Paradigit ELE rally

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor V.D.G Rally team » wo jun 08, 2005 20:32

antoine schreef:Als het goed is 195 pk. :D

Misschien is het wel leuk om een keer met een club naar een testbank meeting te gaan :D

Leuk filmpje, ik zie mezelf door jullie voorraam. :D

Afbeelding

Als deze auto 195 pk heeft dan moet ie ook de astra's voor kunnen blijven zet hem maar eens op de testbank dan zal het nog wel eens tegen kunnen vallen. Van die verhalen van pk's die horen we overal.
V.D.G Rally team

Berichtdoor gisissi » wo jun 08, 2005 21:03

Als deze auto 195 pk heeft dan moet ie ook de astra's voor kunnen blijven zet hem maar eens op de testbank dan zal het nog wel eens tegen kunnen vallen. Van die verhalen van pk's die horen we overal.

Wie zegt dat deze auto geen Astra's achter zich kan laten?

Enfin, onze auto ( vergelijkbare setup ) is enige tijd geleden getest op 185pk. Dit was voor een reeks laatste modificaties. Representatieve recente testen zijn daarna echter niet uitgevoerd.
gisissi

Berichtdoor YellowLeonVT » wo jun 08, 2005 21:16

V.D.G Rally team schreef:Als deze auto 195 pk heeft dan moet ie ook de astra's voor kunnen blijven zet hem maar eens op de testbank dan zal het nog wel eens tegen kunnen vallen. Van die verhalen van pk's die horen we overal.
Hoho.. de mijne waren ook gemeten bank-pk's !! :oops: :lol: Valt me wel op dat de clio onderin vrij weinig trekkracht heeft, terwijl er toch vrij vaak laag in de toeren gereden wordt..
YellowLeonVT

Berichtdoor mantaboy » wo jun 08, 2005 21:17

Gewenning aan de auto. Heeft even tijd nodig. Maar Jack en Martijn hebben potentie genoeg.
mantaboy

Berichtdoor gisissi » wo jun 08, 2005 21:26

Heeft iemand nog meer van die onboard filmpjes??

Zelfde kp, zelfde type auto maar in ieder geval meer "on-board"..... :wink:

Zal 'm spoedig vervangen met onboard van andere kp.

http://home.tiscali.nl/tichelaar/tichelaar/ELE%20KP3.mpg
gisissi

Berichtdoor antoine » do jun 09, 2005 4:43

gisissi schreef:

Wie zegt dat deze auto geen Astra's achter zich kan laten?

Enfin, onze auto ( vergelijkbare setup ) is enige tijd geleden getest op 185pk. Dit was voor een reeks laatste modificaties. Representatieve recente testen zijn daarna echter niet uitgevoerd.

De clio is een ex gr n3 kampioen dus heeft wel degelijk astra's achter zich gehouden. Ex cats auto.
Afbeelding
antoine

Berichtdoor antoine » do jun 09, 2005 4:55

YellowLeonVT schreef:
V.D.G Rally team schreef:Als deze auto 195 pk heeft dan moet ie ook de astra's voor kunnen blijven zet hem maar eens op de testbank dan zal het nog wel eens tegen kunnen vallen. Van die verhalen van pk's die horen we overal.
Hoho.. de mijne waren ook gemeten bank-pk's !! :oops: :lol: Valt me wel op dat de clio onderin vrij weinig trekkracht heeft, terwijl er toch vrij vaak laag in de toeren gereden wordt..

Een clio moet je toeren laten maken dat vinden ze het fijn. :D

Er zijn al een aantal clio williams's getest op de testbank . Het bleek dat 1 op de 3 het opgegeven vermogen al op de wielen had, dus de 150 pk op. Hier zijn we proef ondervinderlijk achtergekomen.
De franse hebben soms wel problemen met het opgeven van het juiste vermogen, rekenen is soms moeilijk. Een standaard clio rs kan zo maar veeeel minder pk hebben dan de opgegeven 172. (vraag maar aan steven) Maar daar heeft de williams dus geen probleem mee. Hier zijn ze juist voorzichtig geweest met het vermogen op te geven.
Afbeelding
antoine

Berichtdoor StevenK » do jun 09, 2005 5:22

Precies wat Antoine zegt: een Williams heeft van huis uit al relatief veel vermogen. Een goede, legale grN Williams motor zal tussen de 190 en 195 pk zitten.

