Exotic Green Rally 2011

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Maarten » vr jul 15, 2011 17:44

Maar stond ook al vermeld op de voorgaande pagina's :wink:
Gr. Maarten Ruijten
Maarten

Berichtdoor Cinq-Power » vr jul 15, 2011 17:52

Ah, dan heb ik dat net even gemist :oops:

Kan gebeuren....
Cinq-Power

Berichtdoor JosWRX » za jul 16, 2011 0:06

herman rst schreef:Wat ik ook zeker een verbeterpuntje vind, is dat de betreffende post op dat moment niet (kon/wist hoe) te communiceren met de voorgaande post zost dat ze eventueel daar al aan de rijders duidelijk konden maken dat het gevaarlijk is om op volle snelheid door te rijden.

Gaat niet werken.. Ten eerste omdat lang niet altijd een mobilofoon aanwezig is op een voorgaande post en communiceren dan toch lastig wordt. In dit geval had die post er wel een (daar stond ondergetekende), maar dan komt nog reden 2 aan bod. Als equipe verwacht je toch dat de betreffende situatie zich vrij kort na de vlag bevindt. Kan me dus voorstellen dat die equipe vrij snel weer tot de conclusie komt dat de vlag ten onrechte uit hing.
Lijkt me ook niet nodig, een rode vlag zou toch genoeg op moeten vallen..

Wat er wél geregeld zou moeten zijn is een goeie alternatieve route buiten de proef om vanaf het rode-vlag-punt.
JosWRX

Berichtdoor JoostS » za jul 16, 2011 2:12

De post waar de rode vlag werd getoond werd bemand door 3 of 4 officials. De oudste had door hoe serieus de melding was en gaf een snelle reactie door de rode vlag en lichtsignaal-apparaatje te pakken. Deze gaf hij aan de twee jongere (ong. 20 jaar oude) officials en zelf is hij met zijn bus voor de ambulance uitgereden.
De officials die overbleven schrokken er nogal van dat het allemaal zo snel ging en kwamen daardoor bij de rijders ook erg onzeker/twijfelend over. (overdreven gezegd werd en rechts van de bocht met een rode vlag amateuristisch gewapperd en die knipperende rode lamp werd af en toe omhoog gehouden)
Met het gevolg dat de equipes aankomen op een rommelige/onduidelijke situatie en de meesten besloten (soms na communicatie met de officials) om door te rijden. De ene ging rustig de hoek om, de andere met een vol-gas-doorkomst.

Als de officials op dat punt daadkrachtiger hadden opgetreden was er niets aan de hand geweest. Echter was die sturing op dat punt verdwenen (die was er in z'n bus vandoor, wat ook moet gebeuren natuurlijk) en dan komt het uiteindelijk toch neer op ervaring/vakkundigheid die er op zo'n belangrijke post dus niet voldoende was.
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
JoostS

Berichtdoor rallyfan323 » za jul 16, 2011 7:41

JoostS schreef:Als de officials op dat punt daadkrachtiger hadden opgetreden was er niets aan de hand geweest. Echter was die sturing op dat punt verdwenen (die was er in z'n bus vandoor, wat ook moet gebeuren natuurlijk) en dan komt het uiteindelijk toch neer op ervaring/vakkundigheid die er op zo'n belangrijke post dus niet voldoende was.

tja Joost, hier heb je wel een puntje. Maar alles moet geleerd worden een 20 jarige met 15 jaar ervaring zijn moeilijk te vinden.

Belangrijkste is: Rode vlag van het gas.
Officials Are Closer Than They Appear.
rallyfan323

Berichtdoor SylviaVisser » za jul 16, 2011 7:59

JosWRX schreef:
Wat er wél geregeld zou moeten zijn is een goeie alternatieve route buiten de proef om vanaf het rode-vlag-punt.

Mee eens, maar een duidelijkere overzichtskaart en goed aangegeven verzamelpunt zouden een goed begin zijn. Je krijgt dan geen overdreven dik route boek met alternatieve routes ;-).
Maar... dan moet de rode vlag / lamp wel staan op een punt waar je de KP ook goed kunt verlaten. Krijg al die geparkeerde wagens maar eens in korte tijd weg....
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor topsport » za jul 16, 2011 8:16

topsport

Berichtdoor antoine » za jul 16, 2011 8:23

rallyfan323 schreef:Belangrijkste is: Rode vlag van het gas.

De vlag signalen gelijk stellen aan het circuit rijden en niet per wedstrijd wisselen lijkt me ook een goed idee?!

