Bandenwarmers

Algemene rally-discussies

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Bandenwarmers

Berichtdoor billy » do maart 11, 2004 13:22

Ik vraag me af of iemand op mijn vraag een antwoord weet.

Je ziet bij de grotere teams in Nederland bandenwarmers om de banden tijdens de service. De banden worden op temperatuur gebracht, en de auto verlaat de service.

Bij een sprint duurt het minimaal 2 minuten voordat de equipe van start kan gaan. Die 2 minuten staat men stil en wacht men tot ze weg kunnen. Bij een rally is het zelfs zo dat de auto over de openbare weg naar de proef moet en op die manier veel hitte verliest.

Hebben bandenwarmers dan eigenlijk nog wel zin, of is het meer voor de show.
William Heeren
billy

Re: Bandenwarmers

Berichtdoor Jan » do maart 11, 2004 13:34

Ik denk dat het niet zoveel nut heeft om op de service de banden op te warmen, maar meestal zie je ze onderweg op de openbareweg ook wel de banden warm rijden door te "slingeren".
Maar om even terug te komen op die bandenwarmers, het is denk ik wel een beetje show, kijk maar eens naar die serviceklok van Boers die hij had bij de Barneveldrally... ook overbodige luxe

[Edited by Subaru Rullezzz!!! on 03-11-2004 at 12:35 PM GMT]
Jan

Berichtdoor StevenK » do maart 11, 2004 13:46

billy wrote:

Je ziet bij de grotere teams in Nederland bandenwarmers om de banden tijdens de service. De banden worden op temperatuur gebracht, en de auto verlaat de service.

Bij een sprint duurt het minimaal 2 minuten voordat de equipe van start kan gaan. Die 2 minuten staat men stil en wacht men tot ze weg kunnen. Bij een rally is het zelfs zo dat de auto over de openbare weg naar de proef moet en op die manier veel hitte verliest.

Ze hebben heel veel zin, het gaat namelijk niet alleen om het opwarmen van het loopvlak, maar zelfs het hele wiel wordt opgewarmd, en uiteraard ook de lucht in de band.

Vorig jaar in Zoetermeer kon ik dankzij die bandenwarmers op slicks rijden, want op vochtig wegdek hebben warme slicks ook genoeg grip, maar koude slicks krijg je op datzelfde wegdek niet warm.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor nkroeze » do maart 11, 2004 17:08

En als de banden korte tijd geleden op goede temperatuur geweest zijn (verbindingsroute is verschiltijd) zijn ze sneller weer op gebruikstemperatuur!
Groeten Niels Kroeze
nkroeze@dds.nl
"Alles voor de kijkcijfers"
Afbeelding
nkroeze

Berichtdoor Holkers » do maart 11, 2004 17:14

denk wel dat ze enig nut hebben. anders was het wel een hele dure show en je ziet ze nu bij meer teams opkomen.
Ik weet niet wat de temperatuur in een band wordt van een rallyauto maar gezien de F1 de bandenwarmers gebruikt om de banden op ~100 - 150°C te krijgen werken die wel snel (warmers eraf en dan direct op de auto bij een pitstop) en zijn de banden van een rallyauto niet zo warm (dus het verlies in temperatuur is op te vangen)

[Edited by Holkers on 03-11-2004 at 06:15 PM GMT]
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor Coyote » do maart 11, 2004 20:00

billy wrote:

Een Rallyband die rustig op temperatuur komt werkt veel beter dan "zo maar" een burnout voor de start, dit werkt eerder negatief op de grip en de levensduur van de band.
Een goed opgewarmde band houdt de temperatuur langer vast dan je denkt, het is zoals Steven zegt, de lucht en de velg zijn dan nl. ook warm.
Dus, als je bandenwarmers hebt, zeker gebruiken!
Coyote

Berichtdoor Turboboost » do maart 11, 2004 20:05

Wat is eigenlijk zo'n beetje de temperatuur die een slick ongeveer moet hebben om maximaal te presteren?
Turboboost

Re: Re: Bandenwarmers

Berichtdoor Coyote » do maart 11, 2004 20:07

turboboost wrote:
Wat is eigenlijk zo'n beetje de temperatuur die een slick ongeveer moet hebben om maximaal te presteren?

Tussen 75 en 90 graden
Coyote

Berichtdoor Aart » zo maart 14, 2004 17:08

Zijn ze eigenlijk wel reglementair toegelaten??
Rally is NOT a crime. 8) Bier zuipen als toeschouwer WEL! :evil:
Aart

Re: Re: Bandenwarmers

Berichtdoor StevenK » zo maart 14, 2004 17:26

Aart wrote:
Zijn ze eigenlijk wel reglementair toegelaten??

Waarom niet. Ze zitten tenslotte niet op de auto, maar worden alleen in de service gebruikt. En daar mag zo ongeveer alles, als het milieu er maar niet onder lijdt.
StevenK
Site Admin

Keer terug naar rallysport.nl