Een RS, tenminste de gehomologeerde fase 1, 2 en Ragnotti, worden beperkt door het in- en uitlaatspruitstuk, waardoor je niet boven de 185 pk uit kunt komen in groep N. Een straat RS, volgens Renault met 172 pk, heeft over het algemeen tussen de 160 en 165 pk. Ik heb er zelfs gezien die niet verder kwamen dan zo'n 150 pk. Het laatste model RS, met ander in- en uitlaatspruitstuk haalt wel het opgegeven vermogen van 182 pk. Alleen is er voor dit laatste model geen homologatie.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor gisissi » do jun 09, 2005 8:53

Voor geintresseerden, hier nog een compilatie ( onboard ) van de ( voor ons korte :wink: ) E.L.E. rally 2005.

http://home.tiscali.nl/tichelaar/tichelaar/ele%202005.wmv

Groeten

Jack
gisissi

Berichtdoor Wout de Klerk » do jun 09, 2005 9:30

StevenK schreef:Precies wat Antoine zegt: een Williams heeft van huis uit al relatief veel vermogen. Een goede, legale grN Williams motor zal tussen de 190 en 195 pk zitten.

Een RS, tenminste de gehomologeerde fase 1, 2 en Ragnotti, worden beperkt door het in- en uitlaatspruitstuk, waardoor je niet boven de 185 pk uit kunt komen in groep N. Een straat RS, volgens Renault met 172 pk, heeft over het algemeen tussen de 160 en 165 pk. Ik heb er zelfs gezien die niet verder kwamen dan zo'n 150 pk. Het laatste model RS, met ander in- en uitlaatspruitstuk haalt wel het opgegeven vermogen van 182 pk. Alleen is er voor dit laatste model geen homologatie.

De Ragnotti heeft naast de standaard motor ook nog de mogelijkheid om een andere uitlaatnokkenas en ECU aan boord te krijgen, waardoor het vermogen wel aanzienkijk toeneemt, kom maar naar de BHV, onze nieuwe motor is klaar en zal er daar inliggen.
Wout de Klerk

Berichtdoor StevenK » do jun 09, 2005 11:05

Wout de Klerk schreef:De Ragnotti heeft naast de standaard motor ook nog de mogelijkheid om een andere uitlaatnokkenas en ECU aan boord te krijgen, waardoor het vermogen wel aanzienkijk toeneemt, kom maar naar de BHV, onze nieuwe motor is klaar en zal er daar inliggen.

Ook de phases 1 & 2 mogen met die nokkenas rijden, de homologatie is tenslotte gebaseerd op de nokkenassen zoals die in de 730/732/736 motor gebruikt zijn, maar ook dan loop je tegen de beperkingen van in- en uitlaatspruitstuk aan en dat blijft dan ook de reden waarom een RS legaal niet verder komt dan ongeveer 185 pk (maar wel, als je 't goed doet, bijna 240 Nm), terwijl een Willie wel verder komt, met overigens een lager en minder gelijkmatig koppel. Overigens is dat nog steeds een winst van 20 pk tov origineel en dat is voor een grN heel netjes.

De enige verschillen tussen de 730/732 motor (phase 1) en de 736 (phase 2 en Ragnotti) zijn de gasklep (electronisch ipv kabel) en het feit dat de inlaatnokkenasverstelling meer standen kent. Daarnaast heeft de 730 een zwaardere krukas, maar daar rijdt volgens mij niemand mee.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Wout de Klerk » vr jun 10, 2005 9:29

StevenK schreef:
Wout de Klerk schreef:De Ragnotti heeft naast de standaard motor ook nog de mogelijkheid om een andere uitlaatnokkenas en ECU aan boord te krijgen, waardoor het vermogen wel aanzienkijk toeneemt, kom maar naar de BHV, onze nieuwe motor is klaar en zal er daar inliggen.

