Exotic Green Rally 2011

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Martijn_Braat » di jul 12, 2011 7:09

en als hij achter het ongeluk zat zou hij dus dezelfde tijd moeten krijgen als iedereen die erachter zat, ongeacht zijn werkelijke tijd en de reden daarvan. En had hij groep N gewonnen.
Martijn_Braat

Berichtdoor BarrierMan » di jul 12, 2011 7:24

Martijn_Braat schreef:en als hij achter het ongeluk zat zou hij dus dezelfde tijd moeten krijgen als iedereen die erachter zat, ongeacht zijn werkelijke tijd en de reden daarvan. En had hij groep N gewonnen.

En op welk artikel uit de reglementen is je stelling gebaseerd????
BarrierMan

Berichtdoor WILS SPORT » di jul 12, 2011 9:07

Martijn_Braat schreef:en als hij achter het ongeluk zat zou hij dus dezelfde tijd moeten krijgen als iedereen die erachter zat, ongeacht zijn werkelijke tijd en de reden daarvan. En had hij groep N gewonnen.

Ook als Bob en Kees daar de normtijd gekregen hadden, zouden ze de groep N niet gewonnen hebben... en ja, ik kan wel tellen. :wink:
Sander van Barschot
WILS SPORT

Berichtdoor Martijn_Braat » di jul 12, 2011 10:24

BarrierMan schreef:

En op welk artikel uit de reglementen is je stelling gebaseerd????

mijn stelling was louter gebaseerd op gevoel. Maar na enig uitzoekwerk heb ik dit gevonden;

In het srr 2011 staat:

19.23 Rode Vlag
Bij klassementsproeven met een rondkoers kan op
voldoende afstand en op een voor deelnemers goed
zichtbare plaats voor het invoegpunt een rode vlag
getoond worden. Dit betekent dat deelnemers
onmiddellijk moeten stoppen en ruimte moeten
laten voor hulpvoertuigen. De klassementsproef is
stilgelegd. De gestopte deelnemers zullen een door
het College van Sportcommissarissen vast te stellen
passende rijtijd toegekend krijgen.

In bulletin nr 1 van de Exotic Green rally is aangekondigd dat op twee proeven ook een rode vlag situatie wordt aangelegd:

Aanvulling: 11.7.9
Rode Vlag
Naast het gestelde in art 19.23 van het SRR kan ook op de volgende klassementsproeven een rode vlag worden getoond:
- KP 1/ 4 post 17
- KP 8 / 11 post 18
Vanwege de lengte van deze klassementsproeven wordt op deze posten een tweede ambulance gestationeerd. Het tonen van de rode vlag betekent dat deelnemers onmiddellijk moeten stoppen om deze ambulance en/of andere hulpvoertuigen de ruimte te geven.
De gestopte deelnemers zullen een door het College van Sportcommissarissen vast te stellen passende rijtijd toegekend krijgen.

Het woordje 'passende' in bovenstaande geeft inderdaad ruimte voor meerdere interpretaties.

Dit terwijl volgens mij de strekking en bedoeling van de tekst is dat alle gestopte deelnemers na de rode vlag dezelfde tijd krijgen. In dit geval is het woordje 'passende' verkeerd uitgelegd.

De reden dat het woordje 'passende' daar staat is de volgende;
vroeger kreeg iedere deelnemer die gestopt was na een rode vlag situatie de tijd van de laatste deelnemer die de proef op snelheid had kunnen rijden. Indien deze laatste deelnemer echter een lekke band had o.i.d., dan kregen alle deelnemers die tijd en had je competitie vervalsing. Daarom is besloten dat de sportcommissarissen een 'passende' tijd kunnen vaststellen voor alle gestopte deelnemers.

Alle deelnemers na de rode vlag situatie zouden dezelfde ´passende´ tijd moeten krijgen. Je kunt toch geen afwijkende tijd vaststellen ten opzichte van de ‘passende’ tijd als je de tijd die een gestopte deelnemer gereden zou hebben helemaal niet kent. En of je nu in werkelijkheid een minuut langzamer zou zijn geweest dan de 'passende' tijd die de sportcommissarissen vaststellen, of een minuut sneller of 5 minuten langzamer, en of de reden van langzamer is een gebrek aan talent, langzame auto of in een sloot glijden, dat mag toch niet uitmaken? Wie gaat anders bepalen wat een geldig excuus kan zijn om iemand een tijd die geven die afwijkt van de passende tijd die de rest krijgt. Sterker nog, iedereen zal een afwijkende tijd ten opzichte van de ‘passende’ tijd klokken indien ze hadden uitgereden. Maar blijkbaar zijn er in de ogen van de sportcommissarissen dus omstandigheden die een afwijkende tijd ten opzichte van de passende tijd rechtvaardigen voor een deelnemer die niet eens een werkelijk tijd heeft gereden.

Afijn, als ik wist dat dat woordje ´passende´ er stond had ik nooit iets gepost. Dat woordje is voor velerlei interpretaties vatbaar en zou daar zo niet mogen staan. Een beslissing gebaseerd op dat woordje is dus niet aan te vechten. Ik heb mijn interpretatie gegeven, de sportcommissarissen de hunne.

Los daarvan wil ik nog even melden dat ik Bob de Jong totaal niet ken en het fantastisch vind dat Noortje alle mannen een figuurlijk poepje heeft laten ruiken.
Martijn_Braat

Berichtdoor nkroeze » di jul 12, 2011 11:03

En als Bob nou, volgens het logboek als (FICTIEF) 23e gestart is en als 27e deelnemer bij de rode vlag situatie komt? Dan heb je dus "bewijs" dat hij die minuten is verloren (op welke manier dan ook)...... Dus is het woordje "passende" wel de juiste!

In dit geval heeft hij volgens mij een paar minuten vast gestaan bij het opgaan van het onverharde pad, letterlijk 300 meter voor de vlag....
nkroeze

Berichtdoor johanschop » di jul 12, 2011 11:32

nkroeze schreef:En als Bob nou, volgens het logboek als (FICTIEF) 23e gestart is en als 27e deelnemer bij de rode vlag situatie komt? Dan heb je dus "bewijs" dat hij die minuten is verloren (op welke manier dan ook)...... Dus is het woordje "passende" wel de juiste!

In dit geval heeft hij volgens mij een paar minuten vast gestaan bij het opgaan van het onverharde pad, letterlijk 300 meter voor de vlag....

Duidelijk verhaal Niels.

Lijkt mij einde discussie, graag weer positieve dingen over de door ons zo geliefde rallysport.
johanschop

Berichtdoor Martijn_Braat » di jul 12, 2011 11:36

nkroeze schreef:En als Bob nou, volgens het logboek als (FICTIEF) 23e gestart is en als 27e deelnemer bij de rode vlag situatie komt? Dan heb je dus "bewijs" dat hij die minuten is verloren (op welke manier dan ook)...... Dus is het woordje "passende" wel de juiste!

irrelevant

dus als ik met mn onboardbeelden naar de sportcommissarissen ga waaruit blijkt dat ik toch echt een paar seconden sneller onderweg was halverwege proef dan degene wiens ´passende´ tijd ik krijg, dan moet ik een snellere tijd krijgen? Neen. Net zoals een bewijs van wellicht een langzamere tijd tot het punt rode vlag situatie niet mag en kan leiden tot het toekennen van een langzamere tijd.

Die passende tijd is dezelfde en geldt voor iedereen.
Martijn_Braat

Berichtdoor Martijn_Braat » di jul 12, 2011 11:43

johanschop schreef:

Duidelijk verhaal Niels.

Lijkt mij einde discussie, graag weer positieve dingen over de door ons zo geliefde rallysport.

en als hij nu erg hard gereden zou hebben na het incident, mocht hij de proef hebben kunnen uitrijden, had hij misschien weer iets kunnen goedmaken. De werkelijke tijd van iemand die niet gefinisht is is niet te achterhalen, vandaar die 'passende'. Afijn, meer zeg ik er niet meer over, ben nu al moe genoeg. Mijn punt is duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Martijn_Braat op di jul 12, 2011 16:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Martijn_Braat

Berichtdoor nkroeze » di jul 12, 2011 12:34

Ik snap je punt Martijn, maar daar zijn wel de logboeken voor.... Je snapt vast wel wat ik bedoel :)
nkroeze

Berichtdoor Fiona » di jul 12, 2011 13:26

Het gaat erom dat de deelnemers tot en met startnummer 12 wel 'normaal' de eindstreep hebben kunnen halen en de Jong niet met startnummer 11. Daaraan had de organisatie kunnen zien dat voor hun niet de neutralisatietijd kan gelden. Tevens had de 'rekenkamer' dit o.a. op de tijdkaarten kunnen zien.
Fiona

Berichtdoor nkroeze » di jul 12, 2011 15:00

Fiona, op zich klopt je theorie, maar wat als starnr 11 al eerder problemen had gehad en dus later had ingeklokt? (En dus niet z'n eigen plekkie had)... vandaar dat ik de logboeken noemde :)
nkroeze

Berichtdoor Fiona » di jul 12, 2011 15:12

Dat kun je dan toch zien aan de hand van de tijdkaart? Aangezien daarop de tijd wordt vermeld hoe laat je inklokt en hoe laat je start is/van start gaat. Daarnaast wordt aan de start vermeld op de tijdkaart wie de voorgaande deelnemer is;).
Fiona

Berichtdoor mantaboy » wo jul 13, 2011 9:39

Het zou ook nog kunnen dat er een deelnemer ingehaald is.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

Berichtdoor baleno78 » wo jul 13, 2011 10:53

Toch klopt het in mijn ogen niet!
Pak nou de tijd van van leeuwen die is 2 seconden sneller dan van Deijnen omdat van Deijnen de neutralisatie tijd krijgt. Hij heeft hier dus een nadeel ondervonden door het feit dat hij die proef niet heeft kunnen uitrijden op snelheid.
Als hij op die proef dus sneller zou zijn dan van Leeuwen kan het dus zomaar zijn dat het eind klassement er ook heel anders uitziet.

Bij een neutralisatie hoort het zo te zijn dat er niemand een voor- of nadeel ondervindt van de tijd die ze krijgen dus dit betekent dat iedereen een gelijke tijd moet krijgen. Toch zeker diegene die in dezelfde klasse rijden.

Stel nou dat Bob de Jong als laatste de proef op snelheid had kunnen rijden en hij had daar diezelfde tijd gereden dan was de complete groep N4 ergens achteraan komen te staan terwijl dan van Leeuwen bijvoorbeeld op 9.21 binnen was gekomen. Dan is in één klap heel de competitie voor dat evenement voorbij!

Ik stel voor dat ze dit toch nog eens tot op de bodem uitzoeken want het klopt gewoon niet! Ongeacht wie er nu wint want dat maakt me verder niks uit maar als er iemand wint moet het wel op de eerlijke manier gebeuren en niet omdat er een fout in het regelement zit.
baleno78

Berichtdoor nkroeze » wo jul 13, 2011 11:12

Harm-Jan, de stelling die jij nu opgooit (iedereen normtijd etc) heeft meer te maken met de regelgeving dan met dit specifieke geval!

De regelgeving heeft voor/nadelen op welke manier je hem ook uitschrijft, in dit onfortuinlijke geval is er nooit een juiste oplossing helaas, maar het hoort wel bij de sport (neutralisaties bedoel ik dan).
nkroeze

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden