Een nieuw idee voor een vrijere klasse

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Vrije klasse

Berichtdoor Humphrey » di nov 01, 2005 10:42

Een tabel met maximale pk/gewicht verhoudingen opstellen?
Komt er zo'n Dyno bij de keuringen te staan :)

Als ik me niet vergis is de Corolla GT standaard voorzien van dry sump. Ff het regeltje 'tenzij standaard aanwezig' toevoegen ofzo.

DOEI, Humphrey
Humphrey

re

Berichtdoor Franky » di nov 01, 2005 10:52

Raar idee een vrije klasse.
Regels zijn niet of slecht controleerbaar.
Degene met het beste budget wint de klasse(of de meest illegale) :(
Het zal best spektakel zijn maar van competitie kun je dan nauwelijks spreken.

Misschien maar weer terug naar Groep B auto's dan. :wink:
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Re: Vrije klasse

Berichtdoor StevenK » di nov 01, 2005 10:54

Humphrey schreef:Een tabel met maximale pk/gewicht verhoudingen opstellen?
Komt er zo'n Dyno bij de keuringen te staan :)

Als ik me niet vergis is de Corolla GT standaard voorzien van dry sump. Ff het regeltje 'tenzij standaard aanwezig' toevoegen ofzo.

DOEI, Humphrey

Het meeste draagvlak bestaat voor een vrije klasse, wanneer dat ook een vrije klasse is. Een 'hier de lijst van alles wat niet mag' klasse is geen vrije klasse, maar weer een strak gereglementeerde klasse.

Kijk maar in België: N-GT heeft een strak reglement en is nog steeds weinig populair, RMS is behoorlijk vrij en daardoor ontzettend populair.

met een echte vrije klasse moet de mogelijkheid ontstaan om met elke auto rally's te rijden, ook wanneer er geen homologatie is. Zo zou ik dolgraag met mijn TDI-tje rally's rijden :)

Het verbieden van specifieke dingen heeft sowieso geen zin, wanneer je zorgt dat het vermogen beperkt is. En dat is binnen de huidige FIA reglementen al het geval, maar door alleen die beperkingen mee te nemen, kun je wel veel goedkoper rijden.

Kijk maar eens op het Eurocircuit, daar zijn enkele klassen met zo'n vrij reglement. En dan kun je bijvoorbeeld een Ibiza Super 1600 rijden, of een Golf 4x4 Kitcar, maar ook een Mini met Mondeo techniek en, als ik het goed heb begrepen, achterwielaandrijving.

Mijn idee bij een vrije klasse is dat iedereen daarin de spullen kan gebruiken waar 'ie aan kan komen. En als dat inhoudt dat je een Hayabusa blok hebt met een BMW achteras en bak, waarom niet ?
StevenK
Site Admin

Re: re

Berichtdoor StevenK » di nov 01, 2005 10:59

Franky schreef:Raar idee een vrije klasse.

Maar dat is toch ook de bedoeling van een vrije klasse ? Een klasse waar het rijgenot voorrang heeft op de regeltjes.

Ja, maar dan met de vermogensbeperking zoals die nu ook geldt.

Dan zou je dus in je clio de sequentiële bak van een megane en goedkope throttlebodies kunnen zetten en daarmee mee kunnen komen met de reguliere kitcars, tegen een fractie van het budget.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor A7 junkie » di nov 01, 2005 15:50

---------> maar een echte N bestaat in nederland bijna niet
A7 junkie

Berichtdoor StevenK » di nov 01, 2005 17:05

A7 junkie schreef:

Hé, Pascal, ga eens oefenen met dat 'quote' knopje :)

En wat bedoel je met 'echte N bestaat niet' ? Volgens mij zijn er meer dan genoeg grN auto's ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Armand » di nov 01, 2005 21:33

Ik denk dat het de sport een stap vooruit zou brengen. Ik denk dat er een hoop toekomstige rallyrijders zijn die graag willen rijden en niet perse voor de podiumplaats gaan. Meer de Olympische gedachte van meedoen is belangrijker dan winnen. Maar goed, veiligheid voorop en als het daar aan voldoet lijkt het mij geen probleem. Zeker als de FIA hier regels voor heeft opgesteld, dan kan de BSR/KNAF er in principe niet onderuit