Ook de phases 1 & 2 mogen met die nokkenas rijden, de homologatie is tenslotte gebaseerd op de nokkenassen zoals die in de 730/732/736 motor gebruikt zijn, maar ook dan loop je tegen de beperkingen van in- en uitlaatspruitstuk aan en dat blijft dan ook de reden waarom een RS legaal niet verder komt dan ongeveer 185 pk (maar wel, als je 't goed doet, bijna 240 Nm), terwijl een Willie wel verder komt, met overigens een lager en minder gelijkmatig koppel. Overigens is dat nog steeds een winst van 20 pk tov origineel en dat is voor een grN heel netjes.

De enige verschillen tussen de 730/732 motor (phase 1) en de 736 (phase 2 en Ragnotti) zijn de gasklep (electronisch ipv kabel) en het feit dat de inlaatnokkenasverstelling meer standen kent. Daarnaast heeft de 730 een zwaardere krukas, maar daar rijdt volgens mij niemand mee.

Volgens het onderdelen boek zijn voornoemde nokkenas en ECU alleen voor Ragnotti.
Wout de Klerk

Berichtdoor MartijnB » vr jun 10, 2005 9:50

quote]

De enige verschillen tussen de 730/732 motor (phase 1) en de 736 (phase 2 en Ragnotti) zijn de gasklep (electronisch ipv kabel) en het feit dat de inlaatnokkenasverstelling meer standen kent. Daarnaast heeft de 730 een zwaardere krukas, maar daar rijdt volgens mij niemand mee.[/quote]

doe mij ook maar zo n gasklep dan breekt in ieder geval mijn gaskabel niet meer :lol:
MartijnB

Berichtdoor StevenK » vr jun 10, 2005 10:23

Wout de Klerk schreef:
StevenK schreef:

Volgens het onderdelen boek zijn voornoemde nokkenas en ECU alleen voor Ragnotti.

Klopt, ze noemen het de Ragnotti nokkenas, omdat 'ie daarin ontwikkeld is, maar hij valt binnen dezelfde homologatie en kan dus ook in de andere motoren gebruikt worden. (tenminste, de laatste keer dat ik keek waren de homologatiewaarden van de nokkenas hetzelfde en vertelde mijn contact me dat die Ragnotti nokkenas voor alledrie de types gebruikt kon/mog worden)

De ECU is wel anders, maar dat is vanwege genoemde gasklep en als ik het goed heb het ontbreken van nog want andere technische (luxe) snufjes in een Ragnotti.

Daarom is er voor de phase 1 en 2 ook een aparte GrN ECU.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Mr.T » vr jun 10, 2005 11:29

StevenK schreef:
Wout de Klerk schreef:
StevenK schreef:

Klopt, ze noemen het de Ragnotti nokkenas, omdat 'ie daarin ontwikkeld is, maar hij valt binnen dezelfde homologatie en kan dus ook in de andere motoren gebruikt worden. (tenminste, de laatste keer dat ik keek waren de homologatiewaarden van de nokkenas hetzelfde en vertelde mijn contact me dat die Ragnotti nokkenas voor alledrie de types gebruikt kon/mog worden)

De ECU is wel anders, maar dat is vanwege genoemde gasklep en als ik het goed heb het ontbreken van nog want andere technische (luxe) snufjes in een Ragnotti.

Daarom is er voor de phase 1 en 2 ook een aparte GrN ECU.

De nokkenas van de Ragnotti kan alleen in combinatie met de hiervoor ontwikkelde ECU gebruikt worden, dit heeft niets met de uitvoering van de gasklep te maken. In de homologatie van de Ragnotti wordt deze ECU ook beschreven in de homologatie van de fase 1 & 2 niet.

Indien je deze nokkenas zal toepassen met de "Standaard" ECU zal dit schade aan de motor toe brengen, m.a.w. de kans dat je zuigers of kleppen verbranden is groot. (bron Alpine Renault Sport)
Mr.T

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden