Tank S Rally(sprint) 2006

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor clemens » vr feb 10, 2006 22:06

henk schreef:lees net dat deelnemers met active differentieel niet mee mogen doen in het nederlands kampioenschap?
van eerd, van eldik en thurnbull zijn om die reden niet toegelaten bij hun inschrijving.
is toch wel erg jammer om te horen.

Men mag wel starten echter.....is de mededeling gegeven dat er niet met actieve diffs gestart mag worden..totdat het BSR officieel bekent maakt dat er een reglementswijziging wordt doorgevoerd.

http://rally.pittalk.nl/bericht.php?nieuwsid=2690
clemens

Berichtdoor StevenK » vr feb 10, 2006 22:07

clemens schreef:
henk schreef:lees net dat deelnemers met active differentieel niet mee mogen doen in het nederlands kampioenschap?
van eerd, van eldik en thurnbull zijn om die reden niet toegelaten bij hun inschrijving.

Men mag wel starten echter.....is de mededeling gegeven dat er niet met actieve diffs gestart mag worden..totdat het BSR officieel bekent maakt dat er een reglementswijziging wordt doorgevoerd.

Maar waar komt die regel dan vandaan ? Want volgens de annex J mag je gewoon met actieve diffs rijden. Ook in de Code Sportif kon ik er zo snel niets over vinden.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor henk » vr feb 10, 2006 22:08

dat heb ik gelezen idd :lol:
maar dat gaat wel een hoop pegels kosten als de regels niet worden aangepast dan toch?
henk

Berichtdoor clemens » vr feb 10, 2006 22:10

StevenK schreef:
clemens schreef:

Maar waar komt die regel dan vandaan ? Want volgens de annex J mag je gewoon met actieve diffs rijden. Ook in de Code Sportif kon ik er zo snel niets over vinden.

In de Annexe J 2006 (KNAF Jaarboek 2006 pag. 500) staan een tweetal reglementswijzigingen welke betrekking hebben op water injectie (art. 255.5.1.8 ) en actieve differentiëlen (art. 255.5.2.3). Merk op dat in dit boek een vertaling staat van de FIA reglementen en dus geldt deze regel niet alleen Nederland maar voor alle landen.
clemens

Berichtdoor StevenK » vr feb 10, 2006 22:16

clemens schreef:
StevenK schreef:
clemens schreef:

In de Annexe J 2006 (KNAF Jaarboek 2006 pag. 500) staan een tweetal reglementswijzigingen welke betrekking hebben op water injectie (art. 255.5.1.8 ) en actieve differentiëlen (art. 255.5.2.3). Merk op dat in dit boek een vertaling staat van de FIA reglementen en dus geldt deze regel niet alleen Nederland maar voor alle landen.

Volgens mij staat hier dat in gr A alleen het center diff actief mag zijn *en* dat je op een WRC gehomologeerde diffs mag gebruiken, wat actieve diffs impliceert. Het kan best zijn dat ik deze regel verkeerd lees, maar anders waren er heel wat deelnemers aan de Monte Carlo gediskwalificeerd. Daar reden tenslotte genoeg pre-2006 WRC's rond, waarvan alleen de Skoda van Duval met passieve diffs.

(ik ga even uit van de Franse en Engelse tekst, boek heb ik nog niet)
StevenK
Site Admin

Berichtdoor erikjan » vr feb 10, 2006 23:11

ik hoop toch echt dat er 'iets' geregeld kan worden, opdat we geen fraaie auto's gaan missen in 2006...
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
erikjan

Berichtdoor mafiabaas101 » za feb 11, 2006 15:13

zou jammer wezen eindelijk wat meer WRC's aan de start em dan dit :cry: :cry: :cry: :cry:
mafiabaas101

Berichtdoor whemink » za feb 11, 2006 16:47

In het ann. J staat (voor WRC) dat differentielen met electronische systemen verboden zijn.....
whemink

Berichtdoor StevenK » za feb 11, 2006 17:15

whemink schreef:In het ann. J staat (voor WRC) dat differentielen met electronische systemen verboden zijn.....

Is dat zo ? je kunt ook lezen dat in grA actieve voor en achter diffs verboden zijn, *maar* dat op een WRC wel een gehomologeerd diff mag gebruiken.

Zoals ik al zei: in de Monte reden ze toch ook met actieve diffs ? waarom zou er anders die regel zijn dat toprijders niet met actieve diffs mogen rijden ?

Ik heb sterk het idee dat het een klein beetje mis gaat met de uitleg van het reglement.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor stefanjonas » za feb 11, 2006 19:16

dat idee heb ik ook... alleen hier op het forum gaan nu al verschillende varianten uitleg in de rondte...
kan iemand die het zeker weet even het goeie antwoord geven?
stefanjonas

Berichtdoor StevenK » za feb 11, 2006 19:27

stefanjonas schreef:dat idee heb ik ook... alleen hier op het forum gaan nu al verschillende varianten uitleg in de rondte...
kan iemand die het zeker weet even het goeie antwoord geven?

De meningen van de mensen die diep in de materie zitten lijken op dit moment erg ver uit elkaar te liggen. Er zijn dus verschillende uitleggingen van mensen die het zeker weten. En er is afaik maar één iemand naar de FIA bijeenkomst geweest waar de regels uitgelegd werden.

Op zich kan de uitleg zoals die kennelijk door de KNAF op dit moment gehanteerd wordt ook goed begrijpen, maar die strookt niet het met feit dat er in het WK wel met actieve diffs gereden wordt.

Zoals ik het namelijk lees, zowel in de Engelse als in de Franse tekst staat er:

1. In groep A moet het voor- en achter diff van een 4wd mechanisch zijn
2. In groep A mag dat elk diff zijn, zolang het maar niet actief is
3. In een WRC moet zo'n diff ook nog eens gehomologeerd zijn

En daar raak ik het dus kwijt, want dat zou betekenen dat een hele generatie WRC's, die nooit gehomologeerd zijn met passieve diffs, effectief niet meer zouden kunnen rijden.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor admin » za feb 11, 2006 19:30

StevenK schreef:
whemink schreef:In het ann. J staat (voor WRC) dat differentielen met electronische systemen verboden zijn.....

Is dat zo ? je kunt ook lezen dat in grA actieve voor en achter diffs verboden zijn, *maar* dat op een WRC wel een gehomologeerd diff mag gebruiken.

Zoals ik al zei: in de Monte reden ze toch ook met actieve diffs ? waarom zou er anders die regel zijn dat toprijders niet met actieve diffs mogen rijden ?

Ik heb sterk het idee dat het een klein beetje mis gaat met de uitleg van het reglement.

Wij hebben ook sterk het idee dat het mis gaat met de uitleg... zoals Steven ook al zegt is er zelfs een regel in het regelement dat het verboden maakt voor M2 teams in het WK om het auto's te rijden die zonder actieve diffs zijn uitgevoerd omdat deze teams niet met auto's mogen rijden die aan het Annex J van 2006 voldoen. Tevens is er een artikel 2 waar in staat dat je verplicht bent met een WRC volledig conform de homologatie te rijden.

Zolang de FIA geen uitspraak hier over doet zal er nog wel een discussie blijven bestaan maar ik neem aan dat de FIA dit probleem correct op zal gaan lossen en de onduidelijkheden spoedig weg nemen. In belgie is trouwens al beslist dat het onmogelijk is om auto's om te bouwen dus deze ook gewoon hoe dan ook toegelaten zullen gaan worden.

Gr,

Patrick
admin
Site Admin

Berichtdoor Holkers » za feb 11, 2006 19:42

Het FIA wereld kampioenschap rally voor fabrikanten
Onder “Fabrikant” verstaat men een fabrikant, een team welke aangewezen is door een fabrikant of een team welke deelneemt met één type auto. Voor 2006 zijn er 6 geregistreerde fabrikanten met een team bestaande uit twee auto’s welke punten kunnen scoren voor het kampioenschap.

Twee categorieën Fabrikanten mogen deelnemen in het kampioenschap:

Fabrikant 1 team
• Een Fabrikant 1 team zal deelnemen aan alle rally’s meetellend voor het kampioenschap
• Een Fabrikant 1 team kan alleen auto’s inzetten die corresponderen met de laatste homologatie versie van een World Rally Car (WRC) conform het 2006 appendix J.
• Een Fabrikant 1 team moet de FIA informeren wie de eerste rijder voor het team gedurende het seizoen is gelijktijdig met de registratie voor het kampioenschap. Er zijn geen veranderingen van eerste rijder toegestaan, uitgesloten ernstige blessures. De rijder in de tweede auto mag gewisseld worden vóór elke rally.
• Om punten te kunnen scoren zal een Fabrikant 1 team moeten deelnemen met twee identieke auto’s gedurende de 16 rally’s, meetellende voor het kampioenschap.

Fabrikant 2 team
• Een Fabrikant 2 team zal er alles aan doen om deel te nemen in 10 of meer kampioenschap rally’s welke het team genomineerd heeft.
• Een Fabrikant 2 team kan geen WRC conform de homologatie versie van 2006 inzetten en mag geen onderdelen die na 2 januari 2006 zijn gehomologeerd gebruiken.
• Een Fabrikant 2 team kan geen rijder inzetten die in de afgelopen 5 jaar in de top 6 is geëindigd in een einduitslag van een rally meetellend voor het wereldkampioenschap voor rijders.
• Om punten te kunnen scoren zal een Fabrikant 2 team moeten deelnemen met twee identieke auto’s in tenminste 10 of meer rally’s welke het team genomineerd en geregistreerd heeft voor het kampioenschap. Een Fabrikant 2 team kan alleen punten scoren in deze rally’s maar kan wel deelnemen in niet genomineerde rally’s

Punten worden gegeven aan de auto’s die geregistreerd zijn voor de desbetreffende rally. Een niet-geregistreerde auto die in de eindstand van een rally voor een geregistreerde auto staat zal geen punten toegewezen krijgen.

Elke geregistreerde Fabrikant 1 of Fabrikant 2 team die niet deelneemt aan een genomineerde rally zal worden uitgesloten voor het wereldkampioenschap rally. In het geval van een force majeure (buiten controle van de Fabrikant team om) zal het World Motor Sport Council dispensatie kunnen verlenen.

Belangerijke veranderingen in het FIA Wereld Kampioenschap rally
De volgende rijders mogen alleen een 2006 model WRC besturen
• Rijders die ingeschreven staan voor een Fabrikant 1 team
• Rijders die geclassificeerd zijn in de top zes van een einduitslag voor een rally meetellend voor het wereld kampioenschap rally in de afgelopen vijf jaar.
• De FIA mag naar eigen goedkeuring de lijst van rijders die een 2006 model WRC mogen rijden aanpassen.

Een rijder die de finish van de op donderdag verreden superspecial zal wel mogen deelnemen aan de rest van de rally maar krijgt een 5 minuten tijdstraf gemeten van de snelste tijd in de desbetreffende klasse

Als een rijder uitvalt op de laatste dag van een evenement zal de rijder een tijdstraf krijgen van 5 minuten voor elke niet gereden special. Als een rijder uitvalt nadat alle specials zijn verreden zal er een tijdstraf van 5 minuten worden uitgedeeld. De tijdstraffen worden opgeteld bij de snelste tijd van de special in de desbetreffende klasse.

Een uitgevallen auto moet ten aller tijden in het Parc Fermé worden geplaatst aan het einde van een rally voor de publicatie van het voorlopige eindklassement.

Auto’s ingeschreven door een Fabrikant 1 team moeten dezelfde motor behouden gedurende 2 achtereenvolgende rally’s.

Auto’s ingeschreven door een Fabrikant 2 team moeten dezelfde motor behouden gedurende 2 achtereenvolgende geregistreerde rally’s waaraan het team deelneemt.

Diverse onderdelen zoals de ophanging, stuurhuis, turbo’s en versnellingsbakken zullen ook gelimiteerd worden in vervanging.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor StevenK » za feb 11, 2006 19:48

Volgens mij betekent deze combinatie van reglementen dat ze niet met elkaar in tegenspraak zijn, *maar* dat het verbod op actieve diffs alleen geldt voor homologaties vanaf 1/1/2006
StevenK
Site Admin

Berichtdoor larsjuhhh » za feb 11, 2006 20:02

dus dan mogen v Eerd en v Eldik, en de rest die met een WRC willen starten in het RallyClinic Open gewoon aan de start komen te staan steven?

larsjuhhh
---->Rally 4 ever<---
Lars van Gastel
Steenbergen
larsjuhhh

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden