk

alleen niet als het over krappe fietspaden gaat waar je hoe je ook stuurt toch een stoeprand moet raken om nog een beetje met snelheid door te kunnen.

ik noem dat we moeten toch iets proeven
MartijnB

Re: kwaliteit van rallyproeven in NL

Berichtdoor Patmeister » ma mei 01, 2006 10:33

erikjan schreef:Ik ben zelf niet in Almere geweest, gelukkig kon ik vandaag in RallyReport een uitstekende reportage met veel in-board-werk zien.

Wat mij opviel is het kruip-door-sluip-door karakter van de proef in Almere; fietspaden, bruggetjes, zelfs een fietspad langs een doorgaande weg waar het normale wegverkeer nog reed...

Ik bezoek inmiddels al meer dan 20 jaar als bezoeker rally's, en snap als geen ander dat het in Nederland woekeren met ruimte is voor de organisatoren.

Maar zijn zulke Micky-Mouse proeven echt nodig ?

Ik vraag me ook af of de competitie wel uit de verf komt, als je ziet dat bij een rondkurs snelle deelnemers opgehouden worden.

Nu ben ik misschien wel Nederlands grootste liefhebber van een rondkurs, al was het alleen al vanwege het feit dat je de deelnemers veel vaker ziet langskomen, maar ga dan zo'n proef dan wel uitzetten op een industrieterrein met meer ruimte, en niet op een soort veredelde Verkeerstuin :wink:

Ik vraag me af wat deelnemers van zo'n proef vinden...

IK zou niet weten hoe een organisatie in Almere het anders moet doen, de gehele omgeving is ontworpen voor een stad met hier en daar wat rekreatie en nog wat toekomstig bouw terrein. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het best een hele aardige rally is om te rijden en dat door deze "sluip door kruip door" er toch een bepaalde vorm aan wordt gegeven. Ook moest je als team aardig aan de bak wat sturen en lezen betreft, ook al weet de rijder het na 3 x rijden natuurlijk wel.
Nogmaals veel meer dan dit is in zo een omgeving niet haalbaar.

Almere is immers geen Huy (BE).............
Patmeister

Berichtdoor MichSTI » ma mei 01, 2006 11:08

Natuurorganisaties he.. Neem als voorbeeld de proef die onderlangs de Lemelerberg liep, van de Golden Tulip Rally. Volgens mijn vader is dat een enorm mooi stuk proef, vooral in de groep B tijd, toen al die auto's daar zo enorm zeilden.

Maar op de Lemelerberg mocht niet meer geracet worden omdat het beschermt is. En ja, dan moet je uitwijken naar "Mickey Mouse" proeven.

Daarom bezoek ik ook 2x in het jaar een belgische rally ;)
MichSTI

Berichtdoor erikjan » ma mei 01, 2006 13:55

MichSTI schreef:Natuurorganisaties he.. Neem als voorbeeld de proef die onderlangs de Lemelerberg liep, van de Golden Tulip Rally. Volgens mijn vader is dat een enorm mooi stuk proef, vooral in de groep B tijd, toen al die auto's daar zo enorm zeilden.

Maar op de Lemelerberg mocht niet meer geracet worden omdat het beschermt is. En ja, dan moet je uitwijken naar "Mickey Mouse" proeven.

Daarom bezoek ik ook 2x in het jaar een belgische rally ;)

gelukkig bestaat er in de GTR nog altijd de mogelijkheid om bestaande proeven aan elkaar te knopen, zoals in 2005 gedaan is :D

maar behalve op industrieterreinen is ook in landelijk gebied gelukkig nog wel eens een rundkurs te vinden (Bentelo in de Euregio een paar jaar geleden, en Luttenberg in de GTR)

en trouwens: een rally over fietspaden lijkt me ook niet zo goed voor de handhaving van verkeersbeleid; voor je 't weet gaan mensen het na afloop van de rally nadoen :shock:
erikjan

Berichtdoor MichSTI » ma mei 01, 2006 14:29

Mja, hier in de buurt ligt behoorlijk veel onverhard, ze moeten eens komen kijken achterin giethmen enzo. Daar ligt behoorlijk veel mooi rallyproef. Ik heb wel eens een proef uitgedacht, bij ons achter. Start in het bos, dan ongeveer 500m onverhard met een paar flauwe bochten, daarna haaks rechts op fietspad, klein stukje fietspad, dan een paralelweg op, tot de reggebrug, daar haaks rechts de reggedijk op. Dat is ongeveer een kilometer onverhard met wat flauwe bochten. Na de reggedijk links een fietspaadje op en dan verder giethmen/damsholte in.

Dan heb je een best mooie proef.. Alleen de gemeente Ommen houdt niet zo van Rallysport volgens mij.
MichSTI

Berichtdoor TWENGELTJE » ma mei 01, 2006 15:45

De meeste organisaties hebben wel van zulke proeven maar die vergunning is dan vaak het struikelblok
Je kunt nog zo iets moois uit denken maar als de gemeente tegenwerkt dan vergeet het maar
TWENGELTJE

Berichtdoor Turboboost » ma mei 01, 2006 15:48

Proefje bij de "dwarsdijk" in Ommen? :wink:
Turboboost

Berichtdoor gschutten » ma mei 01, 2006 16:31

Helaas ook een utopie: Een volledig onverharde proef door de Sallandse Heuvelrug, je moet eens weten wat voor een geweldige proef dat zou kunnen zijn... :cry:
Going forward and backward like hell!!!
Last rally: Lausitz Rallye - www.gsautosport.nl - Next rally: Euregio Rally
gschutten

Berichtdoor kraats » ma mei 01, 2006 16:42

gschutten schreef:Helaas ook een utopie: Een volledig onverharde proef door de Sallandse Heuvelrug, je moet eens weten wat voor een geweldige proef dat zou kunnen zijn... :cry:

Vergeet niet dat niet alleen organisatoren moeite hebben met de vergunningen. Er zijn ook vele rijders die bepaalde proeven niet wensen te rijden. Er zijn een aantal proeven waar zo gestart kan worden die bijna volledig onverhard zijn. Maar dit wil men niet, en de auto's van deze tijd kunnen het ook niet zo goed aan. Kijk naar Almere, als die omstandigheden in de jaren 70 of 80 waren geweest was er vele malen minder schade geweest. Toen vielen auto's bij het minste of geringste tikje niet uit elkaar. :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team

Berichtdoor Jan » ma mei 01, 2006 17:21

Vergeet niet dat niet alleen organisatoren moeite hebben met de vergunningen. Er zijn ook vele rijders die bepaalde proeven niet wensen te rijden. Er zijn een aantal proeven waar zo gestart kan worden die bijna volledig onverhard zijn. Maar dit wil men niet, en de auto's van deze tijd kunnen het ook niet zo goed aan. Kijk naar Almere, als die omstandigheden in de jaren 70 of 80 waren geweest was er vele malen minder schade geweest. Toen vielen auto's bij het minste of geringste tikje niet uit elkaar. :lol:

Doordat er in Nederland alleen maar bijna op verhard wordt gereden worden die auto's er ook niet meer op gebouwd om zoveel onverhard voor de kiezen te krijgen. Als ze dan, zoals in Almere, meteen een flink stuk krijgen, tsjah dan willen ze nog wel eens uit elkaar vallen :wink:
Jan

Berichtdoor MichSTI » ma mei 01, 2006 17:59

Turboboost schreef:Proefje bij de "dwarsdijk" in Ommen? :wink:

Dwarsdijk? Das noord-Ommen als ik het zo bekijk. Das één groot polderlandschap, zijn niet zulke mooie wegen. Als je wat wil moet je in zuid ommen zijn, veel meer onverhard.
MichSTI

Berichtdoor stefanjonas » ma mei 01, 2006 18:04

wat dacht je van de toeristenroute over de sallandse heuvelrug? wel verhard, maar o zo mooi!!! (net belgie proef)
alleen heb je te maken met staatsbosbeheer... (is er geen geld voor afkopen van staatsbos om zo'n proef toch te kunnen doen?)

Wat betreft onverhard hebben we in twente nog nix te klagen, ook voor rally niet, want genoeg zandpaden... alleen de haaks-op-elkaar paden en wegen zijn er teveel voor het mooie... maar we zijn dan ook geen frankrijk of belgie...
stefanjonas

Volgende

Keer terug naar Wedstrijden