Armand
Armand

Berichtdoor Peer » wo nov 02, 2005 3:50

Volgens mij heeft lang niet iedereen hier hetzelfde doel voor ogen met de "vrije klasse". Ik heb de indruk dat Pascal (oa) graag meer PK's wil voor minder geld en Steven (oa) leuke andere auto's op het parcours. Meer PK's voor minder geld is een heilloze weg mijns inziens want iedereen kan dan meer PK's voor minder krijgen en als je nu niet wint, zal je dan ook niet winnen. Leukere/andere auto's is simpel in te voeren door auto's toe te staan waarvoor geen homologatie beschikbaar is en die verder wel aan alle bestaande groep N regels, eventueel ook groep A moet voldoen. Probleem wordt dan wat doe je met een model dat wel gehomologeerd is en waarvan ook een snellere niet gehomologeerde versie bestaat. Om het publiek niet compleet in verwarring te brengen moet dat dus niet kunnen.
In beide gevallen zal men er rekening mee moeten houden dat men gebonden is aan Nederland, tenzij men zeer goede afspraken maakt met een ander land en dan nog zal men altijd beperkt zijn in de mogelijkheden. EK en/of WK (en dus ook Hellendoorn) kan men al helemaal vergeten.
Tenslotte wordt ook geopperd dat het de fun ten goede komt. Om fun te hebben in rally rijden is geen nieuwe klasse nodig. Ik heb me altijd uitstekend vermaakt en (relatief) goedkoop gereden in de bestaande klasses en dat geldt voor meer mensen hier, inclusief Pascal en zeker Steven als ik me niet heel sterk vergis.

Groeten Peer
Peer

Berichtdoor StevenK » wo nov 02, 2005 7:25

Peer schreef:Tenslotte wordt ook geopperd dat het de fun ten goede komt. Om fun te hebben in rally rijden is geen nieuwe klasse nodig. Ik heb me altijd uitstekend vermaakt en (relatief) goedkoop gereden in de bestaande klasses en dat geldt voor meer mensen hier, inclusief Pascal en zeker Steven als ik me niet heel sterk vergis.

Groeten Peer

Het meeste lol heb ik in beide golfjes gehad, maar het nadeel van die auto's is dat je van de beperking tot gehomologeerde techniek zo belachelijk duur uit bent, terwijl er met generieke regels hetzelfde bereikt kan worden voor veel minder geld. Denk aan een standaard 1.8 turbo blok ipv. een 20k kitcar blok en een drenth sequentiële bak ipv. één van Gemini (nu Ricardo).

Het verschil tussen Pascal's standpunt en het mijne is dat ik van mening ben dat je in een vrije klasse niet moet gaan proberen eerlijke competitie te krijgen.
StevenK
Site Admin

R

Berichtdoor A7 junkie » wo nov 02, 2005 22:18

maar we kunnen het ook over een andere boeg gooien!

alles standaard!
remmenblokken mag je nog vervangen.
zelfs geen sport uitlaat misschien een vervangende eind demper maar dat is dan ook alles.(gewoon een standaard uitlaat met kat, tussendemper e.d.)
Maar veiligheid is nummer 1.
dus wat moet dat moet maar alles wat er om heen hangt niets lichtermaken,blok mag vers geriviseerd zijn geen chip geen dta (chip zal hier en daar toch er in zitten)
maar er mag dan ook niet gedaan worden om de auto sneller te maken.
evt andere schokdempers en veren???
maar alles zoveel mogenlijk orgineel
is wel erg lowbudget
gewoon eeen auto van de straat plukken, de veligheids eisen toepassen op de auto en gaan met die banaan.................

als dit nog goedkoper kan dan weet ik het niet meer
ps laat de sper dan ook maar zitten scheelt weer 900 euri :wink:
A7 junkie

Berichtdoor A7 junkie » wo nov 02, 2005 22:29

StevenK schreef:
A7 junkie schreef:

Hé, Pascal, ga eens oefenen met dat 'quote' knopje :)

En wat bedoel je met 'echte N bestaat niet' ? Volgens mij zijn er meer dan genoeg grN auto's ?

een pure N bestaat niet tegen woordig is een N een super snelle auto die op het randje van het regelement zit en alles maximaal (in de regels )is gemaakt

als je standaard wil rijden tja kan je niet ver maar voor de gene is vaak de Olympische gedachte het meest van belang.

zelf rijd ik mee met 100% fun en elke finisch is er weer 1 en als je een leuke plek in de midden moot heb behaald toppie
winnen is leuk maar er moet wel ergens van gewonnen kunnen worden.
hoe meer mensen we kunnen trekken in de sport hoe beter.
met vershillende ideeen probeer ik mensen ethousiast te krijgen en dat lukt best.
ik heb verschillende mensen al een duw gegeven in de juiste richting sommige rijden andere zijn official geworden.
dat geeft mij al deugt genoeg.
A7 junkie

Re: Vrije klasse

Berichtdoor Ton Van Spanje » wo nov 02, 2005 23:22

StevenK schreef:En als dat inhoudt dat je een Hayabusa blok hebt met een BMW achteras en bak, waarom niet ?

Zo'n Hayabusa kan ook in een Mini :D

http://www.zcars.org.uk/videos/winmedia/trackrun.wmv

of een Yamaha R1 blok, (neem even een paar minuten de tijd om in het linker schermpje de witte mini te volgen)

http://www.zcars.org.uk/
Ton Van Spanje

Berichtdoor SylviaVisser » do nov 03, 2005 9:28

Wel in Duitsland.
Nou hoop ik niet dat ze die klasse hier ook gaan introduceren.

(Alhoewel.....................ik zie de discussies al bij de keuring :oops: :wink: :shock: )
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Vorige

Keer terug naar Wedstrijden