Foto-apparatuur keuze enzo

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor Jack the Slipper » ma apr 05, 2010 8:55

Slaapstand? Ik WIL het niet eens weten.
Jack the Slipper

Berichtdoor ArjanD300 » ma apr 05, 2010 11:01

Slaapstand ?? gelukkig heb ik daar geen last van.
Maar wel weer leuk te lezen wat de meningen zijn :wink:

Ik had het zelfde dilema, Heb een sigma en de nikkor getest en voor hobby is de sigma meer dan voldoende, persoonlijk zag ik niet eens 1,2, 3 verschil in de plaatjes :shock: maar goed heb dus de Sigma 70-200mm F2.8 II APO EX DG HSM en heb er gruwelijk veel schik mee !!!
Hij is mij duidelijk snel genoeg en ik vindt hem rete scherp zelfs al op F2.8.
Ik heb hem wel nieuw aangeschaft vanwege het lezen op internet dat er mindere exemplaren bij zitten en wou dus de gok niet nemen.

Bij de rally zit deze er standaard op en als je mijn foto's ziet is voor 95% met die lens gemaakt, check bijvoorbeeld: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... 27&start=0 en dan dus mijn naam :wink:

Voor korter bij heb ik een Sigma 24-70mm F2.8 APO EX DG HSM
Maar deze gebruik ik dus heel weinig bij de rally's persoonlijk kom ik bijna nooit op de service, maar voor wijdse landschappen etc voldoet hij prima.

Wel zeg ik erbij dat ik er nog een 10-20mm bij wil hebben.

Maar goed, mijn keus was om beide en in de toekomst Sigma te nemen dit zodat alles van een merk is en zo kleuren etc etc.. gelijk te houden.
Tamron heeft in de F2.8 ook zeker hele goeie lenzen maar vondt ze altijd een beetje te fragiel te plastic achtig.

en aangezien nikkor mij te duur is ( wel erg mooi !! ) ben ik zeer tevreden met de Sigma's...
ArjanD300

Berichtdoor Sjeik1981 » ma apr 05, 2010 16:40

Ik las weer op diverse fora dat de Tamron 18-55 2.8 kwalitatief iets beter was/is tov de sigma.
Ik denk ook persoonlijk dat voor een nieuwe ga, op marktplaats staat de nieuwste Sigma 200 mm F2.8 voor dik 570 euro aangeboden en in diverse winkels kun je hem voor 610 aanschaffen. Op zo`n bedrag vind ik dan 40 euro voor een jaar oude kamera wel beetje weinig verschil moet ik zeggen. Daar had nog wel paar 10`tjes af gemoeten denk ik. Ga persoonlijk eerst voor de 200 mm. Op service heb ik die lichtsterke nog niet een twee drie nodig.
Later in het jaar maar eens weer kijken, hopelijk komen ze dan ook wat meer tweedehands op de markt voor wat interesantere prijs en anders komt deze ook nieuw in de tas te zitten.
Sjeik1981

Berichtdoor StevenK » ma apr 05, 2010 18:59

ArjanD300 schreef:Slaapstand ?? gelukkig heb ik daar geen last van.
Maar wel weer leuk te lezen wat de meningen zijn :wink:

Ik had het zelfde dilema, Heb een sigma en de nikkor getest en voor hobby is de sigma meer dan voldoende, persoonlijk zag ik niet eens 1,2, 3 verschil in de plaatjes :shock: maar goed heb dus de Sigma 70-200mm F2.8 II APO EX DG HSM en heb er gruwelijk veel schik mee !!!
Hij is mij duidelijk snel genoeg en ik vindt hem rete scherp zelfs al op F2.8.

Het verschil is in mijn ervaring in één woord te duiden: bokeh.
StevenK
Site Admin

Berichtdoor bulli » ma apr 05, 2010 22:15

bulli

Berichtdoor Achtrs » ma apr 05, 2010 22:20

Heb zelf ook de tamron 18-50 F2.8 prima lens, stelt goed en snel scherp zelfs bij weinig licht/schemer. Licht ook fijn in de hand en wordt geleverd incl. zonnekap. Binnen kort nog opzoek naar een beter tele objectief, denk dat ik voor de 70-200 F4 L van canon ga.
Afbeelding
Achtrs

Berichtdoor Jack the Slipper » di apr 06, 2010 9:05

Bokeh van de Nikkor zal inderdaad wat romiger zijn dan dat van de Sigma Steven. Voor natuur en portret best belangrijk, bij autosport wat minder. Voor mij dan.

De 80-200 bij Konijnenberg heeft GEEN eigen AF motor maar moet het doen met de aandrijving vanuit de body. Is te langzaam voor autosport. De 702-- VR die ze te koop hebben staan is veel te duur. Moet minstens € 250,- vanaf.
Jack the Slipper

Berichtdoor nokjeout » di apr 06, 2010 10:50

Vakmanschap is meesterschap

Wat is dit voor een rare opmerking! dus 10 jaar geleden konden we ook geen auto en motorsport fotograferen met d type lenzen.
En hoe deden ze het 20 jaar geleden dan, juist met mf toen was er nog geen af en vr off what ever.
Ik maak met een nikon d 100 en mf lens ook zeer scherpe foto's in de autosport en motorsport.
nokjeout

Berichtdoor nokjeout » di apr 06, 2010 11:17

Sjeik1981 schreef:Ik las weer op diverse fora dat de Tamron 18-55 2.8 kwalitatief iets beter was/is tov de sigma.
Ik denk ook persoonlijk dat voor een nieuwe ga, op marktplaats staat de nieuwste Sigma 200 mm F2.8 voor dik 570 euro aangeboden en in diverse winkels kun je hem voor 610 aanschaffen. Op zo`n bedrag vind ik dan 40 euro voor een jaar oude kamera wel beetje weinig verschil moet ik zeggen. Daar had nog wel paar 10`tjes af gemoeten denk ik. Ga persoonlijk eerst voor de 200 mm. Op service heb ik die lichtsterke nog niet een twee drie nodig.
Later in het jaar maar eens weer kijken, hopelijk komen ze dan ook wat meer tweedehands op de markt voor wat interesantere prijs en anders komt deze ook nieuw in de tas te zitten.

De 70/200 f2,8 macro versie is vanaf 150 mm te soft en vanaf f 6,3 begint deze lens pas goed scherp te worden.
Van f 2,8 tot f 4 niet echt scherp tegen over het oude type sigma 70/200 f2,8 zonder macro uitvoering.
Cas en flare problemen voor de macro uitvoering.
Bij wenig licht veel last van pending ook met de 3 d af functie ingeschakeld van de camera.
De macro uitvoering is heel gevoelig bij wenig licht.
Op de nieuwe versie is bezuinigd door sigma kost nu rond de 625 euro
Terwijl de oude versie 2,5 jaar gelden nog rond de 950 euro koste.

De 50/150 mm f2,8 schijnt beter te zijn dan de 70/200 f2,8 macro uitvoering.
Vanaf 70 mm tot 150 mm zeer scherp wat ik gehoord heb van collega's
Soms bij wenig licht wat pending gevoelig minder dan de grote broer.
nokjeout

Berichtdoor Jack the Slipper » di apr 06, 2010 13:59

Het is inderdaadwaar dat de toevoeging macro de sigma 70-200 geen goed heeft gedaan. De kortere kleinste scherpstelafstand heeft gekeid tot teveel compromissen in het optisch ontwerp waardoor deze aan het lange eind wat minder presteerd.

De 50-150 schijnt erg goed te zijn inderdaad. maar wel 50 mm korter dan de 70-200...
Jack the Slipper

Berichtdoor Jorick » di apr 06, 2010 14:41

bulli schreef:http://www.konijnberg.nl/productlist/36528/nikon.html

Zouden jullie mij misschien even kunnen uitleggen wat het verschil is tussen deze objectieven?
- Occassion Nikkor 55-200mm
http://www.konijnberg.nl/product/1484583/occasion_nikkor_af-s_55-200mm_f40-56dx.html
- Nikkor 55-200mm VR
http://www.konijnberg.nl/product/29246/nikkor_af-s_55-200mm_f-4-56_if_ed_vr.html
(En dan bedoel ik niet het prijsverschil van 80 euro en ook niet gestabiliseerd Ja/Nee).
Jorick

Berichtdoor Sjeik1981 » di apr 06, 2010 15:02

VR staat voor vibrating reduction of wel lichte trilling wordt, door...... geen idee hoe, eruit gefilterd.
Het heeft bij de rally vaak geen meerwaarde. Maar ik kan me voorstellen dat je ook andere foto`s maakt en dan kan het meerwaarde hebben. Zeker als je geen vaste hand hebt. Kort door de bocht is het een techniek wat fictief de sluitertijd enigszins verkort. Dus 1/500 wordt bijvoorbeeld 1/750. Terwijl jij voor 1/500 insteld en de effecten van 1/750 mee krijgt. Maar je wilt juist bij de rally een langere sluiter om "snelheid" in de foto te generenen.

Weet even niet wat IF voor staat, maar dat kan je ook googelen. Gewoon de lens invoeren in Google en je komt vaak een heel eind.

edit: de discussie over de 70-200, ik ben geen broodfotograaf en ik denk dat je een getraind oog nodig hebt om deze artefacten eruit te halen. Denk dat de gemiddelde fotograaf?????? deze niet gaan vinden. Ik waarschijnlijk niet. Ik denk dat voor mij dit een goede lens is en de prijs kwaliteit verhouding prima is.

Maar voor definitief oordeel ga ik nog keertje naar de fotoboer toe en wil ze ook gewoon vasthouden testen ruiken voelen etc......
Sjeik1981

Berichtdoor Jorick » di apr 06, 2010 15:19

Bedankt voor je uitleg!

Ik ben momenteel in het bezit van een Nikon D3000.
Hierbij heb ik een objectief gekocht namelijk de Nikkor 18-55mm VR, om mee te beginnen.
Ik heb gemerkt dat ik nogal iets meer zoom nodig had. (Hieronder Afbeeldingen van de TankS Rally).
http://img257.imageshack.us/img257/6760 ... 010011.jpg
http://img203.imageshack.us/img203/596/ ... 010024.jpg
http://img683.imageshack.us/img683/8821 ... 010036.jpg

Ik ben van plan om nog een 50-200mm objectief erbij te kopen.
Is dit verstandig? Of kan ik beter voor een ander objectief gaan?
Deze objectieven liggen het meest voor de hand voor mij.

- Occassion 55-200mm
http://www.konijnberg.nl/product/148458 ... -56dx.html
- Nikkor 55-200mm VR
http://www.konijnberg.nl/product/29246/ ... ed_vr.html
Jorick

Berichtdoor nokjeout » di apr 06, 2010 16:51

[quote=
Het heeft bij de rally vaak geen meerwaarde.Klopt geld bij alle snelheid sporten.sterker nog de vr gaat tegen je werken met vr functie aan.

Maar ik kan me voorstellen dat je ook andere foto`s maakt en dan kan het meerwaarde hebben. Bij macro fotografie of concert fotografie.
En waar je niet mag flitsen.

Zeker als je geen vaste hand hebt.
Bij geen vaste hand helpt vr ook niet maar wel een statief.

Kort door de bocht is het een techniek wat fictief de sluitertijd enigszins verkort. Ja/Nee een extra af glasdeel draait voor het achterste glasdeel mee.
Waardoor het vallicht in de lens door het bewegende lensdeel een gerichter punt licht wordt, waardoor het licht gebundeld rechter op de ccd valt.
Maar pas op, VR is geen tovermiddel. Een ander advies, zet VR uit als het niet echt nodig is. De bewegende delen slijten.In de praktijk haal je 2 stops winst.

Dus 1/500 wordt bijvoorbeeld 1/750. Nee want 500e is een 500e
Ook als je de vr uitschakelt op de lens.
Vr zit in de lens en niet in de camera en doet niks met de camera.
Vr heeft boven de 1/80e bijna geen voordeel meer.

edit: de discussie over de 70-200, ik ben geen broodfotograaf en ik denk dat je een getraind oog nodig hebt om deze artefacten eruit te halen. Denk dat de gemiddelde fotograaf?????? deze niet gaan vinden.
Nou kijk maar eens goed op de reklame tekst ipv zwart is het grijs op de foto
Of een mooi blauw/rood randje langs de reklame tekst.

Ik waarschijnlijk niet. Ik denk dat voor mij dit een goede lens is en de prijs kwaliteit verhouding prima is.Prima toch en dat je veel plezier mag beleven.

Maar voor definitief oordeel ga ik nog keertje naar de fotoboer toe en wil ze ook gewoon vasthouden testen ruiken voelen etc......[/quote]
Wij testen 2x per jaar in de studio, dan heb je vergelijk en kun je oordelen.
nokjeout

type toestel en lenzen

Berichtdoor sjep » di apr 06, 2010 16:52

hoi ik ben jerry fotograaf/webmaster van Hans Bekx teamsport ik ga testen of mijn apparatuur geschikt is voor a.s. baja saxonia rally in leipzig.tot nu toe zeer tevreden met voetbal fotografie en meer...

ik heb een olympus 620 e olympus 14-54mm 2.8 lens en sigma 70-200 2.8 lens over gehele bereik 2.8 de mm'trs moet je bij olympus met 2x doen dan zit je op 35mm standaard.

die sigma 70-200 is over de gehele wereld bekend als zeer goed(ook zwaar) voor sport fotografie en actie dus we gaan voor top foto's van trucks motoren en auto's komende hemelvaart..

ben hierna van plan om toch eens echte vette foto's te gaan maken bij grote rally's... zie een van mijn site's door de www aan te klikken voor vliegfoto's daar doet ie het goed bij uit de hand geschoten en die gaan vrij hard meen ik te geloven...
sjep

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's