Stil gehouden vlag: direct stoppen ( dit kan tot leuke effecten lijden zeker wanneer en geen contact is met andere baanposten).
Bewogen vlag: gas los en rustig naar de finish rijden.
Afbeelding
antoine

Berichtdoor JosWRX » za jul 16, 2011 9:06

SylviaVisser schreef:Maar... dan moet de rode vlag / lamp wel staan op een punt waar je de KP ook goed kunt verlaten.

Dat hoort er ook zeker bij, ja.
JosWRX

Berichtdoor Franky » za jul 16, 2011 10:57

JosWRX schreef: Als equipe verwacht je toch dat de betreffende situatie zich vrij kort na de vlag bevindt. Kan me dus voorstellen dat die equipe vrij snel weer tot de conclusie komt dat de vlag ten onrechte uit hing.
Lijkt me ook niet nodig, een rode vlag zou toch genoeg op moeten vallen..

Klopt als een bus. Als ik als deelnemer een gele of rode vlag krijg en ik de komende 3 a 4 bochten niks zie dan gaat het gas er op een bepaald moment weer helemaal op.
Heb dat in Hengelo wel eens gehad op een rondkoers gehad. Die moest 3 x gereden worden en dan nog eens een stuk van een paar km erachteraan. laat nu net de blokkade vlak voor het einde zitten. Het ging dus ook maar net goed. Vlaggen moet je doen ruim voor de situatie maar niet te ver anders krijg je deze reakties.
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor nkroeze » za jul 16, 2011 11:04

Franky, bij een rode vlag HOOR je de komende 3 / 4 bochten niet eens te zien... Dat is nou net het hele punt :)

En Joost, bedankt! Dat is nu precies wat ik hier al een paar keer heb geroepen, dat het in dit geval puur aan het optreden van de officials lag... Toen ik er aankwam om het uit te leggen was net de laatste auto (Martin & Sylvia) langs geweest, dus dat had geen nut meer!
nkroeze

Berichtdoor MartijnB » zo jul 17, 2011 21:08

Als het dan toch over regels e.d. gaat. t.a.v Achtmaal
Ik had me niet echt zo erg in dat R4 gebeuren verdiept. Maar als je rallyreport moest geloven vandaag zou van Deijne in dezelfde groep N klasse vallen als een gewone evo 10 of 7 8 9.

Valt de R4 dan ook in de N4?
Lijkt me nogal een bijzonder oneerlijk iets dan tov van bijv van Leeuwen van Ballegooien etc
MartijnB

Berichtdoor JosWRX » zo jul 17, 2011 21:42

nkroeze schreef:Franky, bij een rode vlag HOOR je de komende 3 / 4 bochten niet eens te zien... Dat is nou net het hele punt :)

Klopt, verder dan daar hoor je eigenlijk niet te komen. Mijn verhaal sloeg ook alleen op de gele (als die als voorwaarschuwing zou moeten gaan gelden).
Hoe dan ook, dit was de eerste keer dat een rode vlag in deze opzet is gebruikt, meestal dé bron voor leermomenten. Ik ga er van uit dat alle betrokkenen dat ook als zodanig zullen oppakken!
JosWRX

Berichtdoor Wim Salabim » zo jul 17, 2011 22:03

MartijnB schreef:Als het dan toch over regels e.d. gaat. t.a.v Achtmaal
Ik had me niet echt zo erg in dat R4 gebeuren verdiept. Maar als je rallyreport moest geloven vandaag zou van Deijne in dezelfde groep N klasse vallen als een gewone evo 10 of 7 8 9.

Valt de R4 dan ook in de N4?
Lijkt me nogal een bijzonder oneerlijk iets dan tov van bijv van Leeuwen van Ballegooien etc

Ik zal er geen verstand van hebben... Maar verschil blijf je toch altijd houden. De ene auto is de andere niet, ik weet niet in hoeverre er nu verschil is in de Groep N's die rijden in NL, maar kan me best voorstellen dat er auto's zijn die geen dogbox, grote remmen, lichtgewicht, iedere boucle nieuwe banden enz. hebben
Wim Salabim

Berichtdoor MartijnB » zo jul 17, 2011 22:29

Ben ik met je eens Wim.(ben ik niet zo vaak haha)

maar bij mijn weten is er toch wel behoorlijk verschil in R4 en N4.
Zoiezo al qua gewicht 80kg lichter
En qua vermogen ook wel enigsinds.
Momenteel is er nog maar 1 rijdende R4 evo 10 waar je nou niet direct verschil ziet in de tijden met de N4 evo 10en maar goed
MartijnB

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden