205 gekocht, strippen begonnen... en nu?! :D

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Berto » zo okt 17, 2010 21:36

Rowel.VDZt schreef:Over die verf. Ik ga hem van binnen antraciet maken, wit in de wielkassen en motorruimte en ik zat te denken rood of geel voor de aandrijf en ophangingsdelen. Ik hoor het graag indien er nog op of aanmerkingen over zijn.

Veel wit gebruiken.
Als je wedstrijden met avond/nacht proeven gaat rijden erg handig als je iets moet repareren of een mankement zoeken.
Met een witte achtergrond is het makkelijker vinden/zien
Berto

Berichtdoor rallystarter » vr nov 26, 2010 16:12

hey,

poos al niks meer gehoord ove je project, ligt hij stil?
wij zijn ook bezig mer het bouwen van een 2de auto dus voor degene die het interressant vinden om te volgen

www.lms-rallyteam.nl
iedereen heeft recht op een mening, zolang hij maar overeenkomt met die van mij.

Bekijk onze site op www.lms-rallyteam.nl
rallystarter

Berichtdoor Rowel.VDZt » vr nov 26, 2010 16:33

Zeker niet stil, wel even wat rustig geweest. De carrosserie heeft bij AV motorsports gestaan om de kooi in te bouwen en die heb ik letterlijk 10 minuten geleden weer in het hok gezet. In tussentijd hebben we:
- Hok opgeruimd en kastje neergezet.
- Achteras laten reviseren (morgen ophalen)
- Bezig geweest met aanschaf van alle extra spullen (nieuwe remmerij, schokbrekers, leidingen, brandblusinstallatie etc. etc.)
- Demonteren stralen en verder voorbereiden andere ophangingsonderdelen
- Motor weggebracht voor revisie (en al ontdekt dat ze de motor nog erger verhaspelt hadden dan de rest van de auto!)

Vanavond hopelijk ook de fotos!
Rowel.VDZt

Berichtdoor Rowel.VDZt » za nov 27, 2010 17:05

Zo, tis zoals al opgemerkt werd even stil geweest, maar hier weer eens een update. De afgelopen weken was mijn auto bij AV Motorsports voor het inbouwen van de kooi, stoelsteunen en gaten voor de bokken.

In tussentijd hebben we alles in ons hok nog eens uitgezocht en opgeruimd, tegelijk ook een kastje er bij gezet om alles wat overzichtelijker en dichter bij de hand te hebben. Martijn heeft de achteras intussen ook gereviseerd en die moet ik binnenkort op gaan halen (niet vandaag zoals gehoopt want Martijn blijkt ook ooit andere dingen te doen dan aan zijn of andermans rallyauto's te knutselen... :)) terwijl de motor op dit moment bij Terry is om opnieuw opgebouwd te worden. Bleek maar weer hoe belangrijk het is de motor toch een keer goed na te kijken want deze was echt serieus verhaspelt door de hobbyisten die er voorheen aan gewerkt hebben.

Ik ben wel al begonnen met het bestellen van veel van de spullen die toch nog nodig gaan zijn. De spullen van BakerBM (slangen, rubbers en steunen) staan al te wachten om ingebouwd te worden. Veel van de andere technische, praktische en veiligheidszaken worden op dit moment besteld. Stoelen, helmen en verdere outfit gaan we vanwege homologatie zo laat als mogelijk halen.

Ook zijn we intussen qua "echt werk" verder gegaan met demonteren van de ophangingsdelen etc. die wel nog bij ons zijn. Alles netjes uit elkaar, nakijken, stralen, straks spuiten en dan weer mooi opbouwen. Ik moet zeggen dat het heerlijk is om klaar te zijn met alleen maar demonteren en dat zaken er nu eindelijk beter uit beginnen te zien in plaats van slechter.

Op het programma voor de komende weken staat het netjes maken en aflassen van de carrosserie (wat helaas ook betekend nog meer kit uit rothoekjes krabben!), het afwerken van de laatste dingen die in of aan de carrosserie moeten gebeuren zoals bevestigingen voor het reservewiel etc. Wanneer de planning een beetje uit komt kunnen we dan gaan beginnen met het terug zetten van alle onderdelen. Ik heb al afgesproken met Frank Harperink dat hij tegen die tijd nog eens mee komt kijken voor het elektrisch systeem (speaking of which... ik moet mijn verlanglijstje voor het electrisch systeem nog even in excel maken.. :D ), maar tegen die tijd zijn we heel wat verder en hoop ik bezig te zijn met de rallycursus!

Hier nog wat foto's van de kooi:

Dik 50 kg pijpen zitten er in gelast.
Afbeelding

De kooi is doorverbonden naar de veerpoten voor (en ja, dat piest presas met de ruitenwisser!).
Afbeelding

Achterste punten van de kooi zitten op de achterste punten van de achterwielophanging. De buizen lopen over de voorste punten van de achterwielophanging en zitten daar op de carrosserie gelast. Ook kun je hier de gordelbevestigingspunten op de kooi goed zien. Met de uiteindelijke zithouding in de auto nagenoeg exact 10 graden gordelhoek.
Afbeelding

Driehoek achterin, kruis achter de stoelen en kruizen in de zijdeuren. In het dak zit ook nog een driehoek die vanaf de voorpunten naar de bevestiging van de achterste driehoek loopt.
Afbeelding

Dubbele pijp langs de A-stijl en pijp door het stuurhuis (waar het ook zit gelast) achter het dashboard. Terugbouwen van het kachelhuis gaat wel pielen, maar geen echt probleem worden. Hier zijn ook verschillende gordel bevestigingspunten in de vloer te zien.
Afbeelding

De kooi zit naast de voetplaten ook op vrijwel alle stijlen waar hij langs loopt een stuk gelast. Ik kan niet wachten om te voelen hoe stijf de opgebouwde auto straks is!
Rowel.VDZt

Berichtdoor rutger205 » zo nov 28, 2010 7:30

Zooo, mooie rolkooi. Nog niet vaak een 205 gezien met zo'n uitgebreide rolkooi. Succes met de opbouw.

Rutger-Jan Hesselink
rutger205

Berichtdoor Rowel.VDZt » do dec 16, 2010 1:38

Zo, nieuwe PC, dus foto's komen binnenkort... :)

Wel alvast even een update:
Veel van de nieuwe spulletjes zijn al binnen, dat is toch wel een extra impuls om hard verder te werken zodat het ingebouwd kan worden. Veel delen van de ophanging zijn inmiddels gestraald en gespoten. De auto zelf is inmiddels doorgelast en wordt klaargemaakt om gespoten te worden. Verschillende gaten zijn al dicht gemaakt, er zijn verstevigingen op de voorste bevestiging voor de achteras, versteviging voor bevestiging fly-off handrem en een versteviging voor de pedal box gelast. Versteviging voor de veerpoten en dichten van het laatste gat in de carrosserie wordt morgen nog gedaan, dan als het goed is morgenavond alvast het wit in de onderkant, wielbakken en motorruimte spuiten. Binnenkant en kooi worden antraciet zwart... ofjah... grijs meer.

Daarnaast ben ik samen met Terry druk bezig geweest om mijn motor compleet te krijgen wat inmiddels ook allemaal goed begint te komen. Als laatste heb ik nog bij wat Peugeot fans hier in de buurt (reserve) onderdelen gehaald. Dit zijn onder anderen een bak, 5 draagarmen, 2 fusee's, koppeling drukgroep, 2 100% gereviseerde remklauwen, 4 velgen en zo nog een paar bakken met kleine en grotere dingen.

Morgen nog eens met Frank Harperink overleggen wat we met de kabelboom gaan doen en dan is een van de laatste puntjes ook getackeld.

Ik lig dus nog redelijk op schema om tussen kerst en oud en nieuw serieus met opbouwen te kunnen beginnen!
Rowel.VDZt

Berichtdoor Jack the Slipper » do dec 16, 2010 8:41

Errug gaaf om mee te lezen met jullie vorderingen moet ik zeggen! Ik hoop dat je zo af en toe een update kunt blijven doen.

Rolkooi ziet er zeer solide uit zeg. Goed stevig en voldoende driehoeken gemaakt. Netjes.
Jack the Slipper

Berichtdoor Rowel.VDZt » do dec 16, 2010 20:01

Het glasvezel was nog niet aangesloten hier, dus maar even wat met de foto's zitten pielen. Alle programma's op m'n nieuwe pc weer goed ingesteld en wat werkt ie lekker snel! Maar genoeg over computers... tijd voor de auto!

Auto in z'n hokkie voor we het vol hebben geladen met extra spullen.
Afbeelding

Mooi gestraalde delen, intussen zijn daar dus nog wat meer fusees en draagarmen bijgekomen. De ongestraalde wielnaaf heb ik verknald met het afslijpen van de lagerschaal.. :roll: Intussen dus al wat nieuwe geregeld en hopelijk heeft Terry er ergens nog een liggen...
Afbeelding

Dat zien we graag! Vijf mensen hard aan het werk aan de auto (kort na het nemen van de foto zelfs 6! :wink: ) Ook meteen de nieuw gemaakt bokken te zien. 3 tons bokken van kramp met daar op vol stalen 6-kanten gelast. Gat er in gedraaid voor RVS pen die is vastgezet met inbusje. Staat super stevig en is makkelijk te verzetten.
Afbeelding

Verstevigingen onder de tunnel lassen voor het bevestigen van de handrem. De balans is zoals je kan zien perfect. Bokken op z'n hoogst, iemand even laten relaxen in de kofferbak en de lasser heeft intussen alle ruimte om zijn werk te doen. Straks met de motor er in staat ie dan lekker stevig op 4 poten.
Als je onder de auto door kijkt zie op de achtergrond dozen met nieuwe spullen en daarnaast wat van de 2e hands zaken die ik heb gekocht.
Afbeelding
Rowel.VDZt

Berichtdoor red devil » zo dec 19, 2010 15:47

leuk om te lezen !!

succes met de verdere opbouw, en houd het een beetje up tot date hier :lol:
Volg onze opbouw van een Opel Ascona B tot rallyauto.
Kijk op www.vanbeek-autosport.nl
red devil

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo jan 05, 2011 0:33

Om even te zorgen dat we toch enigszins up-to-date blijven nu nog even een update van de afgelopen weken. In die tijd hebben we de auto verder netjes gemaakt en gespoten. Onder wit, binnen grijs. De buitenkant blijft groen en ook die verf is inmiddels binnen (na laten maken van een zijscherm omdat de "originele" kleurcode zoals ik van de vorige eigenaar nu ook niet meer overeen komt met de echte kleur op de auto). Ik ben nu heftig op zoek naar de laatste stukken en delen om de auto compleet te maken zodat de opbouw vlot kan verlopen. (Indien er mensen zijn die mooie kant en klaar lijstjes hebben met onderdeelnummers van bv. Peugeot of de verschillende bouten en moeren-boeren van wat zoals nodig is voor een 205je zou dat erg fijn zijn! Ik ben in ieder geval mijn eigen lijsten aan het maken en zal die op onze website (binnenkort in de lucht) beschikbaar stellen... :)) Deze week ga ik ook met Frank Harperink afspreken wat er precies met de kabelboom moet gebeuren, en dan wordt het de puntjes op de I zetten... Ahum... als in alles in de auto knopen... :)

En dan nu de foto's!

Om te beginnen mijn nieuwe bouten, moeren en ringen koffertjes. Zoals je ziet 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant. Nu zitten er al de meeste bouten en moeren in die benodigd zijn voor die wielophanging, bedoeling is om dit uit te breiden naar zo'n beetje alle verschillende bouten en moeren die er op de auto zitten. Om het systeem makkelijk te organiseren en idiot proof te houden heb ik ieder vak gelabeld met de plek waar de bout wordt gebruikt en de specificaties van de bout, moer of ring zodat ook bijbestellen een eitje is.
Afbeelding

En de auto, de voorkant was zo netjes afgeplakt dat zelfs de labels nog te zien zijn (ik was er zelf toen niet bij), ietwat overdreven misschien, maar beter dan andersom!
Afbeelding

Binnenkant voor.
Afbeelding

Binnenkant achter.
Afbeelding

En nog een beetje van de onderkant.
Afbeelding

Vandaag is alweer heel wat terug op de auto gebouwd. Maar hierover snel meer!
Rowel.VDZt

Berichtdoor Franky » wo jan 05, 2011 0:46

Rowel.VDZt schreef:blablabla

Misschien een kleine tip.
Je spatbord verbreders zou ik her en der nog met parkertjes vastzetten.
Tenzij je een fabriek in je schuur hebt staan voor die dingen.
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo jan 05, 2011 8:22

Staat nog op lange lijst van de vele dingen die moeten gebeuren.. :) Ben nu sowieso nieuwe aan het bestellen die ik er definitief op ga bouwen, zeker de eerste keer moet ie echt netjes zijn he!
Rowel.VDZt

Berichtdoor David Westenbrink » wo jan 05, 2011 10:29

En dan heeel veel foto's maken want zo strak als dat hij de garage uitrolt zal hij er never nooit meer uitzien :)
David Westenbrink

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo jan 05, 2011 18:38

Vandaar ook dat ik hem de eerste keer echt super netjes wil maken. Kan ik tenminste oprecht zeggen: "Maar toen ik hem opgebouwd heb zag ie er echt heel netjes uit hoor!", nadat ik voor de zoveelste keer te kort langs een paaltje ben gereden... 8)

Zo, en gisteren is dan ook de opbouw echt begonnen. Wat is het toch heerlijk om dat kale ding nu eindelijk om te toveren tot iets wat weer door iedereen als auto herkend kan worden... :D

Ik ben op het moment de laatste spullen aan het bestellen en verzamelen om de auto compleet te maken. Dit zijn slangenklemmen, extra boutjes en moertjes, wat nieuw en hier en daar wat reservespul voor de body. Alles wat nodig is om de delen die ik dubbel heb direct te reviseren voor reserve.

Wat we er intussen wel al in hebben hangen zie je op de volgende foto's. Van binnen zitten schakelpook, handrem en stuurkolom alweer op hun plaats:
Afbeelding

Het subframe en de draagarmen zitten er ook op. Morgen de rest van mijn voorwiellagers en nieuwe stabi-stangetjes binnen. Begin volgende week de veerpootlagers en dan kan ook de voorwielophanging er compleet onder. Met een beetje geluk is de motor er dan ook dus moet de voorkant een heel eind afgewerkt kunnen worden.
Afbeelding

Ook de achteras zit op z'n plek. Blokjes van BakerBM er tussen en ook weer mooi in de verf.
Afbeelding

Nu is het tijd voor het toetje en dan zo weer terug naar de auto. Vanavond een boel andere dingen die op de auto gebouwd kunnen worden.
Rowel.VDZt

Berichtdoor rallyfreak1 » wo jan 05, 2011 21:59

Netjes :wink: strak werk
rallyfreak1

VorigeVolgende

Keer terug naar Beginners