De Taunus Rally, was voor mij de eerste van dit seizoen. Op de vroege zaterdagmorgen vertrok ik richting Riedelbach, om onder Keulen opgepikt te worden door Arno, waarmee ik samen verder ben gereden.
In Riedelbach aangekomen, was het eerst zoeken naar een parkeerplek, die zeer schaars waren, maar met een gelukje toch een plekje gevonden. Waarna we samen met mijn Duitse kennis over de service hebben gelopen.
De avond ervoor was al duidelijk geworden dat 3 van de 4 proeven gewijzigd zouden worden, vanwege de onbegaanbaar geworden wegen. Over die wegen zouden niet alleen de deelnemers maar ook eventuele reddingsvoertuigen moeten rijden, en dat was onverantwoord voor de organisatie. Daardoor zijn de effectieve wedstrijdkilometers zo'n beetje gehalveerd en dat was best jammer, maar ik was het eens met het besluit.
Gelukkig had mijn Duitse kennis, waarmee wij samen gingen kijken, de proeven al verkend en ook plekken gevonden om te parkeren.
Dus op naar KP1, waar we vlak na de start bij twee "haarspeld" bochten hebben gekeken. Een bochten combinatie waar zeker van de achterwielaandrijvers spektakel te verwachten was.
Voor de rally uit startten de deelnemers van de gelijkmatigheids-rally, die nog onderbroken werd door de regionale lijndienst bussen (wel komisch, een lijnbus die vooruit gejoeld wordt door het publiek). De rally deelnemers starten wel wat voorzichtig, maar een paar deelnemers kwamen toch lekker dwars voorbij, waarbij zelfs sommigen te dwars gingen
Vanwege het krappe tijdschema zijn we eerder weg gegaan naar proef 4, de rundkurs. Helaas moesten we buiten het dorp parkeren, om daarna door het dorp richting de proeg te lopen, we kwamen ongeveer tegelijk aan met de deelnemers die we op KP1 het laatst gezien hadden, de BMW's van het HMM Sonnental team. Deze troep oranje BMW 318i's zijn spektakelmakers pur sang, en dat zagen we weer op deze rundkurs.
Één ding was wel heel raar om te zien, één van de deelnemers kwam vast te zitten vlak na de start in een sneeuwbank, waardoor de proef geblokkeerd raakte. Een stand-by staande trekker reed zo de proef op zonder dat de proevenchef dit had gevraagd (naar mijn mening), maar voordat de trekker bij die gestrande BMW was, was die al weer vrij, maar inmiddels stonden 2 equippes te wachten bij een official die hen tegenhield totdat de trekker van de proef was. De eerste rijd verder de proef over, maar de Opel Astra die ook stond te wachten, rijdt door tot aan de bocht, gooit zijn deur open, schreeuwt wat naar de start, en rijdt zo terug richting de startlijn en "kreeg" een herstart.... en geen diskwalificatie!
Al met al waren de proeven zo verradelijk dat het tijdschema erg uitliep. De laatste KP zou om 18:01 starten, maar dat werd uiteindelijk na zevenen. Omdat we toch graag weer op tijd thuis wilden zijn hebben we daar de eerste 10 gezien, en zijn toen terug gelopen naar de auto.
Waar we nog even met de enige Nederlandse wedstrijd equippe gepraat, Hans Harmsel & Stephan Averdijk, die wel veel plezier hadden gehad, maar toch wel wat probleempjes hadden met de auto, getuige het feit dat ik ze nog geholpen heb de Ascona aan te duwen richting de start...
Uiteindelijk was het bijna middernacht voordat ik weer thuis was, en zat mijn eerste rally van het jaar er weer op.
Natuurlijk heb ik wat foto's gemaakt, maar de weersomstandigheden waren niet optimaal om goede foto's maken, desondanks staan er een paar online:
de rest is te zien op mijn website!